Boost jouw omzet met deze 10 e-commercetips voor Moederdag

17-04-2019

door Eva Rouwenhorst

Hoewel er geen twijfel bestaat over dat moeders het hele jaar door waardering verdienen, is Moederdag een ideale gelegenheid om dit echt te vieren. Het gaat tegenwoordig niet langer alleen om het geven van cadeaus zoals bonbons en bloemen. Hoewel kaarten nog steeds de meest populaire manier zijn om je moeder (of natuurlijk je oma, je vrouw of je zus) te vertellen hoeveel je van haar houdt, zijn andere geschenken zoals kleding en sieraden, tuingereedschap en elektronica populair om te geven. Dus ongeacht wat je op jouw webshop verkoopt, is er een manier om hiervan te profiteren in de periode voorafgaand aan Moederdag. In deze blog kijken we naar 10 manieren waarop je deze kans kunt benutten om jouw omzet te stimuleren.

1. Maak het gemakkelijk om Moederdagcadeaus op jouw webshop te vinden

De meest effectieve marketing gaat niet over verkopen an sich. In plaats daarvan gaat het erom mensen te hélpen kopen, en hoe minder jouw klanten hiervoor moeten doen, hoe beter. Voeg waarde toe door een speciale sectie of pagina te maken op jouw webshop waarop je producten aanbeveelt die geschikt zijn als Moederdagcadeaus. Help klanten vervolgens om de producten te filteren middels attributen zoals prijscategorie of productsoort. Vergeet daarnaast niet om een moederdagbanner of prominente link op jouw homepage te plaatsen en ervoor te zorgen dat al jouw marketing rechtstreeks wordt doorgeleid naar jouw speciale Moederdagpagina.

2. Zorg voor een ‘wow’-effect door aantrekkelijke productbundels en gratis diensten

Het zijn de kleine details die een verschil maken. Het zorgvuldig groeperen van producten die bij elkaar horen en het vervolgens met korting verkopen van een productbundel, zal de verkoop van stimuleren. Denk aan bundels van bijvoorbeeld warme chocolademelk met marshmallows, een bubbelbad met bodylotion of een knusse deken met een goed boek. Het aanbieden van een gratis service zoals een geschenkverpakking (zowel bij een productbundel als bij een enkel product), voegt bovendien net een beetje extra toe en scheelt jouw klanten tijd en energie. Wil je productbundels aanbieden? Download dan de gratis Productbundels app in de CCV Shop App Store. Per bundel kun je kiezen voor een vaste prijs, maar je kunt ook per product een kortingspercentage toevoegen.

3. Gebruik psychologie om meer te verkopen

Iedereen vindt het heerlijk om iets voor niets te krijgen. Promoties van welke aard dan ook stimuleren conversies. Gratis cadeaus doen het zelfs bijzonder goed, ook al hoeven ze niet eens per se veel waard te zijn. In feite waarderen klanten een gratis geschenk zelfs meer dan een korting van een hogere geldwaarde, waardoor cadeautjes dus de goedkopere optie voor jou zijn. Dit geldt vooral als je het gebruikt als een kans om nieuwe producten te laten zien of om van je oude voorraad af te komen. Wanneer je het cadeau pas weggeeft vanaf en bepaald besteed bedrag of vanaf een andere ‘drempel’, stimuleer je klanten ook om meer geld uit te geven dan gepland. Wellicht kiezen ze dan dus een duurder Moederdagcadeau dan ze in eerste instantie wilden kopen, puur omdat ze er een gratis cadeau bij krijgen.

4. Gebruik jouw e-maillijst om herinneringen te verzenden

Moederdag komt vaak sneller dichterbij dan mensen denken. Help jouw klanten om last minute stress te voorkomen door hen er ruim van tevoren aan te herinneren dat Moederdag nadert. Stuur tijdig e-mails naar jouw database, inclusief specifieke inhoud die geschikt is voor Moederdag en natuurlijk een link naar jouw speciaal samengestelde landingspagina. Je kunt ook geschenksuggesties opnemen in de e-mail met directe links naar de relevante productpagina's of speciale kortingscodes die gebruikt kunnen worden voor Moederdagcadeaus. Als er een uiterste besteldatum geldt voor levering op tijd voor Moederdag, communiceer deze dan ook in de e-mail.

5. Verzamel nieuwe e-mailadressen

Jouw e-maillijst is jouw meest waardevolle marketingtool. Als je de juiste marketing voor Moederdag inzet, is de kans groot dat je naast bestaande, ook nieuwe bezoekers naar jouw webshop trekt. Doe alles wat je kunt om hen aan te moedigen zich aan te melden voor jouw e-maillijst terwijl ze op jouw webshop zijn. Laat de nieuwsbriefregistratie dus in het oog springen en geef nieuwe klanten iets cadeau wanneer ze zich aanmelden, zoals korting.

6. Lever (meer)waarde met Moederdagcontent

Het bieden van (meer)waarde zorgt voor loyaliteit en vertrouwen en maakt van bezoekers klanten. Communiceer op zoveel mogelijk manieren met jouw publiek, zoals via e-mail of door te bloggen. Gelegenheden zoals Moederdag bieden een ideale kans om verder in te gaan op manieren om je moeder te verrassen. Geef tips over budgetgeschenken of deel recepten voor een speciale Moederdag maaltijd. Voeg subtiel enkele van jouw eigen producten of services toe aan de content, maar zorg ervoor dat het niet te veel is gericht op verkoop. Jouw doel is om goodwill voor jouw merk en shop op te bouwen.

7. Maak een Pinterestbord dat focust op Moederdag

Het gebruiken van andere platforms zorgt ervoor dat jouw merk groeit en het vergroot jouw doelgroep. Pinterest is hiervan een goed voorbeeld. Hun miljoenen actieve gebruikers beginnen daar vaak bij het zoeken naar ideeën voor van alles, van recepten en wooninspiratie tot cadeau-ideeën. Pinterest is ook ideaal voor deze doelen omdat je zogenaamde themaborden kunt maken. Zo dus ook voor Moederdag. Maak een themabord inclusief cadeau-ideeën die te vinden zijn op jouw webshop. Bij dit platform draait alles om afbeeldingen, dus zorg ervoor dat je aantrekkelijke en sfeervolle afbeeldingen plaatst die de aandacht trekken wanneer een potentiële klant door honderden concurrerende foto's scrolt. Link dan rechtstreeks van de afbeelding op Pinterest naar de relevante productpagina zodat de klant het item snel kan kopen.

8. Geef speciale Moederdagkorting

Het geven van korting kan je helpen om meer te verkopen en om nieuwe bezoekers naar jouw shop te leiden. Iedere online shopper is opzoek naar de beste deal, en een promotiecode die kan worden ingewisseld werkt goed. Zorg er bijvoorbeeld voor dat klanten de korting enkel op Moederdagcadeaus kunnen toepassen, of op zeer specifieke items. Je kunt natuurlijk ook gratis verzending aanbieden in ruil voor de kortingscode. Je kunt de kortingsactie natuurlijk communiceren op jouw webshop, maar vergeet niet om jouw social media kanalen hier ook voor te gebruiken, evenals een mailing die je verstuurt. Met de gratis app Kortingsbonnen in CCV Shop App Store kun je zowel een vast bedrag als een percentage korting geven. Ook heb je de mogelijkheid om kortingsbonnen voor jouw klanten aan te maken of een gratis levering aan te bieden.

9. Sla de handen ineen met een ander bedrijf

Samenwerken met een complementair bedrijf kan beide merken ten goede komen. Selecteer enkele van jouw Moederdagproducten die goed passen bij de artikelen van een ander bedrijf. Je zou een wederkerige overeenkomst kunnen opzetten waarbij zij jouw producten op de markt brengen en jij die van hen. Zo vul je elkaar aan en verbreed je jouw publiek op een laagdrempelige manier. Hoe dan ook kan het zorgen voor meer verkeer naar jouw webshop. Als de ervaring van deze nieuwe klanten op jouw shop positief is, is de kans groot dat ze terug komen naar jouw shop om op een ander moment nogmaals een aankoop te doen.

10. Organiseer een wedstrijd

Warme gevoelens zorgen voor goodwill en genereren betrokkenheid. Door social media slim te gebruiken, kun je middels een Moederdag wedstrijd volgers aantrekken en ook jouw e-maillijst uitbreiden. Bepaal eerst de prijs die iemand kan winnen, bijvoorbeeld een cadeaubon of een Moederdagpakket dat is bestaat uit producten uit jouw webshop. Vraag vervolgens mensen om via verschillende social media kanalen hun favoriete verhalen over hun moeder te delen, of bijvoorbeeld de leukste foto van hen en hun moeder in te sturen. De winnaar kan je vervolgens bepalen middels een loting, of door simpelweg de naar jouw mening beste inzending te kiezen.

Het komt neer op…

Met de juiste aanpak is Moederdag een gelegenheid om de verkopen op jouw webshop een boost te geven, en tegelijkertijd goodwill te genereren. Het is ook een manier om contact te leggen met een nieuw publiek en jouw e-maillijst uit te breiden. Als je vervolgens waarde toevoegt voor de klant en een vertrouwensrelatie opbouwt met jouw nieuwe volgers en klanten, transformeer je ze van eenmalige bezoekers naar toekomstige klanten.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord