Check of jouw webshop voldoet aan de wet- en regelgeving

05-01-2022

door Eva Rouwenhorst

Je hebt een abonnement op webshopsoftware afgesloten en kunt beginnen met het inrichten van jouw webwinkel. Leuk! Maar focus je je enkel op die vette lay-out, de professionele productfoto’s die je hebt gemaakt en de bijbehorende productomschrijvingen? Dan zie je wellicht iets belangrijks over het hoofd. Want mag je zomaar een webwinkel beginnen? Nee, het is slim, en eigenlijk zelfs een must, om ook stil te staan bij de minder spannende zaken rondom een webshop beginnen, regels. Die cookiebanner bijvoorbeeld, of dat privacy statement in de footer. Stuk voor stuk belangrijk als je wilt voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving en hiermee boetes wilt voorkomen. In deze blog lichten we de belangrijkste webshop regels toe waaraan jouw webshop moet voldoen. Lees snel verder.

Checklist

·         Informatieplicht

·         Algemene voorwaarden

·         Privacy & persoonsgegevens

·         Toestemming voor cookies

·         Wettelijke garantie & herroepingsrecht

​​​​​​

1. Informatieplicht

Als je online producten verkoopt gelden er voor jouw webshop wettelijke regels zoals dat je verplicht bent om bedrijfsinformatie op jouw webshop te vermelden waaronder de contactgegevens en jouw KvK- en btw nummer. Maar ook dien je jouw klanten duidelijkheid te geven over levertijden en bedenktijd en moet je informatie geven over de bestelling, betaling, verzending, retourneren en garantie. Deze informatie moet in begrijpelijke taal en op een logische plaats op jouw webshop te vinden zijn, bijvoorbeeld in de footer, voordat consumenten hun aankoop daadwerkelijk afronden. Na het afronden van een bestelling dient de klant nogmaals over deze informatie te beschikken, zoals via de bevestigingsmail van de bestelling.

 

Misschien lijkt het nogal veel, maar eigenlijk zijn alle online shoppers inmiddels wel bekend met deze webshop regels omdat iedere webshop zich eraan dient te houden. Als je zelf weleens online shopt, vind je het waarschijnlijk ook meer dan logisch dat er op een webshop duidelijke prijzen bij producten worden vermeld en dat je het retourbeleid kunt inzien.

Wil je zeker weten of je aan alle regels omtrent informatieplicht voldoet? Bekijk dan eens de checklist ‘Verkoop via internet’ van de Autoriteit Consument & Markt.

2. Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden, ook wel bekend als ‘de kleine lettertjes’, zijn randvoorwaarden bij een koop die geen betrekking hebben op de kern van de koop. Zo mag je bijvoorbeeld de kleur of prijs van een product niet opnemen in jouw algemene voorwaarden, maar wel zaken als betalingsvoorwaarden, garantiebepalingen, servicevoorwaarden en leveringsvoorwaarden. Je gebruikt de algemene voorwaarden bij alles dat je aan een consument verkoopt. Hierbij is het belangrijk dat de consument op het moment van een aankoop weet dat je algemene voorwaarden hanteert. Dan pas gelden de voorwaarden. De voorwaarden moeten dus duidelijk te vinden zijn op jouw webshop (bijvoorbeeld als pdf in de footer) en de klant dient bij het doen van een aankoop op jouw webshop akkoord te gaan met deze voorwaarden. Wanneer je na een geslaagde verkoop (een link naar) de algemene voorwaarden ook nog eens meestuurt naar jouw klant in de bevestigingsmail, dan ben je écht goed bezig. Bovendien mag je vanzelfsprekend geen onredelijke bepalingen opnemen in je algemene voorwaarden, oftewel bepalingen die in strijd zijn met de geldende webshop wettelijke regels. Ook mag je de algemene voorwaarden niet zomaar tussentijds aanpassen.

 

Tip: Er zijn handige websites waarop je een voorbeeld van algemene voorwaarden kunt vinden die je bij kunt schaven naar jouw situatie. Je vindt zo’n voorbeeld bijvoorbeeld bij WebwinkelKeur.

3. Privacy & persoonsgegevens

Wanneer je een webshop runt, krijg je persoonlijke gegevens van jouw klanten in handen. Hiermee moet je vanzelfsprekend altijd zorgvuldig omgaan, en hieraan zit dan ook wetgeving gekoppeld. We hebben de belangrijkste webshop regels waaraan je moet voldoen op het gebied van privacy & persoonsgegevens op een rijtje gezet:

 

·         Je moet een geldige reden hebben om persoonsgegevens van jouw klanten te verzamelen en te verwerken. Als je een webshop runt, heb je klantgegevens zoals betaal- en adresgegevens logischerwijs nodig om een de klant te laten betalen en om de bestelling te leveren. Het verzamelen van persoonsgegevens heeft dan dus een geldige reden. Bedenk wel dat je deze gegevens niet mag gebruiken om klanten vervolgens ongevraagd reclame-uitingen van jouw bedrijf te sturen.

·         Je moet voldoen aan de zogenaamde informatieplicht. Dit betekent dat jouw klant zelf moet kunnen inzien welke gegevens jij van hem verzamelt en waarom. Dit kun je uitleggen in jouw privacyverklaring die je net als de algemene voorwaarden in de footer van jouw webshop kunt plaatsen.

·         Jouw klanten hebben te allen tijde recht op inzage en aanpassing van zijn gegevens. Een klant mag je dus vragen over welke informatie je beschikt, en mag ook vragen om alle gegevens permanent te verwijderen.

Meer weten over privacy en persoonsgegevens volgens de AVG-wetgeving? Bekijk onze AVG-pagina.

4. Toestemming voor cookies

Cookies: je kent ze van de supermarkt of van een melding op een website of webshop.  website. Wij hebben het hier over laatstgenoemde, en dus over webshop regels. Cookies zijn kleine bestandjes die een webshop op je computer, smartphone of tablet plaatst tijdens je bezoek aan de webshop. Hierbij maken we onderscheid tussen functionele en niet-functionele cookies.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het goed werken van een website. Ze onthouden bijvoorbeeld je wachtwoord en je voorkeursinstellingen, zoals de taal waarin je de website wilt lezen. Met deze geanonimiseerde informatie kan je als webshopeigenaar de werking van jouw webshop analyseren en verbeteren. Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je dan ook geen toestemming te vragen aan bezoekers van jouw webshop. Wel moet je jouw bezoekers in een privacyverklaring informeren over het gebruik van deze cookies.

Niet-functionele cookies

Niet-functionele cookies zijn cookies die worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Denk hierbij aan analytische cookies die jou inzicht geven in hoe jouw webshop wordt gebruikt, en tracking cookies, die jou meer informatie geven over wie jouw klanten zijn. Sinds de invoering van de Cookiewet mag je als webshopeigenaar geen niet-functionele cookies meer plaatsen zonder toestemming van de klant. Je dient dus een cookiemelding te tonen wanneer iemand jouw webshop bezoekt. Diegene kan vervolgens akkoord gaan met de niet-functionele cookies, of kan deze weigeren. Je bent verplicht om jouw webshop ook toegankelijk te maken voor bezoekers die de cookies weigeren. De webshop dient dan dus normaal te werken, alleen de data over de bezoeker die de cookies weigert mag je niet verzamelen.

 

In de software van CCV Shop zit een cookiebalk geïntegreerd die je kunt tonen aan jouw klanten. De tekst in deze balk kun je zelf aanpassen, zodat de boodschap aansluit op de situatie die op jouw webshop van toepassing is. Ga hiervoor in de onderhoudstool van jouw webshop naar Startpunt > Mijn Webshop > Instellingen > Algemeen. Zo helpen we je te voldoen aan de webshop beginnen regels.

5. Wettelijke garantie & herroepingsrecht

Er gelden voor jouw webshop wettelijke regels waardoor jouw klanten recht hebben op garantie. De klant heeft namelijk recht op een goed product. Is een product niet goed volgens de klant, dan heeft hij recht op ofwel een gratis reparatie, een nieuw product of op een teruggave van het aankoopbedrag. Welke garantietermijn er voor jouw webshop geldt, is afhankelijk van de soort producten die je verkoopt. Als webshopeigenaar ben je in ieder geval verplicht om jouw klanten te informeren over de regels die van toepassing zijn over de wettelijke garanties en eventuele aanvullende commerciële garanties.

 

Naast wettelijke garantie bestaat het herroepingsrecht. Dit is het recht van de koper om van de aankoop op jouw webshop af te zien. Hieraan zit wél een vaste tijdsperiode gekoppeld. De koper heeft namelijk 14 dagen de tijd om van de koop af te zien. De 14 dagen gaan in vanaf het moment dat de koper het product heeft ontvangen. Ook hierover dien je jouw klanten te informeren. Aanvullend dien je een modelformulier aan te bieden op jouw webshop, waarmee klanten zwart op wit van hun koop kunnen afzien. Je vindt zo’n modelformulier op de website van de ACM. Klanten mogen ook op een andere manier aangeven dat ze een koop willen ontbinden, zoals via e-mail.

Tip: Wanneer je vergeet om jouw klant te informeren over het herroepingsrecht, of wanneer de informatie over retourneren onvolledig is, dan kan jouw klant niet binnen 14 dagen, maar binnen een jaar afzien van de koop. Het is dus verstandig om jouw klanten hier goed over te informeren.

 

Tip: Wees creatief en pas het aantal dagen aan van bijv. 14 naar 28 om te zorgen voor een extra Unique Selling Point

Nog een aantal interessante weetjes over de webshop regels als het gaat om het herroepingsrecht:

 

·         Als webwinkelier heb je de keuze om de kosten voor het retourneren zelf te betalen, of neer te leggen bij de consument. In dat laatste geval, dien je dit duidelijk op jouw webshop te vermelden.

·         Nadat de consument aangeeft van de koop af te zien, heeft hij nog 14 dagen om het product te retourneren. Wanneer de consument vervolgens geld van jou als webshopeigenaar tegoed heeft, dien je dit bedrag binnen 14 dagen na ontbinding terug te betalen.

·         Sommige producten en diensten zijn uitgezonderd van het herroepingsrecht. Denk hierbij aan reizen, bederfelijke waren, op maat gemaakte producten en producten die vanwege hun (hygiënische) aard niet kunnen worden geretourneerd.

·         Voor digitale producten die de consument kan downloaden na aankoop, zoals e-books, muziek of software, geldt dat de consument dient aan te geven dat hij de levering direct na de aankoop wil ontvangen en hij hiermee afziet van het herroepingsrecht. Je kunt een gedownload liedje immers moeilijk retourneren. Laat de klant bij de aankoop van dit soort producten expliciet afstand doen van het herroepingsrecht. Bijvoorbeeld door de klant een vinkje te laten zetten.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring