Conversie meten in jouw webshop met Google Analytics

22-12-2020

door Lara Kaandorp

Meten is weten! Als webshopeigenaar streef je naar een zo goed mogelijk functionerende webshop aangezien dit bepalend is voor jouw verkoopcijfers en omzet. Optimalisaties in de customer journey van jouw klanten wil je niet doorvoeren op basis van onderbuikgevoel maar op basis van keiharde cijfers. Het is daarom van belang dat je inzicht krijgt in wat juist wel of niet goed werkt. Hoe gedragen bezoekers zich op jouw webshop? Welke campagnes leveren de meeste verkopen op? En hoeveel bezoekers hebben zich de afgelopen periode ingeschreven voor jouw nieuwsbrief? Met het gratis programma Google Analytics verzamel je deze data en meer, waardoor Google Analytics onmisbaar is voor iedere serieuze online ondernemer. In deze blog vertellen we je waarom het zo belangrijk is om data inzichtelijk te maken en welke stappen je moet doorlopen om conversies op jouw webshop te meten.

Het winkelgedrag van jouw bezoekers in kaart brengen

Tussen het bezoeken van een webshop en het daadwerkelijk overgaan tot een aankoop zit een hele flow. En dan heb je daaraan voorafgaand ook nog het proces waarin je mensen moet overtuigen jouw webshop überhaupt te bezoeken. Om het meeste uit jouw webshop te halen, dien je de customer journey in kaart te brengen. Een data-analyse van het winkelgedrag leert je hoe bezoekers op jouw webshop terechtkomen, waar ze binnenkomen en waar ze eventueel afhaken.

 

Om jouw marketingbudget en -werkzaamheden zo optimaal mogelijk in te zetten is het belangrijk te weten welke kanalen en campagnes voor de meeste omzet zorgen. Zodra je dit inzichtelijk hebt gemaakt, krijg je antwoord op vragen zoals welk kanaal levert de meest kwalitatieve bezoeker op, Facebook, Google Ads of toch organische zoekresultaten? En welke betaalde campagne is het waard om extra budget in te investeren omdat zich dit uiteindelijk toch terugbetaalt? Op basis hiervan kun je dan gegrond bepalen waaraan je jouw budget en tijd spendeert.

Het optimaliseren van je webshop

Nadat je jouw bezoekers gevolgd hebt in de verschillende stappen op jouw webshop kun je de winkelervaring beter beoordelen. Waar zitten de grootste afhaakmomenten en op welke plekken zou je jouw webshop dus nog verder kunnen optimaliseren? Zie je bijvoorbeeld een daling in het aantal bezoekers in het checkoutproces? Evalueer dan of het door jouw gekozen checkoutproces wel aansluit bij je doelgroep of misschien dien je bepaalde ordervelden te voorzien van een andere tekst, zodat duidelijker wordt wat je aan jouw bezoekers vraagt.

 

Houd ook de conversieratio van jouw webshop goed in de gaten. Oftewel, het percentage bezoekers dat een bestelling daadwerkelijk afrondt. Dit kun je zowel in zijn geheel als per pagina bekijken. Ligt de ratio van een productpagina onder de 1%? Zoom dan dieper in op de desbetreffende pagina om te bepalen waar je verbeteringen moet toepassen. Kijk voor inspiratie vooral ook eens naar de bestverkopende producten. Misschien is de productbeschrijving op deze pagina wel uitgebreider, benoem je concreter de plus- en minpunten of spreken de afbeeldingen meer voor zich. Tevens is het goed om te weten welke producten goed presteren zodat je met campagnes kunt proberen om meer relevante bezoekers naar deze productpagina’s te trekken en daardoor een hogere omzet te realiseren. De data met betrekking tot producten en omzet worden ook bijgehouden in de onderhoudstool van jouw webshop. Maar met Google Analytics kun je nog meer een verdiepingsslag maken doordat je het kunt afzetten tegenover bijvoorbeeld demografische gegevens en verkoopkanalen.

Stappenplan conversies meten

Nu je gelezen hebt waarom het belangrijk is winkelgedrag en conversies in jouw webshop te meten en wat je er mee kun doen, is het tijd om dit in de praktijk in te richten. Zoals eerder al vermeld is Google Analytics één van de beste hulpmiddelen bij het meten van conversies, en bovendien gratis! Volg het stappenplan hieronder en start vandaag nog met het meten van jouw webshopconversies.

Stap 1: Koppel Google Analytics aan je CCV Shop webwinkel

Maak je op dit moment nog helemaal geen gebruik van Google Analytics? Dan is dit het moment om jouw Google Analytics account aan te maken. Volg de stappen in dit kennisbankartikel en nadat je stap 12 voltooid hebt, ben je de trotse eigenaar van een Google Analytics account gekoppeld aan jouw eigen CCV Shop webwinkel.   

Stap 2: Zet de basisinstellingen goed neer

Nadat je de koppeling hebt gemaakt, komt er data binnen in Google Analytics en lijkt alles goed te werken. Je zult echter nog wel een aantal handelingen moeten uitvoeren om te zorgen dat je gebruikmaakt van goede data. Dit kost je waarschijnlijk een paar uurtjes van je tijd, maar het zal zich zeker terugbetalen als je de data uit je online shop beter begrijpt en kunt analyseren. Zorg bijvoorbeeld dat je een extra dataweergave maakt, en spamverkeer en jouw eigen IP-adres uitsluit. Lees dit blog voor meer tips en hoe je dit kunt instellen.   

Stap 3: Creëer doelen en maak een funnel

Iedere webshop heeft bepaalde doelen. Het primaire doel zal vaak een verkoop zijn, maar een aanmelding voor de nieuwsbrief kan ook een doel zijn. Denk van tevoren goed na over wat de doelen van jouw webshop zijn. Aan de hand van deze conversiedoelen kun je vervolgens meten hoe goed je webshop presteert. In Google Analytics kun je vervolgens deze doelen instellen onder ‘Beheerder -> Doelen’. De doelen kun je bijvoorbeeld instellen op basis van een bestemming (bedankpagina) of gebeurtenis (een klik op een button).

 

Je kunt bij doelen ook een funnel (trechter) maken. Erg handig om te zien welk pad een bezoeker aflegt voordat hij tot een aankoop overgaat of misschien juist afhaakt. Ga in Google Analytics naar ‘Beheerder’ en klik in de laatste kolom op ‘Doelen’. Klik op ‘+ nieuw doel’. Kies vervolgens voor een Aangepaste Doelconfiguratie, geef het doel een duidelijk naam bijvoorbeeld ‘Salesfunnel’ en kies voor het type ‘Bestemming’. Bij stap 3 kun je vervolgens de bedankpagina invullen en kiezen om ‘Trechter’ aan te zetten. Maak vervolgens een funnel van de klantreis op jouw webshop. Afhankelijk van de instellingen op jouw webshop zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor de onderstaande stappen. In dit voorbeeld wordt gebruikgemaakt van de One Step Checkout en de mogelijkheid voor klanten om in te loggen.

Stap 4: Activeer E-commerce tracking

Iedere webshopeigenaar zal zichzelf afvragen wat de bezoekers van zijn webshop uiteindelijk opleveren. Ook dit kun je terugzien in Google Analytics. Standaard wordt vanuit CCV Shop al allerlei data doorgestuurd omtrent de verkopen in je webshop. Je zult dit echter wel eerst moeten activeren in Google Analytics om dit ook daadwerkelijk in te kunnen zien. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

 

1.      Klik op ‘Beheerder’ en selecteer het domein van jouw webwinkel.

2.      Kies vervolgens in de laatste kolom voor ‘Instellingen voor e-commerce’.

3.      Hier kun je ‘E-commerce’ inschakelen. Druk vervolgens op ‘Opslaan’.

 

Je kunt vervolgens onder ‘Conversies – E-commerce’ onder andere zien welke producten, hoe vaak en tegen welke prijs verkocht zijn. En via welke kanalen en campagnes deze verkopen gerealiseerd zijn.​​​​​

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring