De grens over met je webshop? Wij geven 6 tips!

02-09-2016

Je runt een succesvolle webshop in Nederland en hebt besloten om de grens over te gaan. Immers, je verkoopt een goed product en ziet kansen om een nieuwe internationale markt aan te boren. Je hebt de keus gemaakt voor cross border verkoop en wilt dit uiteraard goed aanpakken. Waar moet je beginnen? Welke stappen moet je zetten om dit proces in goede banen te leiden en hoe maak je je webshop ‘buitenland-proof’? Wij geven je alvast zes waardevolle tips!

Zorg voor een buitenlandse domeinextensie

Je hebt besloten om de grens over te steken en hebt waarschijnlijk al goed nagedacht over in welke landen je actief wilt gaan verkopen. Zodra dit duidelijk is, is het belangrijk om een domeinextensie te realiseren voor ieder land waar je gaat verkopen.

Dit is ten eerste gunstig voor je vindbaarheid en ten tweede creëert het vertrouwen bij je buitenlandse kopers. Een manier om met jouw webshop te verkopen in het buitenland is door gebruik te maken van de meertalige ondersteuning. Met deze tool houd je gewoon één webshop, maar wel vertaald in meerdere talen, afhankelijk in welke landen je wilt gaan verkopen. Je vertaalt puur de content van je bestaande Nederlandse webshop, gebruikt een nationale domeinextensie en kunt gebruikmaken van één valuta. Door middel van het tonen van taalvlaggen, kunnen bezoekers wisselen naar de gewenste taal. Verder worden de vaste elementen in je shop ook vertaald en zijn onze meertalige webwinkels geoptimaliseerd voor zoekmachines in het buitenland.

Een andere optie is om per land een webshop op te zetten. Hierbij kun jij ook per land een nationale domeinextensie realiseren, maar ben je tevens beter in staat om te segmenteren. Per land kun je namelijk de webshop inrichten met ieder zijn eigen instellingen en mogelijkheden. Zo speel je goed in op de cultuur die er heerst en trends die er spelen. Denk bijvoorbeeld aan nationale feestdagen, een ander productaanbod en de tone of voice van je webshop. Het lijken misschien kleine dingen, maar ze kunnen een groot verschil maken. Deze flexibiliteit kun je ook goed toepassen in de marketingstrategie per land. Een bijkomend voordeel is de keus tussen verschillende valuta, bij CCV Shop bieden we je zeven opties: Euro, Engelse pond, Amerikaanse dollar, Zweedse kronen, Roemeense lei, Deense kronen en de Turkse lira.

Beheer jij straks meerdere webshops in verschillende landen maar wel met een gedeeld productassortiment? Dan is wellicht onze functionaliteit Multishop de geschikte tool voor jou. Met Multishop coördineer je verschillende webshops vanuit één beheeromgeving. Oftewel: jouw voorraad wordt automatisch bijgewerkt en het beheren van je producten wordt extra gemakkelijk doordat je veel informatie vanuit de algemene productbeheeromgeving kunt aanpassen, gebaseerd op het land waar je gaat verkopen. Wil jij meer informatie over deze functionaliteit? Klik dan hier.

Vertaal je webshop op de juiste manier

Nu je weet in welke landen je online wilt gaan ondernemen, is het zaak dat je jouw afzonderlijke webshops op de juiste manier gaat vertalen. Naast de productomschrijvingen moet ook alle overige content vertaald worden. Nu kun je dit laten doen door iemand die je kent en die een aardig woordje over de grens spreekt. Echter is dit niet verstandig. Wij adviseren je om de vertaling van je webshop over te laten aan een native speaker, iemand die de moedertaal van het desbetreffende land spreekt. Zo voorkom je vertaalblunders en weet je zeker dat de inhoud van je webshop begrijpelijk is voor je bezoekers. Vaak weten zij ook de juiste tone of voice te pakken om de doelgroep mee aan te spreken. Om je een handje te helpen, hebben wij een integratie met Simply Translate. Dit is een vertaalbureau dat gespecialiseerd is in e-commerce vertalingen.

Check de wet- en regelgeving

Uiteraard gelden er afwijkende regels wanneer je een online onderneming in het buitenland opzet. Belangrijk is om je hier vooraf goed in te verdiepen. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met andere belastingen als invoerrechten en accijns. Ook moet je je houden aan de buitenlandse btw-verplichtingen, die nog wel eens voor verwarring kunnen zorgen. Wil je dit tot in de puntjes hebben geregeld maar heb je er niet voldoende verstand van? Neem dan op dit gebied een expert in de arm om je hierbij te ondersteunen. Dit voorkomt het maken van fouten en zorgt ervoor dat je goed voorbereid van start gaat.

Activeer zoveel mogelijk betaalmethodes

Ondernemen in het buitenland betekent ook dat je te maken krijgt met betaalmethodes die in dat land gangbaar zijn. Voor Nederland is dat iDeal. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië is de creditcard populair, Duitsland maakt met name gebruik van Sofort Banking en in België is Bancontact het meest populair. Ook het achteraf betalen van een product burgert steeds meer in, hier zijn betaalmethodes als Klarna en Afterpay geschikt voor. Om je cross border verkoop te stimuleren, is het verstandig om zoveel mogelijke (buitenlandse) betaalmethodes te integreren in je webshop. Zo geef je klanten zelf de keus en maak je ze het zo gemakkelijk mogelijk. Ook wanneer je denkt dat bepaalde betaalmethoden niet nodig zijn, activeer ze dan toch. Een Nederlander die in het buitenland verblijft betaalt nog altijd liever via iDeal dan op een andere manier waar hij minder bekend mee is.

Creëer vertrouwen bij de klant

Je leest het vaak in artikelen waarin wordt uitgelegd hoe je de verkoop van je webshop moet stimuleren: win het vertrouwen van je klant. Maar hoe je dat als je de grens overgaat? Het is een feit dat de meeste Europeanen het liefst een product aanschaffen in een shop uit eigen land. Dat merk je misschien bij jezelf ook. Het online winkelen in een Nederlandse shop voelt toch vaak wat veiliger dan wanneer je dit bij een Franse webshop doet. Om het vertrouwen te winnen van je buitenlandse klanten, is het daarom belangrijk dat je zo transparant mogelijk bent in je informatievoorziening. Formuleer duidelijke algemene voorwaarden, zorg ervoor dat je een nationaal bankrekeningnummer aanvraagt en vermeldt en laat vooral ook blijken waar je klanten terechtkunnen voor vragen. Een duidelijk telefoonnummer en een contact- en e-mailadres is cruciaal voor het uitstralen van vertrouwen. Verder is het slim om een postadres in het desbetreffende land aan te vragen. Naast dat je klanten dit prettig vinden, is het ook handig om retourneringen op deze manier makkelijk af te handelen. Andere dingen die ook meespelen zijn het vermelden van een nationaal keurmerk, het plaatsen van reviews en een klantvriendelijke service.

Stel je SEO/SEA goed in

Jouw buitenlandse webshop(s) moeten uiteraard net zo goed vindbaar zijn als de shop die je in Nederland runt. De fout die je hierbij niet moet maken, is het letterlijk vertalen van je Nederlandse content. De eerste stap die je daarom moet zetten is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek voor het desbetreffende land. Geef de belangrijkste zoekwoorden door aan een native speaker en laat hem of haar vervolgens de juiste content schrijven. Vergeet hierbij ook de metadescriptions en page titles niet. Verder zijn zaken als linkbuilding, het regelmatig verversen van je content en het actief inzetten van social media ook heel belangrijk.

Besluit jij de grens over te gaan? Hou bovenstaande punten dan in je achterhoofd en zorg ervoor dat je je zaken goed op een rij hebt. De Europese markt biedt tal van kansen, profiteer hiervan en zet die stap naar het buitenland. Succes!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord