Google Analytics: 7 tips voor jouw CCV Shop!

26-08-2015

GASTBLOG

door Bart Ensink van Gladior

Als eigenaar van een CCV Shop is het belangrijk om te weten wat er speelt in je winkel. Net als in een fysieke winkel wil je begrip hebben van de situatie. In een webwinkel werkt dat anders dan in een fysieke winkel. Hier zie je klanten, hoe ze zich gedragen, welke vragen ze hebben en kun je daarnaast even een praatje maken. Online is dat lastiger. Echter, op het internet valt er weer enorm veel te meten omtrent jouw bezoekers en klanten. Google Analytics is hier uitstekend geschikt voor. In deze blog geef ik 7 tips die je in de basis moet uitvoeren om te zorgen dat wat je meet ook daadwerkelijk klopt en volledig is.


Meten is weten

Voor sommige webwinkeliers hangt Google Analytics er een beetje bij. ’Kijk ik wel een keer naar’ of ‘doe ik niet zoveel mee’ hoor je vaak. Zonde. Want door je er een beetje in te verdiepen en data te analyseren, begrijp je je eigen winkel meer en kun je deze beter besturen. Niet alleen om te zien wat er deze week gebeurt, maar ook om te kunnen analyseren wat er gebeurt als het minder of juist beter gaat.


Tips voor jouw CCV Shop

Out of the box werkt Google Analytics al, maar je moet nog wel een aantal handelingen uitvoeren om het goed toe te passen op je webwinkel. Je investering kost waarschijnlijk een paar uurtjes, maar komt zeer van pas wanneer je zaken aan je shop (beter) wilt analyseren en begrijpen.

Universal Analytics

1. Gebruik altijd Universal Analytics
Google Analytics heeft in de loop der tijd enkele versies gehad. De laatste grote wijziging was de stap naar Universal Analytics. Dit is de nieuwste versie die volgend jaar ook verplicht wordt voor iedereen. In CCV Shop is dit sinds enige tijd al de standaard methode. Echter, nog niet iedereen maakt hier ook gebruik van. Soms zien we zelfs shops zonder Google Analytics. Het is dus belangrijk om dit eerst even na te kijken.

2. Maak altijd een extra dataweergave
Heb je alles ingesteld? Dan kun je beginnen met het inrichten. De eerste stap is het aanmaken van een extra dataweergave in Google Analytics. Deze heeft een gelaagdheid voor het meten van websites. Die gelaagdheid is als volgt opgebouwd:

  • Account (dat is je inlog)
    • Property (dit is een soort hoofdmapje voor de metingen van je website)
      • Weergave (dit is een meting van je website)

Het is verstandig om je originele weergave ongemoeid te laten. Dat wil zeggen: zonder filters of andere uitsluitingen. Zo verzamel je ruwe data en kun je deze weergave altijd als back-up gebruiken. Vervolgens maak je een tweede weergave waar je de tips uit dit artikel op toepast. Dit doe je door in te loggen in Google Analytics en vervolgens bovenin naar ‘beheerder’ tegaan. Kies je gewenste account en property. Klik dan in het uitklapmenu op ‘weergave' en kies 'nieuwe weergave maken’. Stel vervolgens een herkenbare naam voor jezelf in (bijvoorbeeld: Websitenaam [zuivere meting] of Websitenaam [gefilterd]) en de juiste tijdzone.

Dataweergave

Dataweergave aanmaken in Google Analytics


Zo heb je altijd een ruwe/ongefilterde weergave (de backup) en een waar je in gaat werken. Hierin gaan we data filteren en verdere inrichting op doen.

3. Sluit spamverkeer uit
Er bestaat tegenwoordig ook spam in Analytics. Dit zijn websites die zogenaamd verkeer naar je website sturen. In werkelijkheid is dat niet zo, het zijn lege hulzen. Men wil gewoon dat de URL van de website in de Analytics zichtbaar wordt als verwijzend verkeer, in de hoop dat je de bewuste website ook echt gaat bezoeken. Daar staan natuurlijk allemaal advertenties op waar men geld mee verdient. Dit verkeer willen we filteren en uitsluiten. Het is namelijk nepverkeer dat onze statistieken vervuilt. Dat kan handmatig, maar er is ook een gratis online tool voor gemaakt. Je vindt deze tool op: http://www.simoahava.com/spamfilter/
Wil je het handmatig doen, kijk dan hier: http://lonegoatuk.tumblr.com/post/107307494431/google-analytics-referral-spambot-list

Filters

Filters in Google Analytics

Let op:
• Pas de filters toe op de dataweergave waar je in wilt werken, niet op de rauwe ongefilterde dataweergave.
• Om dit te doorlopen moet je beheer rechten hebben in Google Analytics.
• Deze filters zijn niet met terugwerkende kracht effectief. Ze werken pas vanaf het moment dat je ze hebt ingesteld.

Als laatste stap gaan we naar ‘beheerder’ en klikken bij onze weergave op ‘instellingen weergeven’. Je vindt in de instellingen een vinkje ‘bots filteren’. Vink dit aan en sla het op.

4. Verwijzend verkeer van banken juist afhandelen
Het kan voorkomen dat je in je statistieken ziet dat bepaalde URL’s van banken conversie opleveren. Dat is natuurlijk niet waar. Out of the box zal Google Analytics dit wel zo laten zien. Om te zorgen dat het goed gaat, is er een extra instelling in Google Analytics nodig.

Ga in Analytics naar ‘beheerder’ en kijk onder ‘property’. Klik daar op ‘trackinginfo’ en kies vervolgens voor ‘lijst met verwijzingsuitsluitingen’. Hier kun je een lijst van verwijzende domeinen toevoegen. Deze worden vervolgens niet meer als verwijzende bron geteld waardoor de originele bron van de bezoeker behouden blijft (bijvoorbeeld AdWords, Google, Email, Direct of een andere bron).

Veelgebruikte domeinen zijn:

  • betalen.rabobank.nl
  • paypal.com
  • ideal.triodos.nl
  • bankieren.ideal.ing.nl
  • abnamro.nl
  • ideal.snsbank.nl
  • ideal.asnbank.nl
  • tpeweb.paybox.com
  • ideal.regiobank.nl
  • ideal.vanlanschot.com
  • secure.ogone.com

Let op: dit werkt alléén als je Universal Analytics gebruikt.

5. Houd zoekopdrachten bij in je shop
Het is handig om te weten waar bezoekers op zoeken binnen jouw shop. Zo kun je bijvoorbeeld nieuwe kansen spotten, producten hernoemen of misschien een pagina maken met extra uitleg over je producten.

Je stelt dit in onder ‘beheerder’ en klikt dan op ‘instellingen weergeven’ bij je gefilterde weergave. Hier vind je een optie genaamd ‘zoekopdrachten op de site bijhouden’. Zet deze aan. Vul vervolgens bij de optie ‘queryparameter’ het woord KeyWord in. Sla je instellingen vervolgens op.

Analytics

Onder ‘Gedrag > Zoekopdrachten op site’ zie je nu in je rapporten dat dit bijgehouden wordt.

6. Stel een funnel in voor je CCV Shop
In Google Analtyics kun je ook doelen instellen. Als je in de backend van je webwinkel de instellingen goed hebt staan, is er onder ‘Conversies > E-commerce in Google Analytics' al allerlei data weergegeven omtrent de verkopen die je doet. Je kunt echter ook bij ‘doelen’ een funnel (trechter) maken. Erg handig om te zien welke reis een bezoeker aflegt voordat hij tot een aankoop overgaat of misschien weer afhaakt.

In de software van CCV Shop is het een fluitje van een cent om dit aan te maken. Ga in Google Analtyics naar ‘beheerder’, klik vervolgens op ‘+ Nieuw Doel’ en stel dan het volgende in:

Analytics

In de rapporten zie je nu onder ‘Conversies > Doelen > Trechterweergave’ precies de trechter die we hier hebben gemaakt.

7. Koppel je Adwords en Google Webmaster Tools
Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, adviseren wij te allen tijde deze koppelingen te leggen. Zet je AdWords in? Zorg dan altijd dat je dit koppelt aan Google Analytics. Zo kun je in je rapporten van Analytics de campagnes en woorden goed terugzien en tevens analyseren wat het je oplevert. Ga in Google Analytics naar ‘beheerder' en onder ‘property' klik je op 'Adwords-links'. Maak hier een '+ nieuwe linkgroep' aan en koppel je AdWords account. Onder ‘Aquisitie > Campagnes > Adwords’ zie je vervolgens data in je rapporten.

Voor Google Webmaster Tools geldt hetzelfde. Leg deze koppeling eenmalig. Hiermee kun je voor organisch zoekmachineverkeer goed zien hoe dit in elkaar steekt en wat het je oplevert.

Onder ‘Acquisitie > Zoekmachine Optimalisatie’ zie je nu data in je rapporten.

Tot slot

Met deze tips maak je een goede start in het juist en volledig meten van je CCV Shop. Zo heb je een goede basis om te analyseren en te leren. Natuurlijk horen we graag meer vragen over online marketing of Analytics, zodat we dat in toekomstige bijdragen helder kunnen maken.


Bart Ensink

Bart Ensink is Senior Business Consultant bij Gladior.
b.ensink@gladior.com
053 - 850 70 90


Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring