Hoe vind je de juiste nichemarkt?

08-05-2019

door Eva Rouwenhorst

Eén van de eerste en meest fundamentele beslissingen die je neemt wanneer je besluit om de stap naar e-commerce te zetten, is simpelweg: 'wat moet ik verkopen?' Het is logischerwijs een vraag waarover veel potentiële online ondernemers vallen. Natuurlijk is het mogelijk om gewoon mainstream-producten te verkopen en daarmee een deel van een reeds bestaande markt te veroveren. Maar het is vaak veel slimmer om een geschikte productniche te vinden waarin je kunt uitblinken. Niches zijn in feite kleine bijzondere marktsegmenten, en het vinden van de juiste niche kan veel voordelen opleveren:

• Het is gemakkelijker om potentiële klanten te identificeren en te targeten

• Er is aanzienlijk minder concurrentie

• Het is gemakkelijker om organisch en betaald verkeer naar uw webshop te leiden


Maar hoe vind je een niche die werkt voor jou?

1. Begin met iets dat bij je past

Hoewel het niet aan te raden is om een productniche te kiezen die uitsluitend gebaseerd is op jouw eigen passies zonder eerst het idee te valideren, kan het wel een goed startpunt zijn. Online verkopen zou immers moeten draaien om (extra) inkomsten maar zou ook plezierig moeten zijn, en een branche/product(groep) kiezen waarvan je al een beetje weet, kan je aan een goede voorsprong helpen.

Bekijk je eigen achtergrond, je ervaringen, vaardigheden, interesses en hobby's. Als er iets uitspringt, zorg dan dat je het idee valideert met grondig onderzoek voordat je verder gaat.


Vergeet ook niet dat je net zo succesvol kunt zijn in niches waar je voorheen niet van op de hoogte was, dus maak je niet direct zorgen als je vanuit je hobby’s en interesses geen nichemarkt weet te bedenken.

2. Breng in kaart waarin je je onderscheidt

Per definitie gaan niches allemaal over specificiteit en onderscheidend vermogen. Het is dan ook belangrijk om in een vroeg stadium in kaart te brengen wat jouwwebshop en productaanbod anders maakt. De beste niches hebben alles te maken met het identificeren van behoeften of kansen en het leveren van producten die anderen niet (willen of kunnen) aanbieden.

Of het nu gaat om jouw prijs, productkwaliteit, personalisatiemogelijkheden of welke andere factor dan ook, niche-marketing vereist dat je anders bent en jezelf onderscheidt. Dit geeft je de beste kans om toegang te krijgen tot markten die nog niet zijn aangeboord en jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

De Keyword Niche Finder van WordStream, ook al is deze Engelstalig, is een mooi hulpmiddel voor het genereren van een heleboel verschillende ideeën om verder te verkennen. Je voert gewoon een keyword, onderwerp, in en klikt op de knop ''Find Profitable Niches'. De tool genereert vervolgens een lijst van honderden, zo niet duizenden, potentiële ideeën die je verder kunt onderzoeken om te zien of ze levensvatbaar zijn.

3. Identificeer jouw klant

Niches zijn over het algemeen gericht op zeer specifieke klanten. Het is dan ook van cruciaal belang dat je precies weet wie dit zijn. Het creëren van buyer persona's kan een goede manier zijn om dit beter in kaart te brengen. Enkele factoren waarmee je rekening moet houden bij het identificeren van jouw doelgroep, zijn:

• Demografie - factoren zoals leeftijd, geslacht, locatie

• Problemen en behoeften

• Uitgaven - dit zorgt ervoor dat je een niche kunt kiezen met producten die in de juiste prijsklasse vallen

• Online / zoekgewoonten - dit maakt het veel gemakkelijker om te weten hoe je jouw doelgroep kunt bereiken en hoe je jouw merk en producten kunt promoten

4. Beoordeel de marktgrootte

Per definitie zijn nichemarkten klein, maar hoe klein ze ook zijn, het is altijd belangrijk dat ze wel daadwerkelijk levensvatbaar zijn. Je wilt jezelf namelijk niet beperken tot een niche die onbetaalbaar is en weinig groeipotentieel heeft. Voordat je jezelf aan een idee vastpint, is het dan ook belangrijk om voldoende marktonderzoek doen. Er zijn een aantal manieren om dit te doen:

• Keyword Research is een goed startpunt. Je kunt de Zoekwoordplanner van Google gebruiken om ideeën op te doen. Met deze tool kun je zoekwoorden rangschikken op hoe concurrerend ze zijn en hoe vaak ze worden opgezocht door mensen. Dit zal je helpen meten hoeveel potentieel verkeer je van een bepaalde niche zou kunnen verwachten.

Het is vaak een goed idee om long-tail-zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden met een lager zoekvolume, maar die doorgaans veel gemakkelijker te vinden zijn voor zoekmachines. Ze converteren over het algemeen ook hoger dan andere zoekwoorden, simpelweg omdat ze zo specifiek zijn.

Google Trends is een andere handige tool. Hiermee kun je bepalen of jouw markt groeit of krimpt op basis van hoe vaak er in de loop van de tijd naar zoekwoorden is gezocht. Met andere woorden, je kunt markten identificeren die echt groeien in vergelijking met tijdelijke hippe markten of rages.

5. Zorg ervoor dat jouw idee commercieel haalbaar is

Iedere online ondernemer wil geld verdienen in plaats van verliezen door online verkoop. Het is dus cruciaal - hoe aantrekkelijk en onaangeroerd je niche ook is - dat je ervoor zorgt dat je cijfers kloppen. Dit omvat het beantwoorden van vragen zoals:

• Hoeveel kost het om jouw product(en) te kopen of te produceren?

• Voor welk bedrag worden vergelijkbare producten verkocht?

Er zijn een aantal goede plekken om te zoeken naar producten tegen groothandelsprijzen - Alibaba en Made-in-China zijn slechts twee voorbeelden. Hiermee kun je de beschikbaarheid van producten en kostprijzen bepalen. De rest komt neer op marktonderzoek waarmee je kunt vaststellen wat de gangbare prijzen in de branche zijn en hoeveel marge je realistisch gezien op iedere aankoop kunt verdienen. Het identificeren van de juiste niche kost een beetje onderzoek en hard werken, maar het kan een geweldige manier zijn om echt een gat in de markt te vinden. Succes!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord