Klantacquisitie: hoe krijg je nieuwe klanten voor jouw webshop?

22-08-2019

door Eva Rouwenhorst

Of je nu nieuw bent als online ondernemer en probeert jouw eerste tien klanten te winnen, of dat je een doorgewinterde veteraan bent die jouw tienduizendste klant wilt werven; klantacquisitie is altijd relevant. Maar voor veel ondernemers is de verkoop onvoorspelbaar en voelt het werven van nieuwe klanten als schieten met hagel. Als je jouw bedrijf consistent en winstgevend wilt laten groeien, moet je klantacquisitie niet beschouwen als een resultaat, maar als een proces - een proces dat rekening houdt met hoe je systematisch nieuwe klanten kunt werven, hoe hoog de kosten zijn om de klant jouw webshop te laten bezoeken, en hoeveel geld de klant vervolgens uitgeeft in jouw webshop.

1. Gebruik betaalde advertenties

Eén van de meest voorkomende manieren om nieuwe klanten te werven is via online adverteren. De reden dat veel online winkels zich wenden tot Facebook, Google en andere platforms om te adverteren is omdat ze uitgebreide meetinstrumenten bieden waarmee je jouw advertenties kunt optimaliseren en het maximale uit jouw budget kunt halen.

 

Als het gaat om online adverteren, behoren Facebook en Google tot de grootste aanbieders via wie je betaald verkeer kunt genereren. Maar bijna elk ander sociaal platform, marktplaats of zoekmachine die je kunt bedenken, biedt de mogelijkheid om betaald te adverteren.

Hoewel elk betaald advertentieplatform zijn eigen kenmerken heeft, brengen ze voornamelijk kosten in rekening voor gebruikersvertoningen (hoe vaak jouw advertentie wordt bekeken), met behulp van een statistiek genaamd CPM's (kosten per duizend vertoningen). Ze stellen adverteerders meestal ook in staat om te kiezen op wie ze zich willen richten op basis van demografie, interesses en andere kenmerken. Door gebruik te maken van deze targetingparameters die worden geboden, kun je een selectieve groep potentiële klanten bereiken.

2. Bekijk de optie van influencer marketing

Als je een marketingbudget hebt, is een van de snelste manieren om jouw product of merk te tonen aan een relevante doelgroep, door iemand met veel online volgers dit voor jou te laten promoten. Influencer marketing (via Instagrammers, YouTubers, bloggers, etc.) is een populaire vorm van online adverteren geworden. Het succes van influencer marketing is het vinden van de juiste influencers om jouw product te promoten. De uitdaging is om die ene influencer te vinden die  een actieve, betrokken aanhang heeft die geïnteresseerd is in jouw product, evenals het creatieve vermogen om content te produceren die goed aansluit op jouw merk.

3. Bouw een e-maillijst

Het genereren van leads is vaak de eerste stap naar klantenwerving. Het genereren van leads omvat het verzamelen van informatie van potentiële klanten om hen opnieuw te targeten met advertenties om ze uiteindelijk in een klant om te zetten. De meeste bezoekers die jouw webshop voor het eerst bezoeken, kopen waarschijnlijk niet direct iets.

 

Het verzamelen van e-mailadressen wordt gezien als een van de beste investeringen in het genereren van leads voor klantenwerving vanwege de inkomsten die e-mailmarketing voor bedrijven oplevert. Volgens Campaign Monitor ziet 59% van de ondervraagde marketeers de meeste ROI vanuit e-mail.

 

Er zijn talloze manieren om een ​​e-maillijst samen te stellen, van betaald verkeer naar een pagina leiden met daarop een formulier waarin ze hun e-mailadres kunnen achterlaten, tot het geven van een welkomstkorting op jouw website voor nieuwe abonnees. Zodra jouw e-maillijst is opgebouwd, kun je e-mailcampagnes uitvoeren en geautomatiseerde e-mails instellen om gerichte berichten naar jouw lijst te sturen via e-mailmarketingdiensten zoals MailChimp.

4. Zet traditionele advertenties in

Het blijkt dat digitale marketing er niet voor heeft gezorgd dat traditionele advertenties helemaal niet meer in trek zijn. Veel marketeers grijpen tegenwoordig terug op meer traditionele vormen van reclame, zoals gedrukte media en direct mail om nieuwe klanten te werven.

 

Met de vele display-advertenties die online voorbij komen is het voor consumenten makkelijker geworden om deze te negeren door simpelweg een advertentieblokker te installeren. Traditionele media, van kleinschalige uitingen zoals gedrukte flyers tot billboards en zelfs tv-advertenties, kunnen een goede manier zijn om jouw klantenwervingskanalen uit te breiden en op die manier een nieuw, gericht publiek te bereiken.

5. Search Engine Optimization (SEO)

Bij het zoeken naar een product of dienst beginnen veel consumenten hun zoektocht via Google. Het creëren van content op jouw webshop waardoor jouw shop wordt getoond in de zoekresultaten van Google voor relevante zoekopdrachten, staat bekend als SEO of Search Engine Optimization.

 

Door onderzoek naar zoekwoorden te doen en jouw bevindingen te implementeren in de content voor jouw pagina’s zoals productpagina’s en blogs, kun je jouw positie binnen Google verbeteren, waardoor je zoekverkeer met potentiële klanten naar jouw webshop leidt.

6. Creeër een online publiek 

Met sociale media zoals Facebook, Instagram en YouTube is het mogelijk om enorm veel online volgers aan te trekken, en dus ook potentiële klanten.  Er zijn verschillende manieren om een online publiek op sociale media op te bouwen. Bijna alle manieren kosten tijd, moeten consistent zijn en vragen om de juiste content om daadwerkelijk nieuwe volgers aan te trekken en te behouden. Deze nieuwe volgers kun je vervolgens bereiken als je een nieuw product wilt verkopen of meer omzet wilt proberen te genereren.  

Hoe groeit jouw webshop?

Hoewel klantloyaliteit en herhaalaankopen een belangrijk element zijn voor de algehele gezondheid van jouw webshop, kan het aantrekken van nieuwe klanten door klantenwerving je helpen verder te groeien. Klantenwerving gaat over uitvinden hoe klanten jouw webshop ontdekken en waarom ze bij jou kopen, zodat je dat proces kunt optimaliseren en opschalen. Hiermee kun je jouw marketingbudget strategischer uitgeven en jouw bedrijf gestaag laten groeien in de loop van de tijd.

 

Om te weten welke kanalen zullen werken als een hulpmiddel voor klantenwerving voor jouw webshop, moet je voortdurend nieuwe kanalen en benaderingen testen, zodat je kunt ontdekken wat het beste werkt voor jouw webshop en voorkomt dat je te afhankelijk bent van één enkel kanaal.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord