Marketing tips voor jouw online kledingwinkel

29-09-2020

door Vera Voortman

Wanneer je de door jou beoogde doelgroep wilt bereiken en je conversies wil verhogen op jouw kleding webshop is marketing een heel goede manier om dit te doen. Het is ook nog eens grotendeels gratis in te zetten. Dus om meer klanten te krijgen en de klantwaarde te verghogen kun je de tips gebruiken die we je in dit blog vertellen. Vooral in de fashion branche zijn deze goed in te zetten omdat deze branche natuurlijk behoorlijk specifiek is. In dit blog vertellen wij onze beste tips om marketing optimaal te gebruiken voor jouw kleding webshop.

Doelgroep

Voordat je in het marketing gedeelte duikt is het verstandig om je doelgroep in kaart te brengen. Je doelgroep is de groep mensen waarvan jij wilt dat ze jouw kleding kopen. Bijvoorbeeld wanneer jij kinderkleding verkoopt is het de bedoeling dat kinderen deze kleding gaan dragen. Maar hierbij is de doelgroep de ouders van de kinderen, en niet de kinderen zelf. Of wanneer je dames kleding verkoopt: dan richt je jouw marketing op dames, maar binnen deze groep kun je nog verder specificeren. Richt jij bijvoorbeeld op jonge vrouwen in de leeftijd van 20 tot 30 jaar, dan is de marketing strategie anders dan wanneer je je op een oudere doelgroep richt. Een oudere doelgroep heeft namelijk andere (online) voorkeuren dan een jongere. Daarom is het van belang om jouw specifieke doelgroep eerst goed in kaart te brengen voordat je verder gaat met het invullen van je marketing. Wat hierbij kan helpen is het maken van een persona of meerdere persona’s. Dit houdt in dat je een persoon omschrijft die volgens jou de perfecte klant voorstelt.

Online presence (huisstijl)

De sfeer in een fysieke winkel kan veel invloed hebben op de klanten die de winkel inlopen. Wordt er hippe top 40 muziek gedraaid? Dan is de doelgroep naar alle waarschijnlijkheid relatief jong. Is het kleurgebruik in de winkel rustig en niet opvallend? Dan is de winkel waarschijnlijk gericht op iets oudere mensen. Hetzelfde geldt voor bezoekers die online jouw kledingwebshop bezoeken, ook hier is sfeer van invloed. Het is fijn als jouw online aanwezigheid overeenkomt met de sfeer van jouw fysieke winkel, mocht je deze hebben, en heb je dit niet dan blijft je online presence belangrijk. Zorg voor een huisstijl met elementen die bij elkaar passen en zorg ervoor dat de huisstijl de doelgroep aanspreekt. Wanneer je dameskleding verkoopt voor wat oudere dames is het bijvoorbeeld onlogisch om veel met hippe felle kleuren te werken, terwijl dit juist wel aansluit bij een jongere doelgroep.

 

Bij je online huisstijl komt ook design kijken. In de software van CCV Shop kun je gemakkelijk zelf je webshopthema aanpassen naar je eigen wensen. Wanneer je hier niet uit komt of je hebt een wens waar je zelf de technische kennis niet voor hebt kun je altijd kiezen voor onze Premium Services, bekijk het aanbod. Design is van belang omdat dit invloed heeft op je bezoekers, de manier hoe ze de webshop bekijken en zelfs op welke manier ze naar het checkoutproces gaan. Meer weten over design? Lees dit blog. Lees verder als je meer wilt weten over online presence op social media kanalen.

Herkenbaarheid & betrouwbaarheid

Wat bij het design en je huisstijl terug hoort te komen is de herkenbaarheid. Zoals eerder gezegd is het van belang dat wanneer jij een fysieke winkel hebt deze overeenkomt met je online kledingwebshop. Maar ook zonder fysieke winkel is herkenbaarheid creëren goed voor jouw webshop. Wanneer er bij bezoekers herkenning ontstaat, groeit het vertrouwen, en betrouwbaarheid is een grote factor wanneer mensen een aankoop willen doen online. Een groot deel van online shoppers geeft aan eerder een aankoop te doen wanneer ze de webshop vertrouwen. Deze betrouwbaarheid is naast een herkenbare huisstijl ook te verhogen door bijvoorbeeld klantreviews te tonen op jouw webshop. Daarnaast helpt het ook wanneer je transparant bent in je marketinguitingen naar de klant toe. Bijvoorbeeld wanneer een T-shirt kleiner uitvalt dan normaal, vertel dit dan in de productomschrijving. Op deze manier voorkom je teleurstelling en ben je eerlijk naar je klanten. Lees meer over betrouwbaarheid in je webshop in dit blog.

Social media

Er is al verteld dat een consistente huisstijl en herkenbaarheid belangrijk zijn voor het bereiken van je doelgroep en om zo top of mind te blijven bij hen. Voor social media geldt dit ook, echter is dit een ander gebied dan je webshop. Je hebt veel verschillende social media kanalen. De meest populaire in Nederland zijn Instagram, Facebook, Pinterest en LinkedIn. Op al deze kanalen kun je jouw kleding webshop goed promoten. Bijvoorbeeld door content te plaatsen waarbij je de modellen jouw kleding laat dragen en vertelt welke maat ze dragen zodat bezoekers weten hoe de kleding er uitziet. Wanneer je een jongere doelgroep hebt kun je ook nog TikTok inzetten. Op Instagram kun je producten linken aan je berichten. Op deze manier worden mensen gelijk doorgestuurd naar jouw webshop en maak je het doen van een aankoop eenvoudig. 

Influencers

Het inzetten van influencers wordt steeds populairder. Influencer marketing houdt in dat een persoon met veel bereik op social media een foto of video plaatst waarin ze jouw kleding promoten. Dit gebeurt op bijna alle social media platformen zoals, Twitter, Instagram, Facebook en YouTube. Gepromote content is vaak te herkennen aan de #spon (wat ‘sponsored’ betekent). Hierdoor zijn mensen die het bericht zien ervan op de hoogte dat de influencer betaald wordt voor het plaatsen van het bericht. Nu zou je kunnen denken dat influencers dan altijd zullen zeggen dat het product goed is omdat ze betaald worden om het te dragen. Dit is vaak niet zo. Wanneer je een influencer zoekt die een betrouwbaar imago heeft en bekend staat om zijn of haar eerlijkheid, haal je namelijk het meeste uit een eventuele samenwerking. Voor kleding zijn er veel mogelijkheden voor het inzetten van influencers. Bijvoorbeeld het sturen van een paar items naar een influencer en vragen of zij een unboxing video op YouTube willen doen of je stuurt ze een outfit en vraagt of zij een foto met deze outfit aan willen plaatsen op social media en dan jouw merk willen taggen. Weten hoe je concreet aan de slag kan gaan met influencer marketing? Klik dan hier.

SEO & SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising, het adverteren op zoekmachines. Eigenlijk zijn het manieren om gratis of betaald hoog te scoren in Google. Het optimaliseren van deze onderdelen kunnen ervoor zorgen dat, als mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘gebloemde zomerjurk’ in Google, jouw webshop bovenaan komt in de lijst. Voor SEO zijn er veel dingen die je kunt doen die helpen bij het verhogen van jouw positie in de zoekmachine. Het is belangrijk om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek. Denk hierbij na op welke woorden jij gevonden wilt worden. Houd er rekening mee dat een term als ‘zomerjurk’ wel erg algemeen is en je hierop waarschijnlijk veel concurrentie hebt. Op bijvoorbeeld ‘gebloemde zomerjurk’ zal de concurrentie al een stuk minder zijn. Wees dus specifiek.

 

Voor SEA geldt dat je op de zoekwoorden die je hebt opgesteld kan adverteren. Door te adverteren krijg je vaak gegarandeerd een hogere positie Let er wel op dat er dan het groene blokje ‘advertentie’ bij staat in het zoekoverzicht, dus dat mensen kunnen zien dat het om een advertentie gaat. Je kunt ook visueel adverteren door gebruik te maken van banners. Voor het SEO gedeelte zijn er veel dingen die je op jouw webshop zelf kunt doen zoals het laten terug komen van de zoekwoorden in je teksten of het intern linken naar pagina’s op je webshop. Meer weten over marketing voor jouw webshop? Lees deze pagina eens.

Meten van je prestaties

Wanneer je SEO en SEA inzet, of veel gebruik maakt van social media, is het handig om af en toe eens te kijken wat de resultaten hiervan zijn. Wanneer je jouw webshop integreert met Google Analytics kun je hier vele rapporten maken waarin relevante informatie te vinden is. Zoals via welk kanaal komen mensen het vaakst binnen op jouw webshop? Of welk klik pad doorlopen mensen het meest voordat ze een aankoop doen? Op deze manier krijg je inzicht in de weg die je klant aflegt en valt het je misschien op dat sommige onderdelen op jouw webshop als drempels worden ervaren door je klanten. Hiermee kun je vervolgens aan de slag om zo jouw webshop te optimaliseren en hopelijk ook de conversies verhogen. Op social media kun je de mening van je klanten vragen door ze een vraag te stellen of polls te houden. Met deze feedback meet je hoe mensen jouw webshop ervaren en ook op basis hiervan kun je optimalisaties doorvoeren. Bij CCV Shop hebben wij verschillende apps waardoor je meer inzicht kunt krijgen in je prestaties. Bekijk onze app store eens.

Maatgids

Veel online kleding shoppers geven aan veel waarde te hechten aan een maatgids. Een maatgids is niet alleen fijn voor jouw klanten maar ook voor jou als webwinkelier omdat dit namelijk een goede manier is om retourneringen te reduceren of zelfs te voorkomen. Zoals eerder benoemd is het eerlijk zijn over bijvoorbeeld de maten en hoe deze vallen fijn voor de klanten. Dit geld ook voor een maatgids. Deze is op verschillende manieren in te zetten. Je kunt bij elk product individueel aangeven hoe deze valt bij verschillende maten maar je kunt ook een algemene matengids tonen. Door een algemene maatgids creëer je een soort filter waarbij mensen bijvoorbeeld de centimeters kunnen invoeren waardoor er automatisch gefilterd wordt op hun maat. Deze zal je dan zelf kunnen uploaden naar je webshop. Zelf ook een kleding webshop beginnen? Klik hier.

Verpakkingen

Unboxing ervaringen worden steeds meer gedeeld op social media wanneer deze verassend zijn of mooi opgemaakt zijn. Dit is een reden dat verpakkingen dan ook belangrijk zijn voor de klantbeleving. Wanneer jij bijvoorbeeld strandkleding verkoopt is het leuk om ervoor te zorgen dat het papier waarin je de kleding legt, kleuren geeft die bij een strand passen en bijvoorbeeld een paar schelpjes bij in de doos te doen. Daarnaast vinden mensen het ook altijd leuk wanneer ze iets ‘gratis’ krijgen. Dit kunnen de kleinste dingen zijn, bijvoorbeeld een klein armbandje of een kortingsbon van bijvoorbeeld 5% of 10% korting op je volgende bestelling. Hiermee verhoog je de klant loyaliteit omdat de kans groter is dat deze klanten terugkomen bij jouw webshop voor een volgende aankoop. Herkenbaarheid is ook een onderdeel dat invloed heeft op de unboxing ervaring omdat wanneer deze overeenkomt met de huisstijl van jouw winkel of webshop mensen dit herkennen en dit blijft hangen. Wat ook leuk is om toe te voegen aan je verpakkingen is een business kaartje waarop de belangrijkste info staat. Als je wil dat mensen jouw verpakkingen delen op social media, verzin dan een # die bij jouw merk past en zet deze op dat business kaartje. Wanneer mensen dan wat plaatsen op social media en de hashtag gebruiken of jouw taggen kun jij deze weer delen op jouw eigen social media. Dit is bevorderend voor de klantenbinding en geeft jouw leuke nieuwe content. Meer weten over unboxing? Lees dit blog.

Hopelijk kun je met deze marketing tips de juiste bezoekers naar jouw webwinkel trekken en je conversies verhogen. Meer weten over wat je beter wel of beter niet kan doen wanneer je jouw webshop wilt promoten? Lees dan eens deze gastblog.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring