Meer omzet en minder retouren door uitgebreide productinformatie

03-08-2021

door Bregje Geerts

In een aantal blogs staan we stil bij de mogelijkheden die de App Store biedt en wat welke app toevoegt aan je webwinkel. Dit gaat zowel over gratis apps die we als CCV Shop intern hebben ontwikkeld als (betaalde en gratis) apps die ontwikkeld zijn door derde partijen. Deze week geven we een overzicht van apps die jou helpen om een bezoeker van jouw webshop zo goed mogelijk te informeren over een product. Het goed informeren van een klant zorgt uiteindelijk voor meer omzet en minder retouren. We nemen je graag mee in de mogelijkheden die ons systeem biedt.

Uitgebreide productomschrijvingen vormen de basis

Naast dat je wettelijk verplicht bent om je klant zo goed mogelijk te informeren over een product, heeft het ook een positief effect op het koopgedrag van de consument. Om dit effect te bereiken, schrijf je heldere, volledige en praktische productomschrijvingen en plaats je goede, duidelijke productfoto’s. Benieuwd waar goede productfoto’s aan voldoen? In deze blog vind je 7 tips voor het de beste productfoto’s.

Kies voor de juiste productweergave

Naast een goede productomschrijving en foto’s, kan het ook bepalend zijn hoe je deze producten op je webshop toont. Binnen CCV Shop heb je verschillende weergaves om je producten te tonen. Dit kan  met een lijstweergave (twee varianten). Deze gebruik je als je een webshop hebt waarbij je snel en makkelijk wilt bestellen. Een goed voorbeeld is een food bestelsite. Een andere variant is de blok blokweergave (twee varianten). In deze weergaves komen juist productfoto’s erg goed tot hun recht.

 

Maak je gebruik van de webwinkelthema’s Ceyda, Mila, Ivy, Macro, Levi, Exo of Sensa? Dan zijn er sinds kort nog twee nieuwe, stijlvolle productweergaves (Simpel en Advanced) toegevoegd. De productweergave ‘Simpel’ heeft, zoals de naam al aangeeft, een simplistisch design. De weergave ‘Advanced’ heeft daarentegen iets meer verschillende blokken, wat deze weergave een meer fancy look & feel geeft.

Producteigenschappen

Met de “Producteigenschappen” app maak je eenvoudig zelf producteigenschappen aan. Deze voeg je vervolgens toe aan een product in je webwinkel. De klanten kunnen naast de productomschrijving, nu ook makkelijk specifieke informatie vinden over het betreffende product. Deze informatie wordt weergegeven onder de productomschrijving in tabelvorm.

 

Door deze eigenschappen te tonen via producteigenschapppen en niet uit te schrijven in de productomschrijving, scant de klant makkelijker de informatie waardoor hij sneller bepaalt of het product voldoet aan zijn wensen. De klant kan hierdoor eenvoudiger producten met elkaar vergelijken. Daarnaast zorgt de informatie voor vertrouwen. Het betreft hier veelal feitelijke informatie, terwijl je in een productomschrijving meer ingaat op het gevoel van de consument.

 

Voorbeeld: Stel je verkoopt lampen. Bij een plafondlamp wil je bijvoorbeeld weten hoeveel diameter de lamp is, hoeveel cm hoog de kap is, hoe hij bevestigd kan worden en welke kleur de lamp heeft. Door te werken met producteigenschappen kun je al deze informatie overzichtelijk terugvinden in een tabel.

 

Benieuwd hoe je Producteigenschappen toevoegt aan producten in je webshop? Lees hier het kennisbankartikel over producteigenschappen.

Productvergelijking

Door producteigenschappen toe te voegen heeft een consument inzicht in de eigenschappen per product. Echter vergelijkt een consument vaak graag verschillende producten met elkaar. Om eenvoudig in één tabblad overzicht te creëren voor een klant, voeg je de app “Productvergelijker”  toe.

 

De klant bepaalt op jouw webshop welke producten hij toevoegt aan een vergelijking. Vervolgens worden deze producten met eigenschappen in één overzicht getoond, waardoor de klant eenvoudig de eigenschappen van de geselecteerde producten met elkaar kan vergelijken. Hierdoor maak je het voor de klant eenvoudig om een goede keuze te maken.

Product Plus- en Minpunten

Bij het maken van productomschrijving ben je geneigd met veel enthousiasme over het product te schrijven. Als je online op een willekeurige webshop productomschrijvingen leest, vliegen vaak de superlatieven om je oren. Middels de app “Plus- en minpunten” voeg je eenvoudig sterke en minder sterkte punten van het product toe waardoor klanten beter weten wat ze van het product kunnen verwachten. Hierdoor help je klanten om een goede keuze te maken. Dit zorgt uiteindelijk dat een klant vaker tevreden is met zijn aankoop. Ook wordt je webwinkel vaker als eerlijk en betrouwbaar gezien.

 

Door de combinatie van een korte productomschrijving met daarnaast een opsomming van plus- en minpunten, kan een klant makkelijk de informatie scannen en hoeft hij geen lange tekst door te lezen van een aantal alinea’s.

Productvarianten en Kleuren

Heb je van een bepaald product verschillende varianten? Dan kun je de app “Productvarianten” toevoegen aan je webwinkel. Een kledingwebshop heeft bijvoorbeeld een bepaald type blouse die verkrijgbaar is in verschillende patronen. Als een webshopbezoeker op de productpagina van een gestreepte blouse terechtkomt, ziet hij hier ook direct de gestipte en effe variant. Vanuit de productpagina van de gestreepte blouse kan hij eenvoudig doorklikken en zo op de productpagina van de effe of gestipte variant terechtkomen.

 

Omdat je als webwinkelier op deze manier de varianten daadwerkelijk als losse producten aanmaakt, geeft het je bovendien de mogelijkheid om per product aangepaste SEO teksten en omschrijvingen in te voeren wat de vindbaarheid ten goede komt.

 

Mochten je varianten niet uit patronen maar uit diverse kleuren bestaan, installeer dan de app “Kleuren”. De app "Kleuren" geeft je namelijk de mogelijkheid om de kleur van een productvariant op de productpagina te tonen middels een kleurbolletje. Bezoekers kunnen hierdoor eenvoudig zien in welke kleuren een product beschikbaar is. Ook kun je kleur als productfilter instellen, waardoor bezoekers eenvoudig kunnen filteren op kleur middels de kleurbolletjes.

Productreviews

De laatste tip is het toevoegen van productreviews. Het toevoegen van reviews kan op 3 manieren meer omzet opleveren:

 

·        Consumenten vinden ervaringen van andere klanten erg belangrijk. Ze vinden deze vaak betrouwbaarder dan een productomschrijving van de webwinkel zelf.

·        Productreviews kunnen positief zijn voor SEO. De content van de pagina verandert regelmatig omdat er nieuwe reviews geschreven worden waardoor dit positieve invloed kan hebben op de SEO posities in Google.

·        Door middel van de feedback van klanten kun je jouw producten, productomschrijvingen en service verbeteren. Dit heeft een positieve werking op de volgende bezoekers van jouw webshop.​​​​​

Conclusie

Kortom, CCV Shop biedt alle mogelijkheden om jouw klanten zo goed mogelijk te informeren over de verschillende producten die je aanbiedt in je webshop. Afhankelijk van jouw webshop en de markt waarin je opereert, kies je de opties die het beste passen. Benieuwd wat de App Store nog meer voor jouw webshop te bieden heeft? Ga dan naar App Store en zie alle mogelijkheden.

 

Dit is de eerste blog van de serie over de App Store. Blogs die volgen zijn:

·        Verleid je bezoeker tot een aankoop

·        Maak het jezelf eenvoudig als webwinkelier

·        Het creëren van een terugkerende klantengroep​​​​

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring