Moederdag: 6 tips om jouw omzet te boosten

13-04-2022

door Lara Vogteloo

Zondag 8 mei is het Moederdag, een dag waarop moeders in het zonnetje worden gezet door hun kinderen. Naast vaak een ontbijtje op bed mag ook een cadeautje niet ontbreken. Tegenwoordig worden niet meer alleen presentjes zoals bloemen en chocolade gegeven maar zijn ook andere cadeaus zoals sieraden, boeken en elektronica populair om te geven. Richt jij je met je webshop op vrouwen, dan is dit een ideaal moment om jouw omzet een boost te geven. In deze blog vind je een aantal tips waarmee je de verkoop op jouw webshop kunt stimuleren. Zet bijvoorbeeld een doelgericht Moederdag campagne op en creëer een speciale pagina in het teken van Moederdag. Zo maak je niet alleen moeders gelukkig, maar verhoog je ook jouw omzet.

Tip 1: Maak een speciale pagina met jouw moederdagcollectie

Om je bezoekers te verleiden tot een aankoop van een moederdagcadeau kun je een aparte pagina aanmaken op je webshop met een passende naam zoals ‘Moederdagcollectie’ of ‘Speciaal voor jouw moeder’. Op deze pagina kun je geschikte moederdagcadeaus uit je assortiment plaatsen. Ook leuk, stel een aantal cadeaupakketten samen met verschillende producten die je feestelijk inpakt. Denk bijvoorbeeld aan een lekkere badschuim in combinatie met een heerlijke geurkaars om extra te kunnen ontspannen. Op deze manier bied je je bezoekers inspiratie voor een leuk cadeau en maak je het hen ook nog eens makkelijk om het perfecte cadeau te vinden, zonder dat ze hier extra moeite voor hoeven te doen.

 

Wanneer je een dergelijke nieuwe pagina aanmaakt voor alle moederdagcadeaus creëer je overzicht voor bezoekers en bovendien kun je via allerlei kanalen, zoals je social media en e-mail, eenvoudig naar deze pagina doorlinken. Vergeet ook niet om de pagina uit te lichten in het menu van je webshop en plaats bijvoorbeeld een call-to-action op de homepage. Klanten zien dan direct dat je een moederdagassortiment aanbiedt en dat ze hiervoor bij jou aan het goede adres zijn. Door op deze verschillende manieren de aandacht van je klanten te trekken, maak je optimaal gebruik van de pagina en gaan ze eerder over tot een aankoop.

Tip 2: Geef je webshop een Moederdag uitstraling

Eén van de manieren om een hogere conversie te behalen is het feestelijk aankleden van je webshop. Plaats bijvoorbeeld een speciale slider op je homepage of gebruik een moederdagafbeelding in je banner. Hiermee laat je zien dat ze voor een cadeau op jouw webshop goed zitten. Ook kun je gebruikmaken van een pop-up waarmee je bezoekers informeert over je Moederdagcollectie. Bied je hierin ook nog eens een mooie korting aan? Dan is de kans groot dat je men overtuigt om bij jou een cadeau te kopen.

 

Heb je zelf niet de skills of tijd om jouw webshop een feestelijke uitstraling te geven, maar wil je dit wel? De experts van onze Premium Services afdeling helpen je hier graag bij. Op basis van jouw wensen en de softwaremogelijkheden kijken we hoe we de moederdagsfeer op jouw webshop kunnen creëren. Dit kan al voor een uurtarief van €85,-.

Tip 3: Bied onweerstaanbare acties

Speciale moederdagacties maken het nog aantrekkelijker om een cadeau op jouw webshop te kopen. Online shoppers houden namelijk van korting. Als je normaal gesproken verzendkosten rekent voor een bestelling kun je in de periode voor Moederdag bijvoorbeeld gratis verzending aanbieden. Ook kun je werken met kortingscodes die enkel geldig zijn in de periode voorafgaand aan Moederdag. Met de app ‘Kortingsbonnen’ in onze App Store maak je gemakkelijk een korting aan voor zowel een vast bedrag of een percentage korting. Gebruik bijvoorbeeld ‘MOEDERDAG22’ als code. Ook kun je benadruk dat de cadeaupakketten die je voor Moederdag hebt samengesteld voordeliger zijn dan alle producten los te bestellen. Een andere actie die kunt toepassen is het weggeven van een cadeau bij een bepaald bedrag. Hierdoor stimuleer je klanten ook om meer geld uit te geven dan gepland. Wellicht kiezen ze dan voor een duurder moederdagcadeau dan ze in eerste instantie wilden, puur omdat ze er een gratis cadeau bij krijgen.

Tip 4: Benut social media en mailingen

Vergeet, na het klaarmaken van je webshop voor Moederdag, niet om dit ook te communiceren met je (potentiële) klanten. Deel bijvoorbeeld je moederdagpagina op je social media door middel van een leuke inhaker en promoot verschillende cadeaus. Wanneer je jouw onweerstaanbare acties op social media communiceert, kun je jouw webshopconversie ook via dit kanaal een zetje geven. Verder kan je jouw facebookpagina een echte moederdaguitstraling geven door de banner bovenaan je pagina te veranderen.

 

Het sturen van een speciale moederdagnieuwsbrief helpt om jouw aanbod extra onder de aandacht te brengen. Help jouw klanten om lastminute stress te voorkomen door tijdig e-mails te sturen. Hierin plaats je specifieke inhoud geschikt voor Moederdag en natuurlijk een linkje naar jouw speciaal samengestelde pagina. Je kunt ook geschenksuggesties opnemen en uiteraard kortingsacties die gebruikt kunnen worden voor moederdagcadeaus. Is er een uiterste besteldatum zodat je gegarandeerd nog op tijd kunt leveren voor Moederdag? Communiceer deze dan ook duidelijk in je e-mail.

Tip 5: Richt je op de juiste doelgroep

Ondanks dat het met Moederdag helemaal draait om de moeders, is dit niet de doelgroep waarop jij je moet richten met je marketingacties. Het ligt voor de hand om juist te focussen om de kinderen, aangezien zij hun moeder in het zonnetje willen zetten. Maar een groot gedeelte van deze kinderen is nog te jong om daadwerkelijk een cadeau voor hun moeder uit te zoeken. Waar de kinderen dan een knutselwerkje maken voor hun moeder, zijn het vervolgens de partners die daadwerkelijk het cadeau regelen. Vergeet daarom ook niet om deze doelgroep mee te nemen in je campagnes.  

Tip 6: Schrijf een blogpost

Blog je al op jouw webshop? Of wil je hiermee beginnen? Grijp dan Moederdag aan om een blog te schrijven. Plaats de blog enkele dagen voor Moederdag en speel in op bezoekers die nog geen cadeau hebben gekocht. Door te bloggen laat je zien waar je kennis en passie liggen. Door een blog te schrijven met cadeautips voor Moederdag laat je aan jouw bezoekers zien dat je met hen meedenkt, wat een reden kan zijn om hun moederdagaankoop uiteindelijk in jouw webshop te doen. Let wel op je de blog natuurlijk niet richt op moeders maar juist zoals bij tip 5 al aangegeven op hun partners,  zonen en/of dochters. Inspireer ze en probeer ze te verrassen met originele tips. Deel je blogbericht op social media en verstuur deze ook als nieuwsbrief. Het kost misschien even tijd, maar grote kans dat je het blog volgend jaar opnieuw kunt gebruiken of een aangepast versie hiervan online kunt plaatsen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring