MyPalmShop.nl: van zaadjes kweken op eigen zolder
naar een internationale webshop met een uniek
assortiment aan exotische planten

01-07-2021

door Eva Rouwenhorst

Herbert Riphagen begon jaren geleden met het verzamelen van palmen en andere exotische planten. Toen hij binnen geen ruimte meer had voor zijn hobby moest hij buiten verder en werd hij genoodzaakt zich toe te leggen op winterharde planten, die in staat waren de koude Nederlandse winters te overleven. Zo was er een passie geboren. Hij besloot zijn eigen bedrijf GardenPalms op te zetten, om kwaliteitsplanten te kweken en te verhandelen en om de juiste informatie te verstrekken voor een toenemende publieke belangstelling voor winterharde tropische palmen. Ook een webshop kon niet uitblijven en dus runt Herbert nu samen met Antoine de webwinkel MyPalmShop.nl, waarop ze een groot en uniek assortiment aan exotische planten en bomen verkopen. Op welke manier is MyPalmShop.nl onderscheidend van de concurrentie? Hoe spelen Herbert en Antoine in op trends in de markt? En hoe bevalt de software van CCV Shop? Lees het verhaal achter.

Naast palmen verkopen jullie op jullie webshop talloze andere plantsoorten zoals bamboe en grassen, varens en woestijnplanten en hagen en heesters. Vertel, hoe zijn jullie überhaupt op het idee gekomen om hierin een webshop te starten?

Herbert: “Ik ben een zoon van een boomkweker. Mijn vader was de eerste die Nordmann kerstomen verkocht. Hij leverde kerstbomen in heel Europa en bijvoorbeeld ook aan Intratuin. Toen dacht ik, wat mijn vader kan, kan ik ook, en ben ik gaan reizen. Ik begon met het importeren van kunstkerstbomen en belande daarna een tijdje in het vak van verzekeringsadviseur. Tijdens die baan had ik volop ruimte om in mijn vrije tijd mijn hobby uit te oefenen, namelijk me bezighouden met planten en het kweken ervan. Ik ben zelf palmen gaan opkweken vanaf zaadjes totdat mijn hele zolder vol stond. Ik had zó veel zaailingen dat ik naar een beurs in Spanje ben gegaan om ze te verkopen. Een kweker zei toen tegen me dat hij het volgende jaar wel tienduizend stuks van de ene palmsoort wilde en twintigduizend van de andere. Dat was het moment waarop ik wist dat ik alles wat groter moest gaan aanpakken en van mijn hobby mijn werk kon gaan maken.”

 

“Op een gegeven moment had ik hier een hele kas vol staan met palmbomen”, vertelt Herbert. “We hadden in Zuid-Korea namelijk containers opgekocht met een palmsoort die nog niemand had. Toen dacht ik, hier valt echt geld mee te verdienen. Wat als we een webshop maken en aan particulieren gaan verkopen? Uiteindelijk ben ik in 2005 een webshop gestart in palmen, als één van de eersten.”

Jullie verkopen niet alleen aan klanten in Nederland, maar hebben heel Europa als afzetgebied. Zijn jullie planten zo uniek dat mensen uit Europa bij een Nederlands bedrijf bestellen, of zijn jullie op een andere manier onderscheidend?

Herbert: “Ik denk dat we onderscheidend zijn op het gebied van prijs en assortiment. Waar mijn kracht ligt is dat ik zoveel mogelijk vreemde, exotische planten probeer aan te bieden op onze webshop die je niet kunt kopen in een winkel. Er bestaan bijvoorbeeld veel plantenfora waarop mensen een foto plaatsen van een specifieke plant die ze hebben gezien tijdens hun vakantie. Door die foto willen andere mensen die plant ook graag hebben, maar je begrijpt dat die plant nergens te verkrijgen is. Ik ga dan ondertussen zelf opzoek en tegen de tijd dat mensen zaadjes hebben weten te bemachtigen, bied ik de plant al aan op mijn webshop. Bijzondere planten die ik verkoop zie je over een jaar of vijf uiteindelijk pas in het tuincentrum.”

 

“Daarnaast moet je niet vergeten dat 80 a 90 procent van de planten die in Europa te koop zijn, allemaal vanaf de veiling in Aalsmeer komen”, vertelt Herbert. “Dus stel, een Duitser wil dezelfde planten verkopen als wij, dan moet hij eerst die planten inkopen op de veiling in Aalsmeer en moeten ze op transport naar Duitsland. Op dat moment ligt zijn inkoopprijs al veel hoger dan de onze en is het moeilijk om te kunnen concurreren aangezien de consument dan ook automatisch een veel hogere prijs betaalt voor de plant. Bovendien kweken we ook veel zelf waarmee ik een aantal tussenschakels oversla en een relatief hoge marge heb.”

En zien jullie nog bepaalde trends in de markt? En heeft de coronacrisis nog invloed gehad op jullie business?

Herbert: “Toen ik eind jaren negentig met palmbomen begon, verklaarde iedereen me voor gek. En nu koop je overal palmbomen. Zo ging het ook met de wagnerianus, een aparte soort palmboom met stijve bladeren. Die kweekten we zelf en ik geloof dan écht in zo’n plant. Zo van, dat wordt hem! Een jaar of vijftien terug stond hier een hele kas vol met die palmbomen, alleen toen was ik te vroeg en raakte ik ze aan de straatstenen niet kwijt. Inmiddels zijn ze tien keer zo duur en zijn ze niet verkrijgbaar. Zo wist ik tien jaar geleden ook al dat de bananenplant een trend zou worden. Wedden dat komend jaar iedereen een winterharde bananenplant in z’n tuin wil? Je moet zelf ook een beetje gevoel hebben voor trends, je moet ze spotten en kunt ze natuurlijk ook zelf schapen.”

 

“En wat betreft de invloed van de coronacrisis op onze business, wat we goed merken is extra klandizie uit Duitsland omdat de tuincentra daar lang gesloten waren. Dat was voor de Duitsers erg vervelend, maar heeft ons een mooie extra omzet opgeleverd.”

Welke marketingkanalen zetten jullie in om bezoekers naar jullie webshop te trekken? Wat werkt hierbij voor jullie het beste?

“In onze business moet je in de maanden maart, april, mei en juni ongeveer 80% van je omzet binnenhalen”, aldus Herbert. “Doordat we plantensoorten aanbieden die niemand anders aanbiedt komen er zonder dat we adverteren op een organische manier al veel bezoekers op onze webshop terecht waaronder ook veel vaste klanten. Ook plantenfora en andere websites waar palmsoorten worden genoemd die wij verkopen dragen enorm bij aan het aantal webshopbezoekers. Mensen gaan zoeken op Google naar zo’n vreemde palmsoort en belanden dan op onze webshop. Daarnaast gebruiken we bijvoorbeeld wel Google Shopping en zijn we actief op Amazon, maar tijdens de piekmaanden kunnen we het ons eigenlijk niet verloven om meer marketingbudget in te zetten. Voor de drukte die dat zou opleveren hebben we namelijk geen capaciteit. Wat een luxeprobleem hè?”

Welke hoogte- en of dieptepunten zijn jullie tegengekomen tijdens het starten van jullie webshop? Kunnen jullie op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?​​​​​​​

Herbert: “Toen ik begon met de webshop besefte ik me dat wanneer je een webshop maakt van a tot en met z, je natuurlijk eigenlijk bezig bent met het maken van een businessplan. Mijn tip is dan ook, begin gewoon, dan kom je er gaandeweg achter wat je allemaal moet inregelen. Op welk bankrekeningnummer moet het geld binnen komen? Op welk telefoonnummer zijn we bereikbaar?”

 

“Verder is mijn advies om altijd iets te doen wat anderen niet doen. Geloof in jezelf, kijk niet te veel naar de concurrentie en maak jezelf onderscheidend. Of dat nu is op het gebied van verzending of klantenservice. Wanneer je bijvoorbeeld door jouw persoonlijke klantenservice zorgt voor een hoge klantloyaliteit, zorg je daarmee voor blije klanten en dus terugkerende klanten.”

Jullie webshop draaide eerst op een eigen ontwikkeld platform. Nu zijn jullie sinds een tijdje overgestapt naar de software van CCV Shop. Hoe bevalt dit en wat zijn de grootste veranderingen?

“Een vriend van me maakte toen we begonnen met onze webshop als hobby websites, dat was toen heel hip”, vertelt Herbert. “We merkten al snel dat de webshop enorm groeide en we waren eigenlijk constant aan een rijdende auto aan het sleutelen. De webshop die mijn vriend had gebouwd voldeed simpelweg niet meer en we moesten opzoek naar een alternatief.”

 

Antoine: “We hebben vervolgens bij een softwarebedrijf een offerte opgevraagd voor een Magento webshop, alleen van die offerte schrokken we zo dat we snel verder gingen kijken. Ook het handmatig overzetten van alle producten naar een nieuw systeem zou een enorme tijdrovende klus zijn. We besloten opzoek te gaan naar een pakket waarmee we tijdelijk uit de voeten konden. Magento viel dus al af, en Shopify uiteindelijk ook vanwege het feit dat het bedrijf in de Verenigde Staten is gevestigd. We wilden graag zakendoen met een Nederlands bedrijf en kwamen zo bij CCV Shop terecht. Dit voelde direct goed en ook veilig omdat we al pinautomaten hadden van CCV. We dachten, als zij betalingsverkeer regelen is het ook voor webshopsoftware een geschikte en betrouwbare partij.”

Jullie hebben voor een MaatwerkDesign gekozen waarbij jullie veel hebben geschakeld met onze Premium Services medewerkers. Hoe beviel deze samenwerking, en op welke manier heeft het MaatwerkDesign verbeteringen met zich meegebracht?

Antoine: “Toen we de overstap maakten naar CCV Shop hebben we direct gevraagd naar de mogelijkheden voor een op maat gemaakt design omdat we bepaalde wensen hadden. Daarvoor waren er volgens de Premium Services medewerkers van CCV Shop talloze mogelijkheden, dus we besloten het maatwerktraject in te gaan. Het traject hebben we uiteindelijk opgepakt met Youri Jacobs, designer bij CCV Shop. Hij heeft onze hele webshop ontworpen en vormgegeven en we zijn enorm blij met het resultaat. Als we een vraag of wens hebben en we mailen Youri, dan weten we dat alles snel in orde wordt gemaakt. Ook blijven we samen kijken naar verdere mogelijkheden om te blijven optimaliseren. Zo’n samenwerking voelt heel goed.”

 Als jullie zonder beperkingen mogen dromen, wat is dan jullie toekomstdroom met jullie webshop?

“Ik zou niet groter willen worden, dat hoeft van mij niet”, aldus Herbert. “Ik zou wel graag willen dat alles wat meer gestroomlijnd is. Wat ik heel belangrijk vind is dat het op een gegeven moment zo is dat er een optimale klantenservice is waarbij de klant altijd dezelfde dag een reactie van ons ontvangt en waarbij klanten niet in de wacht belanden als ze ons bellen. Ik wil een bedrijf runnen waarbij de klant echt het idee heeft dat hij daar graag klant wil zijn. Het gevoel geholpen te worden door echte mensen vind ik belangrijk en daar is het product ook naar dat we verkopen. Ik wil graag mensen adviseren en ze moeten bij vragen of problemen bij ons terecht kunnen. Kortom, ik wil niet groter maar beter worden. En over vijf jaar een keer stoppen, ergens in Frankrijk gaan wonen en hopen dat iemand de zaak overneemt. Dan regel ik alleen nog de inkoop in Spanje, want ik wil natuurlijk wel verbonden blijven met de plantenwereld.”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring