Onderscheidend met PersoonLEUKE naamcadeaus

30-3-2017

door Eva Rouwenhorst

Mirjam Peppelman is het gezicht achter online borduurstudio PersoonLEUK. Met een passie voor borduren, creatief bezig zijn en enthousiast ondernemen is deze nichebranche haar op het lijf geschreven. Mirjam werd vroeger al ‘juffrouw freubel’ genoemd en kon uren knutselen. Nu maakt ze vanuit haar eigen studio met veel plezier persoonlijke naamcadeaus en kraamcadeaus voor zowel particuliere klanten als ondernemers die zich willen onderscheiden.

We zitten nu in je eigen borduurstudio, PersoonLEUK. Vertel, vanwaar de passie voor borduren, en hoe ben je begonnen?

“Mijn roots liggen in de bloemsierkunst. Hierin wilde ik altijd heel goed worden, en ik hoorde uiteindelijk zelfs bij de top van Nederland”, vertelt Mirjam. “Totdat ik van de ene op de andere dag mega allergisch werd voor bloemen, en hiervoor in het ziekenhuis moest worden behandeld. Dit betekende dat ik het vak uit moest, ik had geen keuze. Ik kon bij een lokale banketbakker aan het werk, en was blij dat ik daardoor in ieder geval weer iets om handen had. Totdat ik tweeëneenhalf jaar later, je geloof het niet, allergisch werd voor meel en dus ook hier vastliep. Ik besloot het roer om te gooien en ben een Schoevers opleiding gaan volgen tot directiesecretaresse. Met dit diploma op zak heb ik een tijdje voor de ARBO Unie gewerkt totdat ik mijn eerste dochter kreeg en fulltime ben gaan moederen. Toen mijn tweede dochter een aantal jaren later ongeveer drie jaar oud was, begon het te kriebelen om iets voor mezelf te gaan doen. Ik begon jurkjes te maken voor de meiden, en schafte een borduurunit aan voor mijn naaimachine zodat ik hiermee kon borduren. Uiteraard kreeg mijn omgeving hier lucht van en kreeg ik via via een paar borduuropdrachten. Dit vond ik zo ontzettend leuk om te doen en dacht, hier wil ik mee verder.”

Mirjam: “Mijn borduurcarrière is vervolgens hiernaast in huis begonnen. Overal stonden dozen, van de woonkamer tot de hobbykamer. Uiteindelijk heb ik zelfs een stukje van de badkamer ingepikt om mijn spullen kwijt te kunnen. Toen wist ik dat het echt niet langer kon zo, en dat ik naar een andere optie moest zoeken. Onze garage werd niet echt gebruikt, er stonden alleen een paar fietsen in en wat tuingereedschap. In eerste instantie heb ik een deel van de garage in gebruik genomen, en uiteindelijk de hele garage. Het is erg fijn om privé en werk op die manier toch gescheiden te hebben, je loopt thuis niet meer altijd tussen de borduurspullen maar moet hiervoor echt naar een andere ruimte. Toch is je werkruimte om de hoek, wat wel zo fijn is als je twee jonge meiden hebt.”

En vanwaar de naam PersoonLEUK, en de naamsverandering van Mirjam’s atelier naar PersoonLEUK?

“Toen ik startte met mijn shop had ik zomaar een naam gekozen, Mirjam’s atelier”, aldus Mirjam. “Ik zat in die tijd in een netwerkgroep, waarvan ik veel waardevolle feedback kreeg. Ik liep er tegenaan dat veel leden van de groep het woord atelier vaak associeerden met kunst en schilderijen, compleet iets anders dan waarmee ik me bezig houd, het borduren van namen op babyartikelen. Op een gegeven moment heb ik de pay-off Wij maken het PersoonLEUK in het leven geroepen, waarna klanten op social media de hashtag PersoonLEUK gingen gebruiken. Toen was de keuze snel gemaakt om de naam van mijn shop te veranderen in PersoonLEUK. Het dekt de lading van mijn producten volledig, ze zijn leuk en super persoonlijk.”

De producten die je maakt en verkoopt zijn eigenlijk allemaal persoonlijke naamcadeaus, van handdoeken tot babymutsjes en knuffels. Hoe ben je op dit idee gekomen? Vanuit een behoefte uit de markt of uit jezelf?

“Het maken van persoonlijke naamcadeaus is gewoon wat ik het allerleukste vind om te doen”, vertelt Mirjam enthousiast. “Ik houd niet van dat massale, geautomatiseerde lopende band werk. Mijn producten hebben in ieder geval nog een aaibaarheidsfactor, iets gezelligs. Ook vind ik de interactie met jonge moeders of met de bedrijven die relatiegeschenken bij mij afnemen erg leuk. Maar ook de inkoop, het onderzoek doen naar de markt en uitvinden hoe je je kunt onderscheiden met nieuwe producten is waar ik blij van word.”


“Naast de persoonlijke naamcadeaus verkoop ik ook aanvullende producten zoals biologische verzorgingsmiddelen en kinderkoffertjes. Met zo’n kinderkoffertje heb je eens wat anders dan een kraammand. Het is echt iets dat je als ouders zijnde bewaart om rapporten of mooie herinneringen van je kind in te stoppen.”

Je runt nu een professionele webshop. Hoe waren de beginjaren, en ben je toen wel eens tegen problemen aangelopen?

Mirjam: “Ik vier dit jaar mijn tienjarig jubileum! In 2007 heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Een jaar later begon ik met de verkoop vanuit de garage. Toentertijd zei iemand dat hij wel een website voor me kon maken. Dit bleek een website te zijn in een zogenaamd iFrame, waardoor je niet gevonden wordt in zoekmachines. Dit bleek dus geen goed idee. Ook beloofde iemand ooit mijn webshop zo gelikt te maken qua sfeer dat er daardoor zeker bezoekers op af zouden komen. Niet dus. Het hebben van enkel een mooie shop is niet voldoende, je moet jezelf echt laten zien op internet en je profileren. Nadat ik dus twee keer mijn neus had gestoten, ben ik bij CCV Shop terecht gekomen. Ik was echt op zoek naar een partij waarbij de achterkant van je shop, de software dus, goed voor elkaar was. Die partij vond ik in CCV Shop. Ik ben inmiddels al zo lang klant en het voelt alsof ik echt ben meegegroeid met de organisatie. Ik vind het waanzinnig tof wat er nu allemaal mogelijk is binnen de software, bijvoorbeeld qua apps die je kunt downloaden. Als er iets niet lukt, of ik heb een vraag bel ik de supportlijn van CCV Shop en word ik altijd goed en snel geholpen. Op die manier kan ik me bezighouden met dat wat ik leuk vind aan online ondernemen, en hoef ik me geen zorgen te maken over het technische gedeelte.”


“Ik geef mensen die er ook over na denken om online te gaan ondernemen vaak de tip om eens een gratis webshop aan te maken bij CCV Shop. Kijk eens hoe het voelt, wat je ermee kunt en of het iets voor je is. Een webshop is niet zomaar een kwestie van ach, ik heb iets leuks, zet het op internet en het draait direct als een tierelier. Het blijft uiteindelijk een beslissing die je weloverwogen moet maken, en je moet er echt voor willen gaan.”

Op welke manier trek je de meeste bezoekers naar jouw shop? Adverteer je op bijvoorbeeld Google en Facebook, krijg je veelal organisch zoekverkeer, of komen mensen juist via via bij je terecht?

“Ik adverteer regelmatig op Facebook. Hier kan ik targetten op een specifieke doelgroep, wat ik ideaal vind ten opzichte van adverteren middels Google AdWords”, vertelt Mirjam. “Soms doe ik ook mee aan specifieke acties, zoals afgelopen week. Toen hebben we met totaal twintig webwinkels een online koopavond gehouden. Iedere shop heeft zijn eigen adressenbestand aangemeld inclusief een kortingscode, waardoor klanten bij alle twintig webwinkels met korting konden shoppen. Ik gaf bijvoorbeeld 15% korting op mijn producten, en gaf bij een bestelling een gratis set babymijlpaalkaarten cadeau. Door mee te doen met dit soort gezamenlijke initiatieven kom je in contact met andere ondernemers die zich op een soortgelijke doelgroep richten. Erg interessant.”

Wat vind je het leukste aan online ondernemen? Waarom ga je iedere dag met plezier aan de slag?

Mirjam: “Als ik binnenstap in mijn borduurstudio word ik heel blij van alle kleurtjes. Ik word gewoon blij van mijn eigen toko en het feit dat ik hier aan het werk mag. Dat ik mag borduren, me met social media mag bezighouden, met branding. Het hele totaalplaatje dus. Ook maken de reacties van klanten het leuk. Dat er weer een positieve review binnenkomt waarin je leest dat mensen vinden dat je een topzaak hebt. Of dat een kersverse opa een kraammand komt ophalen met artikelen erin met daarop de naam van zijn pasgeboren kleindochter. Dat zijn dierbare momenten.”


“Maar ook als het even lastig loopt met klanten kan ik ervan genieten om de situatie toch een positieve wending te geven en op te lossen. Zo ontstond er ooit een misverstand over een muts. De afbeelding van de muts die op mijn shop stond, was van de groothandel afkomstig, geen zelfgemaakte foto dus. Op die foto zag je dat je de onderkant van de muts als het ware kon omslaan. In het echt bleek dit niet te kunnen, de mutsjes bleken hiervoor veel te klein. Voor de klant was dit

een enorme tegenvaller, aangezien ze juist die omslag wilden laten borduren. Ik besloot alsnog een mutsje op te sturen naar de klant, zodat deze de muts met eigen ogen kon zien. Uiteindelijk was de klant super enthousiast over de muts, en mocht ik er alsnog de andere mutsen voor ze borduren.”

Ik begreep dat je ook workshops verzorgt bij IKEA Amersfoort. Vertel, hoe kom je hier bij, en wat levert dit je op?

“Dat is een apart verhaal”, zegt Mirjam. “Toen ik mijn webshop nog niet zo lang had, gaf ik hier in de studio wel eens workshops met het idee dat wanneer mensen eenmaal in mijn studio waren, ze dan ook wel iets zouden kopen. Dit bleek niet zo te zijn, dus ben ik uiteindelijk gestopt met de workshops. Even later werd ik out of the blue gebeld door IKEA Amersfoort met de vraag of ik workshops wilde geven in de winkel. Natuurlijk wilde ik dat. De workshops werden altijd in de Hej, de digitale nieuwsbrief van IKEA, en op de website van IKEA aangekondigd en er was veel animo voor. Ik heb uiteindelijk een stuk of vijf workshops gegeven, waarin ik mensen uitlegde hoe ze met stoffen van IKEA door knippen, plakken, naaien en borduren iets moois konden maken. Denk aan een applicatie maken op een kussen of het versieren van een fleecedeken. Helaas is de workshopperiode nu voorbij doordat mijn contactpersoon bij IKEA wisselde. Wie weet komt er ooit nog zo’n kans voorbij.”

Je hebt op je webshop ook een blog. Wat is het doel van het bloggen? En merk je dat het effect heeft?

“Een vriendin van me is schrijfster”, aldus Mirjam. “We komen eens per maand fysiek bij elkaar om onder andere met teksten bezig te gaan, maar hebben tussendoor ook regelmatig contact. Dat motiveert enorm. Ze heeft vaak goede tips waardoor het voor mij makkelijker is om aan te haken en te bloggen met haar tips in mijn achterhoofd. Ik vind bloggen belangrijk, het is goed voor de SEO en het is fijn als je mensen een plezier kunt doen door een leuk of leerzaam artikel te schrijven. Maar soms moet je zoveel dingen tegelijk, dat je keuzes moet maken. Je kunt niet alles in je eentje. Bloggen, aanwezig zijn op social media, het werk in de studio zelf… Ik moet selectief zijn in waar ik me wel en niet mee bezig houd. Zo kies ik qua social media bewust voor Instagram en Facebook, omdat mijn doelgroep zich hier bevindt en omdat mijn producten zich goed lenen voor mooie foto’s.

“Ik maak trouwens al mijn productfoto’s zelf, tenzij ik een product niet op voorraad heb. Dan gebruik voor nood een keer een foto van de fabrikant. Ik ben nu bezig om op iedere eigen foto mijn logo te plaatsen, het vogeltje met het bloemetje, dat staat voor mijn dochters Merel en Fleur.”

Wat zijn je toekomstdromen?

“Op dit moment beleef ik nog steeds heel veel plezier aan mijn shop en word ik er echt gelukkig van”, vertelt Mirjam. “Maar het kan natuurlijk zijn dat er ooit iets op mijn pad komt waarvan ik denk, daar ga ik voor. Toch zou een fysieke locatie waar mensen echt binnen kunnen lopen wel mijn ultieme droom zijn. Meer interactie en persoonlijk contact. Dat mis ik soms wel, met een webshop aan huis. Net zoals dat je collega’s mist als je in je eentje een webshop runt. Maar goed, wie weet komt er ooit een fysieke winkel. Hoewel je hiervoor best een buffer moet hebben, maar dromen mag altijd.”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring