Pop-ups: hoe maak je een conversiebooster i.p.v. irritatiebron?

16-08-2021

door Lara Vogteloo

Je kent ze misschien nog wel van vroeger, van die grote, kleurrijke en knipperende pop-ups die tevoorschijn kwamen zodra je een website bezocht. Doordat deze opdringerig waren, kregen pop-ups een slechte reputatie en werden ze een lange tijd bijna niet meer ingezet. Maar pop-ups zijn tegenwoordig weer helemaal terug van weggeweest. Mits op de juiste manier gebruikt, is een pop-up één van de beste manieren om de conversieratio op jouw webshop te verbeteren. In dit blog vertellen we je meer over verschillende soorten pop-ups en geven we je praktische tips voor het maken van een effectieve pop-up waarmee jij op jouw webshop kunt testen of het leidt tot minder winkelwagenverlaters en meer conversie.

Wat zijn pop-ups en waar kun je ze voor inzetten?

Een pop-up is een klein venster dat bovenop een bezochte pagina wordt weergegeven. Deze wordt geactiveerd door intentie, context of gedrag van een bezoeker. Bijvoorbeeld als iemand een specifieke pagina bezoekt of een bepaalde tijd op je webshop is gebleven. Het is de bedoeling dat een pop-up op basis van de situatie toegevoegde waarde biedt aan jouw bezoekers en zodoende niet irriteert. Het is daarom belangrijk dat je eerst goed nadenkt over wat je met je pop-up wilt bereiken voordat je deze daadwerkelijk gaat inzetten. Alleen dan kun je meten of de pop-up effectief is en kun je de pop-up ook zo vormen dat het daadwerkelijk een toevoeging voor de bezoekers van jouw webshop is. Verschillende doelen waarvoor je een pop-up kunt inzetten zijn:

 

-        Het stimuleren van de verkoop

-        Het genereren van leads

-        Het verbeteren van de klantervaring

-        Het laten groeien van je mailinglijst​​​

Gebruik bijvoorbeeld een pop-up om het aantal nieuwsbriefabonnees uit te breiden. Door de pop-up te tonen aan een bezoeker van jouw webshop dit een blog leest ben je relevant en kun je er zomaar een nieuwe aanmelding bij krijgen. Ook voor het vergroten van het aantal verkopen op jouw webshop is een pop-up geschikt. Laat bijvoorbeeld een pop-up zien met een kortingscode om de bezoeker aan te moedigen de aankoop af te ronden als hij producten in zijn winkelwagen heeft maar de webshop dreigt te verlaten.

Afbeelding: Poptin

Verschillende soorten pop-ups

Aan de hand van het doel kun je bepalen hoe je een pop-up gaat inzetten als middel om dit doel te behalen. Je kunt verschillende soorten pop-ups inzetten, onder andere:

 

-        Scroll pop-ups

Deze pop-up wordt geactiveerd zodra de bezoeker een bepaalde hoeveelheid scrollt op de webshop.

-        Exit pop-ups

Deze pop-up verschijnt zodra de bezoeker de intentie heeft om de webshop te verlaten.

-        Click pop-ups

Deze pop-up wordt zichtbaar zodra de bezoeker op een bepaalde link of afbeelding op jouw webshop klikt.

-        Delayed pop-ups

Dit is een pop-up die getoond wordt zodra de bezoeker een bepaalde tijd op de webshop doorbrengt.

-        Content based pop-ups

Deze pop-up verschijnt alleen als de bezoeker een bepaalde pagina bezoekt.

-        Entry pop-ups

Een pop-up die direct wordt weergegeven zodra iemand de webshop bezoekt.​​​​​​

Maar hoe kun je de verschillende doelen en soorten pop-ups nou in de praktijk samenvoegen?

Wil je de sales op jouw webshop stimuleren? Dan kun je een pop-up inzetten om een hogere omzet per order te behalen. Heeft iemand bijvoorbeeld schoenen in het winkelmandje geplaatst en wil de klant gaan afrekenen? Laat dan een pop-up zien waarin je beschermspray voor schoenen toont met daarin de voordelen van dit product. Op die manier overtuig je de bezoeker om ook de spray in het winkelmandje te leggen.

 

Tip: Creëer een gevoel van urgentie met een pop-up. Toon bijvoorbeeld een pop-up met een code van 10% korting die slechts 24 uur geldig is, zodra iemand op jouw webshop terechtkomt. Bezoekers zullen hierdoor sneller geneigd zijn om direct een aankoop op je webshop te doen.

Afbeelding: Poptin

Hoe ziet een goede, effectieve pop-up eruit?

Maak een pop-up die qua vormgeving aansluit bij de rest van je webshop. Gebruik kleuren uit je huisstijl en creëer een soortgelijke sfeer. Op die manier hebben bezoekers van jouw webshop het gevoel dat de pop-up ook daadwerkelijk op jouw webshop thuishoort en het niet een misplaatste reclame-uiting is. Het is al eerder benoemd in dit blog, maar een pop-up dient ook relevant te zijn voor je bezoekers. Dit doe je door de juiste boodschap, timing en plaatsing te gebruiken voor je pop-up. Deze informatie kun je afstemmen op de interesses van je bezoekers. Doe dit door te segmenteren op bijvoorbeeld bezochte pagina’s, apparaat en locatie. Heeft een bezoeker toch geen interesse in je aanbod dan moet deze de pop-up eenvoudig kunnen wegklikken. Blijf tenslotte A/B-testen om er zeker van te zijn dat je een goede effectieve pop-up gebruikt op je webshop. Misschien werkt de ene titel net iets beter of zorgt een andere afbeelding in je pop-up er wel voor dat je omzet sterk stijgt. 

Wanneer werken pop-ups tegen je?

Wanneer een pop-up te vaak wordt vertoond, werkt dit averechts. Zorg er daarom voor dat een pop-up niet tweemaal getoond wordt aan een bezoeker in een sessie. Het doel van een pop-up is om op te vallen en ze hebben je pop-up dan ook vast al wel gezien. Ook het tonen van meerdere soorten, niet relevante pop-ups in één sessie kan zorgen voor irritatie. De kans is dan groot dat een bezoeker het gaat zien als spam en dan helemaal afhaakt en je webshop verlaat.

Afbeelding: Poptin

Pop-up apps in de CCV Shop App Store

In de CCV Shop App Store staan verschillende apps waarmee je een pop-up kunt tonen op jouw webshop. Deze apps zijn  Poptin, Shopboost,​ ​​​​​​ConversionsKit, Salesboost en Eenmalige popup. Iedere app heeft zijn eigenlijk mogelijkheden en voordelen. Wil je ook pop-ups tonen op jouw webshop om de conversie te verhogen? Bekijk dan eerst goed wat je precies wilt bereiken en verwacht van je pop-ups en kies vervolgens de partner die hier het beste bij aansluit.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring