De aankopen rond Sinterklaas worden de afgelopen jaren steeds meer online gedaan via zowel computer, laptop, tablet als mobiel. Ook al kopen de meeste Nederlanders speelgoed nog in de winkel (53%), toch doet 47% dit inmiddels online. Verloren momenten in bijvoorbeeld het openbaar vervoer, de wachtkamer of gewoon thuis voor de televisie worden benut met surfen naar originele, geschikte cadeaus en goede aanbiedingen. Er zijn een aantal trends die opvallen wanneer het gaat om Sinterklaasaankopen. In deze blog bespreken we er drie.
Trend 1: Meer online en via mobiel
Zoals al kort besproken, wordt een behoorlijk aantal
sinterklaasaankopen online gedaan. Consumenten besteden bovendien meer tijd aan
online surfen en aan het online raadplegen van bronnen voordat ze overgaan tot
een aankoop. Dit geldt ook voor de periode voorafgaand aan Sinterklaas. Waar het
jaren geleden gewoon was om folders van verschillende winkelketens door te
bladeren, oriënteren consumenten zich nu hoofdzakelijk online.
De hoeveelheid en verscheidenheid aan informatie die
online beschikbaar is, in combinatie met het gemak van surfen vanaf de luie
stoel of bank, zorgt ervoor dat de consument veel meer de tijd neemt om
geschikte cadeaus te vinden. Tijdens het online winkelen willen shoppers een
feestelijk gevoel ervaren, wat betekent dat je een feestelijke sfeer moet
creëren in jouw shop om de folders van vroeger te evenaren.
Het belang van de smartphone bij online
sinterklaasaankopen is bovendien niet te onderschatten. Uit onderzoek van
blijkt dat van alle online sinterklaasshopper 67% dit doet via een mobiele device.
Hoe kun je inspelen op deze trend?
Bied online shoppers rond
Sinterklaas voldoende informatie en beleving op jouw webshop. Gebruik indien
mogelijk mooie (sfeer)afbeeldingen of zelfs video’s om klanten een zo goed
mogelijk beeld te geven van jouw sinterklaasaanbod. Zorg er bovendien voor dat
je een webshopthema gebruikt dat geschikt is voor weergave op mobiele
telefoons.

Trend 2: Steeds vroeger inkopen doen
Je herinnert je vast nog wel de tijd waarin
sinterklaasinkopen gelijk stonden aan volle winkelstraten, lange rijen voor de
kassa’s en drukte op parkeerplaatsen. Veel mensen gingen pas last minute
sinterklaasinkopen doen in fysieke winkels, wat voor enorme drukte zorgde.
Tegenwoordig maakt de consument al ruim van tevoren thuis of onderweg een
digitale wensenlijst en wordt er ofwel online besteld, ofwel zeer gericht in
een fysieke winkel. Uit onderzoek van Criteo blijkt dat ruim twee op de drie
(69%) Nederlanders al een paar weken van tevoren aankopen doen. Deze aankopen
doet 57% het liefst doordeweeks om de lange rijen aan de kassa’s in de
weekenden voor Sinterklaas te vermijden. Dit heeft als gevolg dat het ‘seizoen’
van sinterklaasaankopen steeds vroeger begint.
Hoe kun je inspelen op deze trend?
Maak aanbiedingen, informatie en
andere content die het shoppende publiek over de streep moeten trekken om bij
jou een aankoop te doen al vroeg beschikbaar. Neem de herfst als uitgangspunt
om hiermee aan de slag te gaan en zorg ervoor dat je producten en/of merk
zichtbaar zijn voor de online consument vanaf halverwege oktober tot en met december.
Trend 3: Origineel
Geschikte cadeaus worden tegenwoordig vaak gespot op
YouTube, Pinterest en Etsy. Mensen maken hier ook vaak hun digitale
wensenlijstje, en deze kanalen zijn dan ook te vergelijken met de etalages van
vroeger. Hierdoor krijgen kleinere (creatieve) webwinkels die voornamelijk
vanuit huis werkzaam zijn een steeds grotere rol in de periode voorafgaand aan
Sinterklaas. Hoor jij bij deze categorie webshops? Dan heb je dus kans dat
steeds meer mensen bij jou sinterklaasinkopen doen. Ook bekende mensen in
binnen- en buitenland versterken deze trend. Doordat zij unieke producten
bezitten die gekocht zijn op bijvoorbeeld Etsy, of zijn gespot op Pinterest en Instagram, en deze promoten
via social media, beïnvloeden zij de aankoopbeslissingen van andere
consumenten.
Hoe kun je inspelen op deze trend?
Bied je onderscheidende
producten aan die passen bij het aanbod op Etsy of die geschikt zijn om te tonen op
Pinterest en Instagram omdat ze er aantrekkelijk uitzien? Plaats deze producten dan daadwerkelijk op deze kanalen in
de periode voorafgaand aan Sinterklaas om te zorgen voor een boost in je
verkoopcijfers.
Hoe kocht Sint in 2016?
In onderstaande infographic zie je hoe Sinterklaas afgelopen jaar inkopen deed. Op welk apparaat wordt er gezocht? Welke sinterklaascadeaus koopt Nederland? En wat wordt er vooral online gekocht en wat juist offline? De kans is groot dat deze trend ook voor dit jaar kenmerkend is, dus doe er je voordeel mee.
