Start eenvoudig een Click & Collect webwinkel met bestel- en afhaalfunctie!

09-02-2021

door Bregje Geerts

Vanaf 10 februari zijn de regels voor niet essentiële winkels verruimd. Niet essentiële winkels, zoals kledingwinkels, woonwinkels en speelgoedzaken, kunnen dan naast bezorgen ook het afhalen van bestellingen aanbieden. Voor veel winkeliers een klein beetje licht aan de horizon. In deze blog lees je de regels omtrent het bestellen en afhalen en hoe je deze regels eenvoudig toepast in een webwinkel van CCV Shop.

Hoe werkt Click & Collect?

·        Klanten kunnen op afstand een bestelling plaatsen. Dit kan online en telefonisch.

·        Er moet minimaal 4 uur zitten tussen het plaatsen en het afhalen van de bestelling.

         Funshoppen is helaas nog niet mogelijk.

·        In de mail waarin je de bestelling bevestigt, informeer je jouw klant over hoe de bestelling op een veilige manier kan

         worden afgehaald en in welk tijdslot.

·        De bestelling staat klaar als de klant deze komt afhalen.

·        Het afhalen van de bestelling vindt zoveel mogelijk buiten plaats.

·        Bij voorkeur wordt de bestelling online, achteraf of contactloos betaald.​​​​

Hoe pas je deze voorwaarden toe in je webwinkel?

Het lijkt een hoop gedoe en geregel om alles volgens de voorwaarden die worden gesteld door de overheid te doen. Gelukkig kun je deze voorwaarden allemaal automatiseren in je webwinkel van CCV Shop. Een webshop van CCV Shop heeft namelijk een unieke app waardoor je deze verplichtingen op een eenvoudige manier kan inrichten in je webshop zodat je als winkelier volledig ontzorgd wordt. We vertellen je graag hoe je dit in 7 stappen kan realiseren binnen ons platform.

Stap 1: Basisinrichting webshop

Heb je nog geen webwinkel? Start deze dan vandaag nog gratis! Als je een webwinkel start bij CCV Shop kun je deze eenvoudig en snel inrichten met behulp van onze wizard. De wizard neemt je mee in iedere stap die je moet doorlopen.

Tip: Heb je geen tijd om dit zelf te doen? Neem dan contact op met sales@ccvshop.nl en vraag naar het speciale aanbod van € 99,- voor het inrichten van je webshop.

 

Stap 2: App ‘Afhalen en Bezorgen’ activeren

Activeer de gratis app Bezorgen of Afhalen’. Deze app vind je in onze App Store. In deze app kun je alle instellingen regelen om het afhalen in je webshop zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen. Maak je een webshop aan via onze Click & Collect pagina? Dan hebben wij de app Bezorgen of Afhalen al voor je geactiveerd.

Stap 3: Betaalmethoden installeren

Na het activeren van de app heb je de mogelijkheid om naast de online betaalmethodes ook fysieke betaalmogelijkheden toe te voegen. Zo kun je eenvoudig bepalen hoe je klant mag afrekenen: online, contant en/of met de pin. Zo maak je contactloos afrekenen op locatie ook mogelijk.

 

Stap 4: Bestelproces inrichten

In het bestelproces bepaal je welke logistieke mogelijkheden je wilt aanbieden. Naast het afhalen, kun je ook kiezen om bezorgen of versturen aan te bieden. Je bepaalt zelf of en vanaf welk orderbedrag je bepaalde opties wilt aanbieden. Mocht je naast afhalen ook kiezen voor bezorgen of versturen, dan heb je de mogelijkheid om de kosten die je hiervoor maakt door te berekenen aan de klant.

Tijdens het inrichten van het bestelproces bepaal je tevens welke persoonlijke gegevens de klant moet invullen voordat een bestelling kan worden afgerond. Voor het afhalen van een bestelling heb je relatief weinig informatie nodig. Het vragen van een adres is bijvoorbeeld voor een bestelling die afgehaald wordt niet nodig, maar een naam, e-mailadres en telefoonnummer zijn in dat geval wel handig om te hebben. Door het orderproces kort te houden, werp je bovendien weinig drempels op voor de klant om de bestelling af te ronden.  

Stap 5: Afhaalcapacititeit en -momenten bepalen

De volgende stap is het bepalen van de duur van tijdslots en hoeveel klanten in dit tijdslot hun bestelling kunnen ophalen. Als voorbeeld kun je werken met tijdslots van een kwartier, waarin maximaal 3 bestellingen geplaatst mogen worden.

Per dag kun je eenvoudig meerdere periodes instellen waarin je wel of niet wilt laten afhalen (zo kun je voor jezelf eenvoudig een half uur pauze inplannen of tijd vrij houden voor het inpakken van bestellingen). Ook kun je bij de instellingen aangeven wanneer je meer of minder capaciteit tot je beschikking hebt. Heb je op maandag en dinsdag bijvoorbeeld een medewerker in dienst, dan kun je meer bestellingen inpakken dan wanneer je alleen bent.

Je wilt niet alleen de tijdslots bepalen, maar ook het moment vanaf wanneer de klant de bestelling kan afhalen. Het kabinet heeft namelijk besloten dat er minimaal 4 uur verschil moet zitten tussen het plaatsen van de bestelling en het afhalen ervan. Maar wie weet heb je zelf meer tijd nodig. Door bij de instellingen aan te geven wat de productietijd is van jouw producten, bepaalt het platform vanaf welke tijdslot de klant een keuze mag maken voor afhalen.

Stap 6: Informeren van de klant

Het bevestigen van de bestelling gebeurt via de orderbevestiging. Deze orderbevestiging moet, volgens de regels van de overheid, alle informatie bevatten die van belang is om de order veilig op te kunnen halen. Hierbij kun je denken aan:

 

·        Het tijdslot waar binnen de bestelling afgehaald moet worden (niet eerder of later)

·        Het handhaven van de anderhalve meter afstand regel

·        Bij klachten moet de klant bellen om de afspraak te verzetten

·        Het dragen van een mondkapje

·        Het desinfecteren van de handen

 

Door deze informatie toe te voegen in je algemene e-mailafsluiting, is dit voor iedere bestelling in je webshop geregeld.​​

Stap 7: Overzicht & Planning

De klant heeft zijn order geplaatst en wacht tot hij de bestelling kan ophalen. Deze periode gebruik jij om de bestellingen bij elkaar te verzamelen en in te pakken. In de agendafunctie in de software van CCV Shop heb je het overzicht welke klant wanneer komt en kun je makkelijk zijn order inzien. Hierdoor weet je altijd welke bestelling als eerst ingepakt moet worden.

Start nu en ontvang de eerste 3 maanden gratis

Ben je enthousiast geworden? Met deze aanbieding kun je onze software 3 maanden gratis gebruiken.

Wil jij graag van start, maar heb je geen tijd om zelf een webshop in te richten? Wij kunnen je volledig ontzorgen door de webwinkel volledig naar jouw wensen in te richten. Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met sales@ccvshop.nl of via telefoonnummer: 088 990 7700.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring