Stoffennaaien.nl: van fysieke verkoop op Duitse stoffenmarkten
naar een succesvolle internationale online business

30-03-2021

door Eva Rouwenhorst

Tim Dekkers en Thijs Overbeek runnen samen de webshop Stoffennaaien.nl en de Duitse variant hiervan, Stoffaufrolle.de. Waar het duo eerst een breed assortiment aan stoffen verkocht op Duitse stoffenmarkten, hebben ze hun business door de coronamaatregelen eerder dan gepland uitgebreid naar online. Tim’s opa stond vroeger al op stoffenmarkten en heeft het vak doorgegeven aan Tim’s vader. Nu staat Tim zelf aan het roer, en dus zijn wij benieuwd hoe hij en zijn compagnon Thijs het online ondernemen ervaren. Hoe was het om de stap naar online te maken? Hoe bepalen Tim en Thijs hun productaanbod? En hoe helpt de software van CCV Shop bij het runnen van hun webshop? Lees het verhaal achter.

Jullie runnen de webshop Stoffennaaien.nl en verkopen via daar allerlei stoffen en fournituren. Ik begreep dat jullie deze producten eerst op stoffenmarkten verkochten. Hoe hebben jullie de overstap naar online gemaakt?

Tim: “Klopt. We stonden eerst op Duitse stoffenmarkten in onder andere Berlijn, München, Hamburg en Hannover. Daar is een bezoekersaantal van tienduizend per dag de normaalste zaak van de wereld, en je kunt je dus voorstellen dat we het steeds drukker kregen. Het plan om de stap naar online te maken hadden we daardoor al opgevat en is door de coronamaatregelen in een stroomversnelling terecht gekomen. Online is erg belangrijk nu, en voor ons was dit het moment om hierop in te spelen. We hebben de webshop direct in zowel Nederlands als Duits opgetuigd zodat we beide markten kunnen bedienen. Na een rustige start zagen we dat het aantal bestellingen toenam en hebben we steeds meer producten toegevoegd aan de  webshop.”

Die stoffenmarkten zijn in Duitsland dus immens populair gezien de bezoekersaantallen. Hoe zijn jullie er überhaupt ooit op gekomen om de Duitse markt te betreden?

“Ik kom echt uit een stoffenfamilie”, vertelt Tim. “Mijn opa ging vroeger al naar de Nederlandse stoffenmarkten. Hij kocht partijen stoffen in die hij verkocht vanaf zijn marktkraam waar vrouwen massaal in de rij stonden omdat ze zelf kleding wilden maken van de stoffen."

 

"Mijn opa heeft het vak doorgegeven aan mijn vader die vervolgens de stoffenbeurzen in Duitsland heeft aangeboord. Thijs en ik hielpen hem vroeger, totdat we allebei een andere baantje kregen. Later wilden we tóch wat anders doen met ons leven en merkten we dat ondernemen in ons bloed zit. We hebben toen besloten om samen een eigen stoffenbedrijfje te starten.”

Welke hoogte- en of dieptepunten zijn jullie tegengekomen tijdens het starten van jullie webshop? Kunnen jullie op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?

Thijs: “We zijn eigenlijk precies op het goede moment ingestapt vanwege de lockdown. Opeens vond bijna alle verkoop online plaats. Om met een hoogtepunt te beginnen, de verkoop van elastiek en katoen liep als een trein. Veel mensen wilden zelf mondkapjes maken en daar hebben wij zeker van geprofiteerd.”

 

“Een aspect dat wat lastiger was tijdens de opstartfase was toch wel het bepalen hoe je de webshop gaat vormgeven en welke teksten je gaat gebruiken. Kortom, hoe zorg je ervoor dat de webshop uiteindelijk een mooi geheel vormt.”  

 

“En daarnaast was het ook lastig om te beslissen welke stoffen we als eerste aan het assortiment moesten toevoegen”, vult Tim aan. “Dan maak je soms een keuze die niet de juiste blijkt te zijn omdat de verkoop van een bepaalde stof uiteindelijk tegenvalt. Maar ligt het dan aan de stof of aan de presentatie ervan? Kunnen we de verkoop stimuleren door andere kleuren, foto’s of teksten toe te voegen? Door jezelf constant dit soort vragen te stellen en te blijven optimaliseren leer je veel. Mijn tip aan een andere online ondernemer is dan ook om te blijven uitproberen en bijschaven.”

Hoe regelen jullie de inkoop en bepalen jullie het productaanbod? Kijken jullie hierbij ook veel naar wat concurrenten doen? En hoe onderscheiden jullie je hiervan?

“We volgen natuurlijk alle trends en ontwikkelingen op stoffen- en textielgebied”, aldus Tim. “Het is hierbij een groot voordeel dat we in Nederland wonen. De kleuren en patronen die hier in de mode zijn, zien we vervolgens een jaar later terug in Duitsland. Zo zijn we altijd goed voorbereid en weten we precies welke stoffen we wel en niet moeten aanbieden aan onze Duitse klanten.”

 

“Daarnaast zijn we een Instagram community aan het opbouwen. We hebben inmiddels bijna 3000 volgers en wij volgen zelf ook klanten van ons. Zo kunnen we dus ook zien waar vraag naar is.”

Thijs: “En wat betreft concurrentie, die is er zeker, alleen al als je kijkt naar de stoffenmarkten in Duitsland. Maar ook online groeit de concurrentie aangezien velen de stap naar online verkoop hebben gemaakt. Natuurlijk kijken we naar onze concurrenten, maar ook weer niet te veel omdat we ze niet onbewust willen nadoen. We vinden het belangrijk ons eigen ding te doen. We richten ons met de verkoop van voornamelijk kinderstoffen op een specifieke doelgroep waarmee we ons al behoorlijk onderscheiden.”

 

“Daarnaast willen we ook graag een inspiratiebron zijn voor onze doelgroep, dus daar willen we steeds meer op focussen. We willen onze producten echt op een andere manier gaan aanbieden aan onze klanten. Zo zie je in onze branche bar weinig video content, iets waar wij juist op willen inspelen. In een video kan een consument namelijk perfect zien hoe een stof beweegt, hoeveel rek en stretch er in de stof zit en ga zo maar door. Hier gaan we de komende tijd mee aan de slag.”

Welke marketingkanalen zetten jullie in om klanten te werven, en wat werkt tot nu toe het beste?

Thijs: “We zijn begonnen met offline kanalen zoals zuilen omdat we zelf ook enkel offline verkochten. Sinds de start van onze webshop zijn we ook gaan flyeren, en op de flyer hebben we een winactie gecommuniceerd. Dat heeft wel wat naamsbekendheid opgeleverd. Verder zetten we uiteraard ook online kanalen in. Zo zijn we bezig om op Instagram en Facebook een groter bereik te creëren. Ook Google mag niet ontbreken in het rijtje. We optimaliseren onze webshop steeds verder op SEO gebied om organisch hoger in Google te scoren en zetten ook Google Ads in om gericht onze doelgroep te bereiken. Dames die in een bergdorpje in Duitsland wonen hebben nu eenmaal vaak een andere smaak dan dames die in een grote Duitse stad wonen. Met Ads kunnen we hierin perfect onderscheid maken.”  

Hoe helpt de software van CCV Shop jullie bij de online verkoop?

“Ik was al bekend met jullie software toen CCV Shop nog Biedmeer heette”, vertelt Tim. “ Als jochie heb ik toen wel eens webshops gebouwd via jullie platform. Het was voor mij dus een logische stap om mijn eigen webshop ook via CCV Shop af te sluiten. Het ordersysteem en het voorraadsysteem in de CCV Shop software werkt perfect. Dat scheelt ons enorm veel tijd qua boekhouding. Daarnaast is het ideaal dat je geen enkele html-kennis nodig hebt om een webshop te runnen via CCV Shop. Alles is laagdrempelig zelf in te stellen en te ontwerpen. Je kiest simpelweg een design template, voegt producten inclusief productinformatie en afbeeldingen toe en je webshop staat al grotendeels. Door met CCV Shop te werken kunnen we ons focussen op de verkoop en hoeven we ons niet bezig te houden met randzaken. Het gehele systeem is super gebruiksvriendelijk.”  

Als jullie zonder beperkingen mogen dromen, wat is dan jullie toekomstdroom met jullie webshop?

Thijs: “Als ik denk aan waar we zijn begonnen en welke richting we nu inslaan, dan is mijn droom wel echt het samenbrengen van online en offline. Dat klanten terecht kunnen op een stoffenmarkt of stoffenbeurs, in een fysieke winkel en online op onze webshop. We willen op alle kanalen alles kunnen aanbieden aan onze klanten en willen daarin ook echt onderscheidend zijn door niet enkel stoffen te verkopen, maar ook een inspiratiebron te zijn voor creatieve naaiprojecten.”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring