Succesvol met kindersieraden

8-12-2016

door Eva Rouwenhorst

Laura runt in haar eentje webshop Lovy, en maakt kindersieraden met een speciale betekenis. Allemaal in het kader van ‘herinneren waar je later op terug wilt kunnen kijken, moet je nú maken’. Begonnen aan de keukentafel, maar dusdanig gegroeid dat ze nu vanuit haar eigen studio werkt. Hoe heeft Laura van haar hobby een succesvolle shop gemaakt?

Waarom ben je begonnen met online ondernemen, en hoe heb je dit aangepakt?

Laura: “Ik ben begonnen toen mijn oudste dochter werd geboren, bijna 14 jaar geleden. Dan ben je net moeder, en wil je toch graag iets doen naast het moederschap. Althans, zo voelde dat voor mij. Ik ging de kleding verkopen waar mijn dochter uit was gegroeid, via Marktplaats, dat toen net populair begon te worden. Naast de kleding van mijn dochter, ging ik ook jongenskleding en kinderkleding in andere maten verkopen.


“Steeds meer mensen vroegen of ik geen eigen webshop had. Nee dus, wist ik veel hoe je dat moest aanpakken. Ik ben uiteindelijk begonnen met een webshop van CCV Shop, waarop ik wat duurdere kleding verkocht, omdat ik daar het meeste aan kon verdienen, en hier veel vraag naar was. De handel in kinderkleding liep een beetje uit de hand, mijn hele huis stond vol met kleding. Daarnaast werkte ik ook nog als communicatieadviseur bij de gemeente. Toen mijn dochter eenmaal naar school ging dacht ik: of ik ga écht m’n werk maken van mijn kledinghobby, of ik stop er helemaal mee. Na een tijd wikken en wegen, heb ik besloten om me volop te focussen op de kledingverkoop.”

Kinderkleding dus! Vanwaar uiteindelijk de switch naar kindersieraden?

“Toen ik van mijn kinderkledinghobby mijn werk maakte, werd het zelf maken van sieraden populair”, vertelt Laura. “Dat leek me ook wel eens leuk om te doen, dus ik volgde een workshop en had er onverwachts echt lol in. Ik ben toen naast de kinderkleding ook sieraden gaan verkopen en wilde hier een echt merk van maken. Het moesten sieraden met een geluksbetekenis worden. Ik kwam uit op een geluksbelletje dat aan veel sieraden hangt, het ‘lucky’ gedeelte van de sieraad. Het armbandje zelf was ‘lovely’. Die combinatie leidde tot de (merk)naam Lovy. Deze URL was nog beschikbaar, en zo had ik een naam met betekenis.”


“Uiteindelijk vond ik het maken van sieraden zo leuk, dat ik de verkoop van kleding ben gaan afbouwen, en me juist volledig ben gaan richten op de verkoop van kindersieraden. Mijn CCV Shop heb ik toen omgevormd naar een sieradenshop.”

Mijn eigen moeder zegt wel eens: “Soms wilde ik dat je weer eventjes heel klein was, en dat ik je dan kon vasthouden als baby”. In hoeverre is het doel van jouw sieraden dat je als moeder weer even ‘terug in de tijd’ kunt?

Laura: “Dat is echt één van de basisdoelen van de babysieraden. Omdat mijn aanbod inmiddels enorm is uitgebreid, is dit doel een beetje achterop geraakt, maar in eerste instantie was dat inderdaad het idee. Want wat heeft zo’n baby zelf eigenlijk aan zo’n armband? Natuurlijk is het leuk voor een newbornshoot, maar uiteindelijk gaat het erom dat je het armbandje als moeder voor later gaat bewaren en dat je, als je kind bij wijze van spreken het huis uit gaat, het armbandje mee geeft en dat je je niet meer kunt voorstellen hoe klein zo’n polsje ooit was. Dan heb je zo’n baby als het ware weer in je armen. Het klinkt allemaal heel emotioneel, maar veel moeders zullen dit herkennen. Zo ontving ik een keer een e-mail van een klant, een oma wiens kleinkind nog niet was geboren. Ze dacht dat het armbandje te klein zou zijn. Veel mensen kunnen zich echt niet voorstellen hoe klein zo’n polsje is. Ik lever altijd een verlengkettinkje bij de armband, dus hij past altijd, en op die manier kun je hem ook nog op latere leeftijd dragen. Maar het is juist zo leuk om het armbandje klein te laten. De sieraden blijven lang goed, want alle sieraden zijn van zilver, zodat ze niet verkleuren.”

Je hebt een heuse studio waarin je de sieraden maakt. Werk je ook nog weleens vanuit huis?

Laura: “Eigenlijk heb ik gewoon een normale werkweek. Maandag tot en met vrijdag ben ik in mijn studio, gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw, een voormalige school. Ik zit daar tussen veel andere ondernemers, erg inspirerend. De overstap van thuiswerken naar werken op een locatie, een fysiek gebouw waar ik echt naartoe ga, maakt het plaatje helemaal af. Als je thuis werkt aan je sieradenshop, heb je niet echt het gevoel dat het je werk is. Ik had er geen aparte kamer of verdieping voor, het was letterlijk altijd aan de keukentafel en ik bleef bezig met spullen neerzetten en aan het einde van de dag weer opruimen. Nu ik daadwerkelijk naar mijn werk ga, ben ik tien keer zo gemotiveerd, alles is veel makkelijker nu. Dit was toch wel een van de grootste stappen die ik heb gezet. ’s Avonds werk ik thuis aan de shop, en blog ik. Maar het maken van de sieraden doe ik puur in de studio, dat is veel makkelijker. De studio is helemaal ingericht zoals ik het mooi vind, en past goed bij mijn merk. Daar ben ik best trots op, op mijn eigen plekkie.”

Ik kan me voorstellen dat online klanten een sieraad soms graag in real life willen zien, om hem te passen en te voelen. Hoe los je dit op zonder fysieke locatie?

Laura: “Ik adviseer klanten altijd om de pols van de baby of de peuter op te meten. En als het een cadeautje is, gaan we uit van gemiddelde maten die meestal wel juist zijn. Voor baby’s maakt het sowieso niet veel uit als de armband iets te groot is, die groeien nog wel.”


“Als klanten iets speciaals willen, of wanneer het om een spoedbestelling gaat, kunnen ze natuurlijk langskomen in mijn studio. Ik heb geen voorraad, maar maak alles op bestelling. Samen met de klant overleg ik dan wat er mogelijk is, en probeer ik de wensen zo goed mogelijk door te vertalen in het sieraad.“

Je maakt inmiddels al acht jaar originele sieraden. Waar stond je acht jaar geleden, en waar sta je nu?

“Als je net begint probeer je je groots voor te doen, omdat je denkt dat dat de massa meer aanspreekt en meer indruk maakt”, vertelt Laura. “Ik vind dat ik er de afgelopen jaren steeds meer in ben geslaagd om het juist kleiner te maken en om te laten zien dat ik het gezicht ben achter de webshop. Ik schrijf de teksten op mijn webshop nu ook vanuit de ik- en jij-vorm, in plaats van de wij-vorm. Er is geen wij, ik ben de webshop. Vanuit iets groots probeer ik het juist persoonlijk te maken en op die manier op te vallen tussen de andere aanbieders.”


“Qua productaanbod ben ik me ook gaan focussen op moedersieraden. Mensen willen vaak niet alleen een armbandje voor hun kind, maar eenzelfde armband voor de moeder. Een vraag vanuit de markt die ik heb vertaald door bijpassende sieraden te maken, of sieraden met namen.”

Hoe heb je het online ondernemerschap tot dusver ervaren, en wat heb je er zelf aan gedaan om groei te realiseren?

Laura: “Als zeer leerzaam! Tot nu toe groei ik nog ieder jaar en dat hoop ik ook vol te houden in de toekomst. Mocht het toch een keer minder gaan, kun je natuurlijk proberen om een en ander bij te sturen. Zo weet ik dat ik op SEO-vlak nog heel veel kan groeien. Zodra ik in Google weer 1 of 2 plaatsen hoger sta, merk ik dat direct aan het aantal bestellingen. Ik ben nu dan ook veel bezig met de SEO van mijn webshop. Ik word nu met algemene zoektermen zoals kraamcadeau, goed gevonden. In SEO moet je je gewoon verdiepen, en dat doe ik dan ook. Ik lees veel artikelen en als er weer een Google update is, weet ik wat de nieuwe do’s en don’ts zijn. Erg leerzaam en leuk om mee bezig te zijn.”


“Het is een leerproces, en je bent nooit uitgeleerd. Het voordeel van de CCV Shop software is dat de basis gewoon goed is. Je hoeft eigenlijk enkel je producten een naam te geven en dan spreekt de rest voor zich. Naast mijn webshop heb ik ook nog een blogpagina, via waar ik veel extern verkeer trek. Ik probeer qua content en zoektermen breder te denken dan enkel baby- of kinderarmbandjes. Wanneer je ook teksten publiceert over hippe onderwerpen zoals cakesmash, een nieuwe trend, komen mensen op jouw website terecht via Google.”

Eigenlijk ben je begonnen vanuit een hobby en passie, en heb je daarvan écht je werk gemaakt. Heb je tips voor collega webshopeigenaren die dit ook als droom hebben?

Laura: “Je moet jezelf niet voor de gek houden, en moet echt kijken naar wat je aan het ondernemen overhoudt. Klinkt misschien vreemd, maar je houdt je zelf heel snel voor de gek. Je moet echt bedenken hoe je financiële plaatje eruit ziet voordat je je realiseert dat je de volgende maand geen salaris meer krijgt van je voormalige werkgever. Is dit haalbaar, en wat houd ik dan nog over? En hoeveel producten moet ik dan verkopen? Je kunt het runnen van een shop nog zo leuk vinden, maar als het niet haalbaar is, moet je het er gewoon gezellig bij blijven doen, maar niet de overstap maken om je 100% op je shop te focussen. Tenzij je iets kunt bedenken om het wel te realiseren, zoals een hogere prijs vragen, of je producten verkopen via fysieke winkels. Daarnaast heeft het voor mij goed gewerkt om me te verdiepen in SEO en online marketing. Mijn tip: blijf realistisch en zie het niet te rooskleurig in.”

Hoe heeft de software van CCV Shop je geholpen met het opbouwen van je online winkel?

Laura: “Als er bij mijn CCV Shop een keer iets niet werkt, of wanneer ik iets niet snap, krijg ik binnen twee tellen een mailtje terug van het supportteam en dan is het opgelost. Ze zijn altijd duidelijk, ook als datgene wat ik wil simpelweg niet mogelijk is. Dat maakt dat ik geld over heb voor een dergelijk softwaresysteem. Het is zo eenvoudig, en CCV Shop staat altijd voor me klaar. Ik beschouw CCV Shop echt als een teamlid door de manier waarop de medewerkers met mij omgaan. Dat is waarom het klikt, die werkwijze. Niets is te veel gevraagd en je kunt alle kanten op met het systeem. Door met een externe partij te werken, was mijn webshop bovendien opeens responsive. Daar heb ik me zelf niet in hoeven verdiepen. Je gaat mee met de toekomst, omdat updates nu eenmaal bij je maandbedrag zijn inbegrepen. Je hebt zelf geen technische kennis nodig, en kunt je volledig richten op de verkoop van jouw producten. Ik meen het oprecht als ik zeg dat ik een werkwijze zoals die van CCV Shop niet vaak tegenkom bij externe partijen. Ik heb nooit het gevoel dat ik een stomme vraag stel. Petje af.”

Lijkt het jou ook leuk om je verhaal te doen over jouw online shop? Dat kan!
Mail naar support@ccvshop.nl en wie weet ben jij de volgende.
Je ontvangt hoe dan ook een reactie van ons.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord