Succes met toffe Facebookstrategie

9-3-2017

door Eva Rouwenhorst

Nick Runhaar, oorspronkelijk uit Zwolle maar verhuisd naar het Twentse Almelo, is eigenaar van een aantal toffe shops. Zijn webwinkels ‘Gewoontof’, ‘Toffefanshop’ en ‘Toffekersttruien’ draaien op de software van CCV Shop. Maar Nick is niet enkel online actief. Naast het centrum van Almelo vind je de toffe collectie in zijn fysieke winkel genaamd, hoe kan het ook anders, Gewoon Tof. Ook op Facebook kun je niet om zijn toffe concept heen. Hoe runt hij zijn online shops en fysieke winkel, en hoe pakt hij zijn social media strategie aan?

Je hebt meerdere webshops in bedrukte kleding, petjes, goodies en voetbal merchandise. Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Nick: “Klopt. Mijn fysieke winkel is eigenlijk de winkel achter de webshops toffeshirts en toffefanshop, maar ook achter toffecaps, toffetegeltjes, toffeschorten, toffemokken en toffegoodies. Kortom, achter veel domeinen die allemaal beginnen met tof. De producten die worden besteld, worden in de winkel geborduurd of bedrukt.”


“Ik ben jaren geleden begonnen met werken bij Adecco, een uitzendonderneming, en ben binnen het bedrijf redelijk doorgegroeid”, vertelt Nick. “Mijn broer had toen een reclamebureau in Zwolle, en die markt heeft mij altijd aangetrokken. Ik heb een tijdje meegelopen bij het bureau, en dat beviel me goed. Toen besloot ik parttime voor mezelf te beginnen en richtte ik jijenick® reclamemakers op. Het begon met het ontwerpen van logo’s en huisstijlen voor bedrijven, en al snel had ik veel kleine klanten. Ik kreeg steeds vaker het verzoek of ik ook bedrijfskleding kon regelen. Een klant van Jeroen, een zeer goede vriend, en mede-oprichter van toffeshirts, wilde voor het EK voetbal 5000 Oranjeshirts met zijn bedrijfslogo erop, en die order besloten Jeroen en ik aan te nemen. Van de marge van die bestelling hebben we de eerste pers aangeschaft. Zo waren we opeens, weliswaar letterlijk vanuit de slaapkamer, actief in de markt van bedrukte shirts. Later hebben we onze werkruimte uitgebreid met de zolder, en uiteindelijk hebben we zelfs een blokhut achter het huis gebouwd wegens ruimtegebrek.”

En nu werk je niet meer vanuit een blokhut, maar vanuit een winkelpand. Hoe is dat zo gekomen?

Nick: “De blokhut bleek na een jaar ook al te klein, we huurden een bedrijfsruimte van ongeveer zestig vierkante meter en later verhuisden we naar een nog grotere ruimte op de eerste verdieping van een bedrijfspand aan de Twentepoort. Jeroen is rond die tijd uitgestapt en zijn eigen ding gaan doen. Dat we niet op de begane grond gevestigd waren vormde een drempel voor bezoekers en kwam de toegankelijkheid niet ten goede. Ik ben op zoek gegaan naar een andere locatie en kwam via via terecht bij mijn huidige pand. De eigenaren wonen er boven en zochten al een tijdje een huurder. Zo had ik opeens een winkelpand! Voor mij is dit een ideale locatie, zo aan de rand van de stad. Afgelopen januari heb ik de hele toko verbouwd, en nu oogt het als een echte winkel.”

Serieuze business dus! Hoe kwam je bij CCV Shop terecht als softwareplatform om je spullen te verkopen?

“Ik had allemaal Magento shops, en ontwierp en onderhield deze zelf”, vertelt Nick. “Er ging super veel tijd in zitten om alle systemen levend te houden. Ik dacht, hier is niemand bij gebaat, en ging op zoek naar een systeem dat mij veel werk uit handen zou nemen. Na meerdere gesprekken met diverse platforms is de keuze gevallen op de software van CCV Shop. Los van de software is de prettige samenwerking, snelle communicatie, het meedenken en het enthousiasme wat mij bij CCV Shop gebracht heeft. Ik heb inmiddels een redelijk aantal webshops, en daarvoor is jullie webshopsoftware uitermate geschikt. De komende tijd breng ik naast de drie shops de nu bij jullie draaien, nog een aantal shops onder bij jullie. Daarnaast doe ik ook mee aan de pilot van het CCV kassasysteem, dat hier half januari is geplaatst. Tot nu toe bevalt deze erg goed. Als ook het voorraadbeheer straks is gekoppeld, is de cirkel voor mij rond.”

Jouw webshops kenmerken zich door hun tofheid. Hoe heb je dit concept bedacht, en hoe leuk is het om je eigen bedrijf te hebben?

“Ik heb eigenlijk geen idee”, aldus een lachende Nick. “Ik heb toentertijd wel, met Jeroen, gezocht naar een naam voor de online kledingshop. We zochten iets unieks, maar ik kan je eigenlijk niet vertellen waarom het specifiek het woord tof is geworden. Het had net zo goed cool of vet kunnen zijn. De naam voor de fysieke winkel, Gewoon Tof, is wel bewust gekozen, omdat hier alle toffe concepten bij elkaar komen, van mokken tot voetbal merchandise.”


“Wat betreft mijn eigen bedrijf, uiteraard blijft het spannend en heb je ook soms je mindere periodes. Omdat ik echt alles in mijn eentje doe, op wat hulp na van mijn gepensioneerde vader, denk je wel eens, moet ik niet gewoon voor een baas gaan werken? Want ja, als jij iets niet regelt, regelt niemand het. Maar nee, ik heb hier echt lol aan. Ik zal er nooit rijk van worden, maar dat hoeft ook niet. Geld is makkelijk, maar absoluut niet het allerbelangrijkste.”

Wat is, naast de 5000 Oranjeshirts, een bestelling die je niet snel zal vergeten?

Nick: “Haha, dat was een gekke bedrukking in opdracht van een escortbureau. Of ik telefoonnummers in slipjes kon drukken. Natuurlijk, de klant is koning. Verder heb ik veel voor televisieprogramma’s gedaan via verschillende productiemaatschappijen. Denk aan programma’s als Mijn vader is de beste of de Dik voor mekaar show van André van Duijn, die me overigens zelf belde om zijn wensen door te geven. Zijn productieteam was bij mijn shop terecht gekomen door de reclame op mijn auto. Ook weer een bewijs dat autoreclame wel degelijk nuttig kan zijn. RTL, SBS, de TROS, Talpa, Albert Heijn, Heineken, 3FM, Radio 2 en zo kan ik nog wel even door gaan. Best een heel rijtje mooie opdrachtgevers als ik er zo over nadenk.”

De orders die je binnenkrijgt zijn vast veelal grote orders die worden geplaatst door bedrijven? Of zit ik dan helemaal verkeerd?

Nick: “Nee, je hebt wel gelijk als je stelt dat ik voornamelijk grotere bestellingen krijg. Van clubs en verenigingen tot scholen en bedrijven. Deze groep is toch goed voor zo’n tachtig procent van de omzet. De mensen die dergelijke grote aantallen bestellen doen dit veelal via de website, maar worden offline verder geholpen door ons. In de winkel kopen juist meer particulieren. Dan gaat het om enkele artikelen. Maar ook deze mensen werken of sporten ergens, hebben een kind dat naar school gaat of zitten in de ouderraad. Oftewel, die moet je zeker niet over het hoofd zien wanneer het gaat om leadgeneratie.”

Vooral met Toffeshirts ben je actief op Facebook. De pagina heeft meer dan 4000 likes. Waarom ben je begonnen met social media, heb je een bepaalde strategie, en maak je ook gebruik van Facebook advertising?

Nick: “Ik ben al vanaf de beginperiode actief op social media, en was hier vanaf dag één in geïnteresseerd. Nu is het echt de belangrijkste vorm van reclame voor mijn shops. De laatste keer dat ik nog lokaal heb geadverteerd in krantjes en clubbladen is alweer een jaar of zes geleden. Daar kan ik me ook echt niets meer bij voorstellen, Facebook heeft deze vorm van reclame echt wel vervangen. Het komt natuurlijk nog wel eens sporadisch voor dat ik reclame maak in printmedia, maar dan is het gekoppeld aan een sponsoractie.”


“Er zit wel degelijk een lijn in mijn social media activiteiten, en ik probeer altijd in te spelen op feestdagen, evenementen en andere bijzondere gebeurtenissen. Ik heb wel eens geadverteerd via Google, maar ben al snel geswitcht naar Facebook. Dat vind ik veel eenvoudiger. De Facebook campagnes en advertenties dragen enorm bij aan het vergroten van de naamsbekendheid van de shop. Natuurlijk ben ik geen H&M, de klanten lopen hier de deur niet plat, maar dat hoeft ook niet. Naamsbekendheid als doel is ook belangrijk. Mijn shop moet top of mind blijven. Als mensen een keer iets willen laten bedrukken, en ze denken dan aan mijn shop, ben ik tevreden. De advertenties target ik zoveel mogelijk regionaal. Ik denk niet dat veel mensen bereid zijn een eind te reizen om een bezoekje te brengen aan mijn winkel, en dus richt ik me voornamelijk op Almelo en omgeving.”

Weet je ook welk bericht of welke advertentie je het meeste heeft opgeleverd?

“Jazeker. Daar hoort namelijk best een goed verhaal bij, al zeg ik het zelf. Namelijk die over het Pecman shirt. Ik kom zelf uit Zwolle, en PEC Zwolle stond in 2014 in de bekerfinale tegen Ajax. Ze wonnen, en gingen dus Europa in. Studio Sport stond aan, en mijn zoontje, die toen net een beetje kon lezen, vroeg zich af wat er in beeld stond. Hij dacht Pacman in plaats van PEC Zwolle. Toen hij dat zei, wist ik dat hij onbewust iets

geniaals had gezegd. Ik heb een ontwerp gemaakt voor een shirt met daarop Pecman, de PEC Zwolle variant van Pacman, die de drie kruisjes van Amsterdam opeet, en vervolgens de beker. Dit ontwerp heb ik dezelfde avond nog op Facebook geplaatst, en via via belande het overal op social media. De dinsdag daarna kreeg ik een appje van mijn zwager met de mededeling dat ik op de voorpagina van het Algemeen Dagblad stond met het ontwerp. Toen ging de bal pas echt rollen, Ajax Live belde, FOX Sports kwam langs, en ook SBS, TV Oost en PowNews. Het is binnen no time een eigen leven gaan leiden. Dan realiseer je je dondersgoed hoe groot de kracht van social media is.”

Heb je er wel eens over nagedacht om te beginnen met bloggen?

“Eerder over beginnen met vloggen dan bloggen”, zegt Nick. “Ik heb wel eens geëxperimenteerd met live video’s op Facebook, terwijl de borduurmachine bezig was of tijdens het persen van shirtjes. Die filmpjes werden erg goed bekeken, tot mijn grote verbazing. Aan de andere kant, als je een beetje nieuwsgierig bent aangelegd en niet in deze handel zit, kan ik me voorstellen dat het best leuk is om eens te zien hoe dit werkt. Beeldmateriaal, of dat nu stilstaat of beweegt, trekt nu eenmaal mensen aan, en daar moet je gebruik van maken.”


“Wat betreft bloggen, ik kan op zich best goed met tekst spelen, dat is het probleem niet”, aldus Nick. “Het kost nu simpelweg te veel tijd, en mijn prioriteiten liggen elders. Ik geloof echt dat bloggen helpt om jezelf als kennispartner neer te zetten, en nieuwe volgers of zelfs klanten te werven, en sta er zeker voor open. Je kunt niet stil blijven zitten, want wie weet wat er de komende jaren met de populariteit van Facebook gebeurt. Wie weet verdwijnt Facebook wel naar de achtergrond. Dan zal je toch iets anders moeten proberen.”

Welk advies wil je collega ondernemers met een webwinkel geven omtrent social media?

Nick: “Ga niet lukraak adverteren, want dat zie ik te vaak. Veel mensen starten een campagne en hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. Zorg dat je weet hoe je berichten kunt targetten, verdiep je er eens in. Lukt het je niet, volg dan eens een webinar of basiscursus. Er zijn genoeg bedrijfjes die zo’n cursus aanbieden voor relatief weinig geld, en het heeft echt zin. Je doet het niet voor niets. Ik verbaas me nog steeds over het aantal advertenties in weekbladen. Dan ben je anno 2017 echt met hagel aan het schieten als je het mij vraagt. Je kunt rechtstreeks op je doelgroep schieten, dus zorg dat je weet wie je doelgroep is. Heb je een bedrijf in Barneveld dat lokaal opereert? Adverteer dan niet in Almelo, maar houd het lokaal. Kortom, weet wat je doet, verdiep je erin en kies een gerichte strategie.”

Lijkt het jou ook leuk om je verhaal te doen over jouw online shop? Dat kan!

Mail naar support@ccvshop.nl en wie weet ben jij de volgende.

Je ontvangt hoe dan ook een reactie van ons.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord