Terugblik geslaagde derde editie Inspiration Day

21-6-2017

door Eva Rouwenhorst

De derde editie van de CCV Shop Inspiration Day afgelopen donderdag 15 juni was een groot succes. Met maar liefst 130 bezoekers, 15 aanwezige partners en zeer interessante kennissessies, is deze editie er echt eentje voor in de boeken. En dat alles op een toplocatie, voetbalstadion De Grolsch Veste, de thuisbasis van FC Twente. Dat het evenement in het oosten van het land plaatsvond heeft bezoekers er niet van weerhouden om langs te komen. Dit benadrukt de toegevoegde waarde van de Inspiration Day: praktische kennis opdoen die je kunt toepassen op jouw online shop, met elkaar in gesprek gaan en van elkaar leren.

Na een grondige voorbereiding was het afgelopen donderdag zover: de CCV Shop Inspiration Day. Ook al denk je dat je alles tot in de puntjes hebt geregeld, hoe zo’n dag uiteindelijk verloopt blijft spannend. Komt het grootste deel van de aangemelde bezoekers echt? Bieden de kennissessies toegevoegde waarde? En komt er een gesprek op gang met het publiek tijdens de interactieve klantsessies?

E-commerce trends

Na het openingswoord van Ivo Rupert, Commercial Director van CCV Shop, nam Karel-Lodewyck Lefère het woord over. Karel-Lodewyck is Commercial Director CCV LAB en weet alles over de laatste e-commerce trends. Met lichtjes van passie in zijn ogen, een Belgisch accent én een steengoed verhaal hing het publiek aan zijn lippen. Hij vertelde onder andere dat de generatie ouderen er over een tijdje anders uit zal zien. De ouderen van nu zijn niet opgegroeid met internet en doen dus ook vrijwel geen online aankopen, in tegenstelling tot de generatie ouderen over een jaar of tien à twintig. Een ontwikkeling om rekening mee te houden. Ook de afname van ownership is een trend volgens Karel-Lodewyck. Er worden steeds meer producten als dienst of service verkocht, en producten worden steeds meer gedeeld. Rolls Royce die vliegtuigmotoren verhuurt in plaats van verkoopt, maar ook een groep vrienden die samen een auto koopt in plaats van per individu. Ook personalisatie maakt enorme sprongen. Denk aan blikjes cola met daarop jouw naam of het zelf kunnen samenstellen van jouw muesli. Stuk voor stuk trends waarmee je als webwinkelier nu al rekening kunt houden.

Persoonlijk programma

De 130 bezoekers hadden na de opening ieder een persoonlijk programma voor de rest van de middag. Onderdeel van het programma waren twee kennissessies van Gladior, ReloadSEO, Marktplaats of AfterPay, en een rondje over de infomarkt. Tijdens de sessies werden veel tips en tricks gegeven op het gebied van SEO en conversie optimalisatie. Door een onderscheid te maken in SEO-sessies voor beginners en gevorderden, kon het publiek een sessie van het juiste niveau bijwonen en dus daadwerkelijk iets opsteken van de spreker. Met tips over onder andere productteksten, meta-omschrijvingen en linkbuilding kunnen de online ondernemers hun webshop optimaal vindbaar maken in Google.

Ook conversie optimalisatie kwam aan bod, zowel op het gebied van online (achteraf) betalen als op het gebied van advertentiecampagnes. Hoe optimaliseer je jouw check-out pagina, en welke toegevoegde waarde biedt aan achteraf betaalmethode? Welke advertentiestrategie past het beste bij jouw productaanbod en wat kun je doen om je van je concurrenten te onderscheiden? Op deze en meer vragen hebben de bezoekers van de Inspiration Day antwoord gekregen.

Buiten de kennissessies om konden de bezoekers een ronde maken over de infomarkt waar 15 CCV Shop partners aanwezig waren met een stand. Waarom? Omdat we graag willen dat onze klanten zoveel mogelijk opsteken tijdens deze middag. En hoe kan dit beter dan via een één-op-één-gesprek met bekende e-commerce spelers? Klanten konden vragen stellen of om advies vragen bij partners met ieder zijn eigen specialisatie. Ook was er uiteraard een CCV Shop stand met zowel support- als Premium Services medewerkers waar klanten met al hun vragen terecht konden, evenals een CCV stand waar de integratie tussen de kassaoplossing (SalesPoint) en de webshopsoftware werd gedemonstreerd.

Leren van andere online ondernemers

Online ondernemers kunnen veel van elkaar leren, en onze ervaring is dat ze dit ook daadwerkelijk graag willen? Middels een interactieve klantbijeenkomst boden we alle bezoekers een kijkje in de keuken bij twee andere CCV Shop ondernemers. Zowel Bas Beerlage (eigenaar van Fireplace Haarden) als Nick Runhaar (eigenaar van Gewoontof) vertelden hun verhaal. Hoe hebben zij het online ondernemerschap aangepakt? Wat waren valkuilen, en welke successen hebben zij behaald? Op welke manier zijn ze gegroeid, en welke social media zetten zij in? Er kwamen interessante vragen vanuit het publiek, en er ontstond een echt gesprek tussen alle online ondernemers onderling. Kortom, leerzaam voor iedereen.

Hapje, drankje en loterij

Toen ieders persoonlijk programma was afgelopen rond een uur of half vijf ‘s middags, was het tijd om samen een hapje en drankje te nuttigen op de bovenste verdieping van het stadion: Cook & Play. Het mooie aan deze verdieping is het uitzicht over het voetbalveld en de toegang tot de tribune. Op deze verdieping proef je echt de sfeer van het stadion. Veel klanten genoten op de tribune van de zon, of kletsten binnen nog wat na over de dag. Anderen volgden een rondleiding door het stadion, ook inbegrepen bij het programma. Toen de groep klanten na de rondleiding weer compleet was, werd er een loterij gehouden waarbij drie mooie prijzen werden weggegeven: een gesigneerd FC Twente t-shirt, een vuurpot gesponsord door Fireplace-haarden.nl, en een voetbalwedstrijd van FC Twente naar keuze voor twee personen. De winnaars werden bekendgemaakt op het scorebord in het stadion, wat zorgde voor een paar spannende momenten. Veel bezoekers bleven nog een tijdje hangen voor een kopje soep, een broodje beenham en een zak patat. Na verloop van tijd druppelde het stadion langzaam leeg. Alle bezoekers vulden bij de uitgang online een evaluatieformulier in en kregen een goodiebag en CCV Shop voetbal mee naar huis.

We kijken met een gemiddelde waardering van een 8 terug op een enorm inspirerende en succesvolle dag op een passende locatie en hopen op een minstens zo succesvolle vierde editie in 2018!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord