Tips voor een succesvolle inzet van pushberichten

05-02-2020

Gastblog door Martin de Vries, Marketing Manager bij PushBird

De grote kansen die deze periode biedt voor e-commerce en vooral ook m-commerce zijn niet onopgemerkt gebleven. Alle (web)winkels gaan de strijd aan om de aandacht van de klant te krijgen. Terwijl grote bedrijven acties bieden waar bijna niet tegenop te concurreren valt als kleinere ondernemer, moeten online marketeers op zoek naar een andere manier om op te vallen tussen alle digitale retailers.

 

Het goede nieuws is dat wanneer de communicatiekanalen juist ingezet worden, er flink geprofiteerd kan worden van dit potentieel. In dit artikel geven we een overzicht van de 4 best practices om effectief aan de slag te gaan met pushnotificaties en een maximaal resultaat te behalen.

1. Gebruik rijke meldingen om jouw boodschap over te brengen

Rijke meldingen zijn notificaties die méér dan enkel informatie bevatten. Ze helpen om de boodschap beter aan de ontvanger over te brengen zónder dat deze het thuisscherm hoeft te verlaten. Rijke berichten en mooie afbeeldingen verbeteren de gebruikservaring en kunnen call to actions bevatten. Door rijke berichten met afbeeldingen te versturen is het mogelijk om de interactie met de ontvanger aan te gaan.

2. Test en leer

Door de klikratio’s te analyseren en PushBird te integreren met analysesoftware zoals bijvoorbeeld Google Analytics is het mogelijk om te zien hoe iedere campagne en elk bericht het doet. Voor de beste deals kan vervolgens het beste bericht ingezet worden.

3. Zorg voor een perfecte timing

De e-mailinbox van consumenten stroomt gedurende het jaar volledig over. Twee jaar geleden verstuurde retailers meer dan 3,5 miljard (3 500 000 000!) e-mails alleen al op Black Friday. Wanneer je e-mail ergens op de grote hoop verdwijnt dan maakt het niet uit hoe goed de deal was. De consument zal hem waarschijnlijk toch niet zien.

 

Tegelijkertijd werden er op exact dezelfde dag 106 miljoen sms’jes en pushberichten verzonden. Alhoewel meldingen een grotere kans hebben om gezien te worden is het van belang dat de ontvanger gelijk de waarde van het bericht ziet.

 

Om extra urgentie te creëren is het mogelijk om extra kortingsacties slechts voor een beperkte tijd beschikbaar te maken. Door acties die slechts van korte duur zijn te versturen zullen ontvangers eerder op de berichten klikken. Combineer acties van korte duur wel altijd met een einddatum (en tijd) om teleurstelling bij de ontvanger te voorkomen.

4. Precieze targeting

Verstuur naar elke ontvanger een gepast bericht door met onderwerpen en segmenten te werken. Door verschillende onderwerpen te hanteren kan de ontvanger bij aanmelding doorgeven welk type berichten hij wenst te ontvangen. Dit geeft waardevolle inzichten in de voorkeuren van elke ontvanger. Naast onderwerpen is het ook mogelijk om verschillende segmenten aan te maken. Segmenten zijn groepen ontvangers gebundeld op basis van verschillende eigenschappen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om mobiele abonnees een ander bericht te tonen dan desktop gebruikers of het bericht aan te passen op de taal van de abonnee. Door onderwerpen en segmenten te combineren weet je zeker dat de aanbieding bij de juiste persoon terecht komt.

Daarnaast is het natuurlijk van belang dat de pushberichten aansluiten bij de andere marketinguitingen. Dit maakt het niet alleen logisch voor de ontvanger, maar zorgt ervoor dat de verschillende kanalen elkaar ondersteunen. Naast directe conversie kunnen pushberichten ook een waardevolle toevoeging zijn in de klantenreis. Bijvoorbeeld om te informeren of om als merk top of mind te blijven, zonder dat het bericht gelijk tot een conversie hoeft te leiden.

Verstuur!

Een pushbericht kan pas mensen terug naar de webshop halen wanneer deze verzonden wordt. Elk niet verzonden bericht is een gemiste kans. Door aan de slag te gaan met bovenstaande tips en mooie aanbiedingen te versturen kunnen pushberichten een waardevol extra kanaal zijn om bezoekers betrokken te houden en conversie kansen te creëren.

PushBird

PushBird is een vooroplopende push service verlener die perfect integreert met CCV Shop! Tal van bedrijven over de gehele wereld gebruiken PushBird om perfect getimede push berichten te versturen. Meer weten over de mogelijkheden van PushBird voor jouw webshop? Installeer nu de PushBird app en probeer PushBird gratis.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord