Van toeters tot luchthoorns:
hoe laat Roel van zich horen met online winkel Toetershop.nl?

03-04-2019

door Eva Rouwenhorst

Roel van Kuik runt sinds 2007 de webshop Toetershop.nl die al sinds de start draait op het platform van CCV Shop. Op de webshop vind je onder andere originele echte Amerikaanse Hadley Truckhoorns, Italiaanse FIAMM luchthoorns, Nederlandse scheepshoorns en de échte TourToeter, een luchthoorn die tijdens het wielrennen wordt gebruikt. Van een grapje met een vriend is Toetershop.nl uitgegroeid tot een serieuze en unieke webshop die zelfs over de grens verkoopt. Wat vindt Roel zo leuk aan het online ondernemerschap? Hoe zorgt hij voor tevreden klanten? En welke tips heeft hij voor andere online ondernemers? Lees het verhaal achter…

Je runt de webshop Toetershop.nl en verkoopt hierop toeters, luchthoorns, scheepstoeters, bellen, buzzers en zoals je zelf zegt, ander kabaal. Heb je zelf altijd al iets gehad met deze producten, of vanwaar dit idee?

“Het is begonnen als grapje”, vertelt Roel. “Ik studeerde in Maastricht en ik had een oude Franse Citroen CX. Een vriend van mij had een DS. Zelf houd ik van wielrennen en in de wielersport heb je een bepaalde toeter die je altijd hoort tijdens wedstrijden. In fysieke winkels konden we die nergens vinden. Dit was allemaal rond 2003. Ook online was het toen niet mogelijk om een dergelijke toeter te scoren. Die vriend ging vervolgens naar Frankrijk om daar een poging te doen om de toeter te kopen, maar zonder resultaat. Nu komt mijn auto om de hoek, hiermee stond ik geregeld stil, dat krijg je met een oude auto, en dus bracht ik regelmatig een bezoek aan de garage. Daar zag ik toeters liggen waarvan ik er voor de grap twee heb gekocht, voor mij en die vriend.”

“Rond die tijd begonnen links en rechts mensen een website en ook ik werd hierdoor getriggerd. Ik keek of de domeinnaam tourtoeter nog beschikbaar was en heb voor de grap een website gemaakt voor die vriend. Zo van, dan kun je daar die toeter kopen die ik voor je heb meegenomen bij de garage. Ik heb mijn rekeningnummer op de website vermeld en heb er verder niet meer naar omgekeken. En je raadt het al, toen begon het te rollen. Opeens kreeg ik allerlei bestellingen binnen, bijvoorbeeld van de BNR autoshow. Daar heb ik een toeter naartoe gestuurd waarop de vraag kwam of er meerdere deuntjes mogelijk waren zoals die van Dukes of Hazard. Ik dacht toen, het is niet meer realistisch om dit via deze website te regelen. Iemand zei, je moet naar biedmeer.nl, die hebben een mooi platform om een webshop te runnen. Zo gezegd zo gedaan. In het begin hing er enkel een ordersysteem aan mijn shop, maar later ook een betaalsysteem. Het runnen van mijn shop is altijd een hobby gebleven, maar wel een hobby die enorm in omvang is gegroeid.”

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten (valkuilen) die je bent tegengekomen tijdens het starten van jouw shop? Kun je op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?

Roel: “Ik blijf voorraad een lastig ding vinden. Vanaf het begin al. Mensen zeggen, je moet zo min mogelijk voorraad hebben, maar als je niets beschikbaar hebt is het ook niet goed. Je moet wel íets op voorraad hebben. Daarnaast verandert het verwachtingspatroon van de klant natuurlijk enorm. Mensen willen het liefst al morgen hun product in huis hebben en dat is wel eens lastig. Je kunt beter adverteren met een 100% verwachtingspatroon, en vervolgens 200% geven. Dan valt het altijd mee. Bij de meeste producten geldt een levertijd van 1 tot 2 werkdagen dus als je daar transparant over bent is er prima begrip voor.”

“Verder denk ik dat het belangrijk is om aan andere online ondernemers mee te geven hoe belangrijk het is om je te focussen op content. Hoe duidelijker jouw webshop is, hoe makkelijker je het maakt voor de klant. Natuurlijk valt er ook bij mij nog meer uit te halen hoor, maar des te vager je online communiceert, des te drukker je het jezelf maakt. Dan krijg je namelijk veel mailtjes en telefoontjes met vragen omdat mensen op jouw webshop niet veel wijzer worden.”

“Vanuit de hotelschool opleiding die ik heb gevold lag de focus veelal op service. Dit werkt duidelijk door in mijn webshop. Zo probeer ik me altijd zo goed mogelijk te verplaatsen in de verwachtingen van een klant door mezelf af te vragen wat ik als klant zou verwachten. Welke service wens je zelf? Wil je gebeld worden? Dan moet je die mogelijkheid bieden. Zo probeer ik zo goed mogelijk in te spelen op de klantverwachtingen. Natuurlijk doe ik ook niet alles perfect en maak ik ook fouten.”

Toetershop is ook internationaal actief. Je hebt namelijk ook een Duits, Frans, Engels en Pools domein. Wanneer heb je de keuze gemaakt om internationaal te gaan? En hoe loopt het bestellingen uit het buitenland?

“Ik ben gaan nadenken over het aantal bestellingen dat ik van Nederlandse klanten kreeg”, vertelt Roel. “In Duitsland zal de behoefte aan toeters ongeveer hetzelfde zijn, alleen heeft Duitsland natuurlijk veel meer inwoners. Eén plus één is twee, dacht ik toen. Ik vond het wel spannend hoor, die eerste keer dat ik werd gebeld door een 0049-nummer. Qua mentaliteit merk je dat Duitsers stipt zijn en recht door zee. De typische Duitse mentaliteit, ze willen goed worden behandeld. En terecht natuurlijk. De grootste uitdaging is dat de vertalingen naar het Duits correct moeten zijn. Ik ben direct ander, Duits, domein begonnen, waarna ik ook het Engelse domein wilde. Zo is mijn shop van Nederlands naar internationaal gegaan. Het loopt nu goed, en als je ziet dat het wat oplevert wil je blijven uitbreiden.”

Op WebwinkelKeur scoort jouw shop maar liefst een 9.2! Wat doe je eraan om dergelijke positieve klantwaarderingen te krijgen? Oftewel, hoe zorg je voor een zo positief mogelijke ervaring voor jouw klanten?

“Ik denk dat hier mijn horeca achtergrond weer om de hoek komt kijken. Vanuit de horeca ben je gewend klanten op hun wenken te bedienen als het een kan. Dat doe ik dus ook vanuit Toetershop. Mocht er een keer een mindere review zijn en een slechtere ervaring, ben ik altijd bereid om de klant zijn geld terug te geven of een extra product te leveren ter compensatie. Wat ik ook wel eens heb gedaan is zelf op de fiets springen om een toeter te bezorgen hier in de buurt. Het ging om een roeptoeter voor hockeytoernooi. De klant gaf aan dat hij het wel de volgende dag moést hebben, dus toen zei ik, ik spring wel op de fiets in mijn Toetershop outfit en kom het pakje persoonlijk brengen. Ik denk dat de positieve reviews dus door mijn service komen, en door het feit dat ik geen beloftes doe die ik niet kan nakomen.”

En wat onderneem je aan marketingactiviteiten om ervoor te zorgen dat de klant bij jou bestelt? Welke vormen van marketing gebruik je en wat werkt tot nu toe het beste?

“Ik zet SEA, Search Engine Advertising, in via een online marketingbureau, Gladior. Dit werkt erg goed voor mij. Daarnaast heb ik zelf een aantal YouTube filmpjes gemaakt, allemaal met een grappige ondertoon, een beetje met een knipoog. In de filmpjes zie je een, hoe ik het noem, sukkel, die voor zich uit zit te staren. Ondertussen zie je mooie vrouwen lopen op de achtergrond. Omdat de toeters een echt mannenproduct zijn, 99% van mijn klanten is man, spreekt dit de doelgroep goed aan.”


“Ik heb ook ooit op auto evenementen gestaan met een promoteam. Toen zette ik de meiden als pitspoezen op de auto’s. Sinds het bestaan van Toetershop in 2007 heb ik natuurlijk sowieso een naam en positie opgebouwd dus dat merk je organisch gezien ook wel. Het is het complete plaatje denk ik, alles bij elkaar.”


“Leuk ander weetje, eerst had ik nog geen geluidjes bij alle toeters, dus toen heb ik YouTube video’s gemaakt waarop de toeters te horen waren. Nu zijn die geluidjes wél beschikbaar op mijn webshop bij de toeters. Ook dit is een stukje service en marketing.”

En hoe helpt de software van CCV Shop jou bij de verkoop? Wat zie je als voordelen van het runnen van jouw shop via de software van CCV Shop?

Roel: “Waar moet ik beginnen, ik ben echt enorm blij met jullie. Ik ben groot geworden met CCV Shop, toen nog Biedmeer. Van een babyshopje ben ik samen jullie gegroeid als bedrijf. Toen ik begon moest ik nog via een e-mail een vraag inschieten, maar sinds jullie ook telefonisch bereikbaar zijn ken ik de meeste supportmedewerkers zelfs bij naam. Dat persoonlijke, laagdrempelige en informele contact is iets dat ik enorm leuk vind. Ik voel me absoluut geen nummer, maar echt een klant en een persoon. Ik werk natuurlijk alleen, en dan is het extra fijn dat je snel kunt schakelen en kunt sparren.”

“Verder zou ik denk ik niet weten hoe ik nog zonder jullie zou moeten en zou ik niet met een ander systeem willen werken. Ik ben de onderhoudstool helemaal gewend en heb het me helemaal eigen gemaakt. Natuurlijk weet ik ook soms even een instelling niet te vinden, maar dan check ik dit even met een supportmedewerker en is het alsnog snel opgelost.”

“Leuke bijkomstigheid is de prijs die ik heb gewonnen naar aanleiding van de winactie op de Webwinkel Vakdagen. De vier uur Consultancy komen goed uit. Na een tijdje word je vanzelf bedrijfsblind en ik vind het dan ook super fijn om eens rustig door mijn shop te lopen en te zien wat ik kan verbeteren. Het advies dat ik hierover krijg van Gert-Jan, Webshop Consultant bij CCV Shop, is van grote waarde.”

Wat is de ultieme toekomstdroom met Toetershop?

“Daar kan ik kort over zijn, blijven groeien, groeien en groeien”, zegt Roel. “En niet te vergeten, me meer focussen op de leukste kanten van het online ondernemerschap zoals marketing en het maken van video’s. Lekker een beetje flauwekul en grappige marketingmaterialen ontwikkelen, laat dat maar aan mij over.”

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord