Verbeter je zoekmachineposities met Google Search Console

22-09-2021

door Lara Vogteloo

Online vindbaarheid is dé sleutel tot succes voor je webshop. Des te hoger je scoort op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines, des te hoger het doorklikpercentage en dus de kans dat potentiële klanten op jouw webshop terechtkomen. Door middel van advertenties kun je ervoor zorgen dat je bovenaan de zoekresultaten getoond wordt. Je betaalt dan wel per klik een bepaald bedrag. Uit onderzoek van Google blijkt echter dat de meeste mensen op de organische, gratis zoekresultaten klikken. Door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je ervoor zorgen dat jouw webshop een hogere organische positie scoort in zoekmachines. De gratis tool Google Search Console is hierbij onmisbaar en helpt jou bij het optimaliseren van jouw webshop voor een nog beter resultaat. In dit blog vertellen we je meer over Google Search Console en hoe je het kunt inzetten voor meer klikken naar jouw webshop.

Wat is Google Search Console?

Simpel gezegd is Google Search Console een gratis dienst van Google waarmee de vindbaarheid van een website of webshop in de zoekresultaten in de gaten kan worden gehouden. Het helpt je jouw webshop te monitoren, beheren en te verbeteren op SEO-gebied. Het laat je bijvoorbeeld zien hoe goed pagina’s scoren in de zoekmachine, maar geeft ook inzicht in zowel externe als interne links. En als de zoekmachine fouten vindt of problemen ervaart krijg je hiervan een melding, zodat je dit kunt oplossen. Kortom, door Google Search Console te gebruiken, kan je het optimaliseren van jouw webshop een stuk eenvoudiger maken.

 

Van start gaan met Google Search Console

Om te beginnen met Google Search Console heb je een Google-account nodig. Als je al gebruikmaakt van één van diensten van Google, zoals Google Analytics, heb je al een Google-account en hoef je alleen nog maar in te loggen. Je kunt je webwinkel vervolgens eenvoudig koppelen. In deze handleiding staat stap voor stap beschreven hoe je een property toevoegt en jouw webshop verifieert.

Analyseer de huidige zoekprestaties van jouw webshop

Google Search Console geeft je uitgebreide informatie over de zoekprestaties van jouw webshop. Het is opgebouwd uit verschillende pagina’s met elk hun eigen functie. De ‘Overzicht’-pagina vat de resultaten samen. Het geeft je inzicht in de belangrijkste statistieken en laat eventuele fouten zien. De pagina ‘Prestaties’ gaat meer de diepte in. Zorg dat je op deze pagina ‘Totaal aantal klikken’, ‘Totaal aantal vertoningen’, ‘Gemiddelde CTR’ en ‘Gemiddelde positie’ allemaal aan vinkt. Zo kun je zien op welke zoekopdrachten je webshop getoond is, hoe vaak er geklikt werd op deze zoekresultaten, wat de verhouding is tussen de vertoningen en het aantal klikken (Click Through Rate, CTR) en wat hierbij de gemiddelde positie in de zoekresultaten is. Naast de prestaties bij bepaalde zoekwoorden kun je ook kijken naar de prestaties van afzonderlijke webshoppagina’s. Waarschijnlijk staan tussen de pagina’s met veel klikken de productpagina’s van je bestverkochte producten. Staat er een andere pagina tussen die wel veel klikken krijgt, maar tot weinig verkopen leidt? Ga dan na hoe je deze pagina verder kunt optimaliseren voor een hogere omzet.

Zorg voor meer klikken naar je webshop

Door bovenstaande data te analyseren krijg je inzicht in de huidige zoekprestaties van jouw webshop. Optimaliseer aan de hand van de uitkomst je webshop verder op het gebied van SEO om hoger in de zoekresultaten te komen en zo meer kliks te genereren. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt realiseren.

Zoekwoordenoptimalisatie

Kijk naar de zoekopdrachten die net buiten de top 10 vallen maar wel heel relevant zijn voor jouw webshop. Dit zijn zoekwoorden met veel potentie. Zodra jouw webshop op deze zoekopdrachten op de eerste pagina getoond wordt, zal dit leiden tot aanzienlijk meer kliks. Doordat het ook gaat om relevante zoekwoorden, is de kans groot dat als iemand geklikt heeft op een zoekresultaat naar jouw webshop, hij daar ook blijft. Je krijgt daardoor de kans om de bezoeker om te zetten in een klant. In dit artikel staat in 11 stappen beschreven hoe je de content op jouw productpagina’s kunt optimaliseren om daadwerkelijk een hogere positie in de zoekresultaten te bereiken.

Indexering aanvragen

Heb je een nieuw product toegevoegd aan het assortiment op jouw webshop? Dan wil je natuurlijk dat de productpagina zo snel mogelijk gevonden wordt in Google. Om dit proces te versnellen kun je in Google Search Console handmatig aangeven dat er nieuwe content is, zodat deze sneller geïndexeerd wordt. Dit kun je doen door de desbetreffende URL in te voeren in de zoekbalk. Klik vervolgens op ‘Indexering aanvragen’.

 

Tip: Heb je een bestaande pagina op jouw webshop aangepast? Ook dan kun je deze via bovenstaande manier laten indexeren. Je hoeft dan niet te wachten totdat Google langskomt op jouw webshop om wijzingen te bekijken, maar kunt sneller profiteren van de optimalisaties die je hebt doorgevoerd.

Technische fouten monitoren

Google Search Console helpt je ook technische SEO-problemen te diagnosticeren. Op de pagina ‘Dekking’ vind je bijvoorbeeld een overzicht van eventuele fouten. Een voorbeeld hiervan is de 404-pagina. Maar je ziet bijvoorbeeld ook of er pagina’s zijn met een trage laadsnelheid of dat er ingediende URL’s zijn gemarkeerd als noindex. Het gebruiksgemak op mobiel wordt steeds belangrijker. Vandaar dat er in Google Search Console ook hieraan een pagina gewijd is. Je ziet hierop onder andere fouten met betrekking tot het design, zoals dat de tekst de klein is om te lezen of dat de content breder is dan het scherm. Door deze elementen aan te pakken verbeter je de gebruikservaring voor bezoekers en dat resulteert weer in een verbetering in de (mobiele) resultaten.

Links controleren

Linkbuilding is een belangrijke methode om je webshop beter te laten scoren in Google. Des te meer hoogwaardige websites naar jouw webshop linken, hoe relevanter deze wordt voor een bepaald zoekwoord en des te hoger jouw webshop getoond wordt in de zoekresultaten. Op de pagina ‘Links’ in Google Search Console vind je een overzicht van alle links naar jouw webshop, zowel externe als interne links. Je kunt per url bekijken welke domeinen er naar de pagina linken. Op basis van deze informatie kun je een begin maken met het optimaliseren van je backlinkprofiel.

Google Search Insights

Nog niet zo heel lang geleden heeft Google een nieuwe tool geïntroduceerd: Google Search Console Insights. Met Insights wordt data van Google Analytics en Google Search Console samengevoegd binnen één centraal overzicht. Het helpt je te begrijpen hoe bezoekers content van jouw webshop lezen en ervaren. Het geeft bijvoorbeeld inzicht in welke content het beste presteert, hoe mensen de content vinden en welk artikel verwijst naar jouw webshop en content. Op basis van deze informatie kun jij je content optimaliseren en bijsturen. Door de content nog beter te laten aansluiten bij je bezoekers zorg je er uiteindelijk ook voor dat het beter scoort in de zoekmachines en je dus beter gevonden wordt. Neem daarom ook vooral eens een kijkje in deze nieuwe tool en ontdek verbeterpunten voor jouw webshop!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring