Waarom moet je Pinterest inzetten voor jouw webshop?

06-11-2019

door Eva Rouwenhorst

Als je één social media platform onder de knie hebt, is het een gemakkelijke valkuil om te geloven dat je ze allemaal de baas bent. Er zijn immers een paar overlappende ‘best practices’ tussen social media als Facebook, Instagram en zelfs YouTube. Totdat Pinterest z’n opmars deed en roet in het eten gooide. Pinterest is een populair en waardevol kanaal voor bijna elk bedrijf. In deze blog schetsen we alle basisprincipes van het gebruik van Pinterest voor marketing, zodat jij ook met dit platform aan de slag kunt voor jouw webshop.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een social media platform waarmee gebruikers (pinners genoemd) links, beschrijvingen en afbeeldingen kunnen opslaan op verschillende boards voor later gebruik, zogenaamde pins genoemd. Deze boards kunnen verborgen of openbaar zijn. Gebruikers kunnen Pinterest-pins maken door afbeeldingen handmatig te uploaden, pins in hun feed te zien, of pins specifiek op te zoeken via de zoekfunctie. De laatste twee opties zijn twee geweldige mogelijkheden om jouw webshopproducten te promoten bij toekomstige klanten.

 

Pinterest is ontworpen om ideeën en inspiratie op te slaan op een manier die andere sociale media niet hebben. Gebruikers worden aangemoedigd om de dingen die ze tegenkomen op te slaan op verschillende boards die je allemaal een naam kunt geven. Het is een georganiseerde manier om leuke ideeën op te slaan, en de meeste pinners hebben hun boards niet afgeschermd waardoor ook andere Pinterest gebruikers de pins kunnen bekijken die zijn opgeslagen.

Waarom loont Pinterest marketing?

Om te beginnen heeft Pinterest momenteel meer dan 250 miljoen actieve gebruikers. Hoewel dit aantal niet zo groot is als bij andere sociale netwerken, is het nog steeds aanzienlijk, zeker als je bedenkt dat Pinterest veel verkoopkansen biedt.

 

Pinterest kan een waardevolle marketingtool zijn voor online winkels. Gebruikers kopen producten die ze op Pinterest zien veel vaker dan producten die ze op andere sociale media tegenkomen. Dit komt deels doordat Pinterest-gebruikers proactief opzoek zijn naar dingen in plaats van alleen door een feed scrollen zoals op Facebook vaak gebeurt.

 

Als je je afvraagt waarom het creëren van een Pinterest marketingstrategie de moeite waard is voor jouw webshop, bekijk dan de volgende statistieken:

98% van de mensen geeft aan dat ze nieuwe dingen proberen die ze ontdekken op Pinterest, vergeleken met 71% op andere platforms.

- Bij pinners is het 39% waarschijnlijker dat ze actieve shoppers zijn ten opzichte van niet-pinners. Wanneer ze winkelen geven ze ongeveer 29% meer uit dan mensen die geen gebruikmaken van Pinterest.

93% van de pinners heeft Pinterest gebruikt om te plannen, op onderzoek uit te gaan of aankopen te doen.

80% van het Pinterest verkeer komt van mobiele gebruikers.

Wanneer je specifiek overweegt om te adverteren op Pinterest zoals je wellicht ook doet op Facebook, moet je er rekening mee houden dat volgens Pinterest de helft van de pinners een aankoop heeft gedaan na het zien van zo’n geadverteerde pin, en 61% van de gebruikers zegt dat ze nieuwe merken of producten hebben ontdekt dankzij de Pinterest advertenties.

Wie gebruikt Pinterest?

Vrouwen hebben Pinterest al vanaf het begin af aan meer en vaker gebruikt dan mannen. Hoewel dat nog steeds grotendeels zo is, groeit het aantal mannen op het platform snel. 70% van de gebruikers van het platform bestaat nu uit vrouwen en de overige 30% uit mannen. Volgens Pinterest zijn momenteel meer dan 50% van de nieuwe gebruikers mannen.

 

Er zijn natuurlijk bepaalde groepen gebruikers die je meer aantreft op het platform:

- 60% van de Pinterest-huishoudens heeft kinderen van vijf jaar of jonger.

- 50% van de millennials gebruikt maandelijks Pinterest.

- 66% van de vrouwen tussen 25 en 54 jaar heeft zich ingeschreven op Pinterest.

 

De statistieken over het gezinsinkomen zijn van cruciaal belang omdat ze suggereren dat Pinterest gebruikers met een hoger inkomen aantrekt. Dit komt tot uiting in aanvullende gegevens van Pinterest for Business, waaruit blijkt dat pinners meer geneigd zijn om aan van alles, van voedsel tot luxegoederen, geld uit te geven (en ook relatief veel geld uit te geven).

Richt jouw Pinterest profiel in

De eerste stap naar marketing op Pinterest is het opzetten van een effectief profiel. Jouw profiel legt de basis voor de rest van jouw marketing, en als je het nu goed inricht, kan je dat later veel tijd besparen. Zorg ervoor dat je een bedrijfsaccount voor jouw shop aanmaakt in plaats van een persoonlijke account. Dit geeft je namelijk toegang tot Pinterest analytics en andere reclametools exclusief voor zakelijke profielen. Als je al een persoonlijk profiel hebt en volgers en content hebt opgeslagen, kun je dit ook omzetten naar een zakelijk profiel.

Organiseer jouw Pinterest boards

Het organiseren van jouw boards is essentieel om meerdere redenen, onder ander andere omdat je meer volgers krijgt als je jouw boards opsplitst in niche secties. Hier hebben we meerdere redenen voor je op een rijtje gezet:

- Door verschillende logische boards te maken, ben je goed geoptimaliseerd voor meerdere trefwoorden waarnaar gebruikers zoeken, waardoor je gemakkelijker te vinden bent.

- Niche branches krijgen veel aandacht op Pinterest, dus niche boards zullen relevanter zijn voor jouw doelgroep.

- Gebruikers kunnen snel zien waar jouw board over gaat en of ze geïnteresseerd zijn.


Gebruik afzonderlijke Pinterest-boards om verschillende soorten producten te promoten en om verschillende doelgroepen aan te spreken. Om een idee te krijgen van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien, schetsen we een voorbeeld van een

juwelier. Hij zou zijn boards kunnen opsplitsen in:

- Geboortestenen, met secties voor elke maand

- Verlovingsringen, met secties gesorteerd op stijl

- Herenhorloges, met secties voor verschillende merken

Houd rekening met keywords

We hebben het in deze blog meermaals over keywords omdat deze een essentieel onderdeel zijn van marketing op Pinterest. De zoekfunctie van Pinterest is hier namelijk op afgestemd. Pinners gebruiken Pinterest vaak om zich te oriënteren op een aankoop en zelfs om directe aankopen te doen. Je wilt er zeker van zijn dat mensen jouw pins te zien krijgen wanneer ze op zoek zijn naar producten zoals die van jou. Een goede manier om dit te doen is het optimaliseren voor verschillende trefwoorden binnen één enkele pin.

Laten we zeggen dat je een abonnementsdienst voor hondenspeelgoed verkoopt, met een omschrijving als:

 

"Laat één keer per maand hondenspeelgoed bij jou thuis bezorgen en verwen jouw pup met lekkernijen. #Barkbox #Dogstuff."

 

Hashtags op Pinterest bieden je een extra manier om trefwoorden toe te voegen waarop je probeert te targeten. Neem ten minste één hashtag op in je hoofdbeschrijving en twee wanneer het echt zinvol is.

Welke content kan ik delen op Pinterest?

Er zijn verschillende soorten content die het goed doen op Pinterest, dus we kijken hier naar de verschillende formaten en hoe je ze het beste kunt gebruiken. Goed om te weten: alle pins moeten naar een andere website linken en moeten een visuele component bevatten. Normaal gesproken wil je mensen het liefst naar een specifieke pagina binnen jouw webshop leiden in plaats van naar de homepage, dus houd dit ook bij Pinterest in je achterhoofd.

Product Pins

Product pins bevatten foto's of video's van specifieke producten die mensen vervolgens rechtstreeks via jouw webshop kunnen kopen. Deze pins zijn één van de meest populaire soorten pins, en leveren over het algemeen de hoogste conversie op.

Blog posts en content

Blog posts hebben de potentie om het heel goed te doen op Pinterest. Houd bij het plaatsen van een afbeelding in gedachten dat het belangrijk is om tekst te gebruiken in de afbeelding, en probeer in de beschrijving duidelijk naar voren te laten komen waarom de blogpost de moeite waard is voor de lezers.

Infographics

Omdat infographics enorm visueel zijn, passen ze perfect bij Pinterest. Zorg ervoor dat jouw infographic voldoet aan de standaarden die het beste werken op het platform om te voorkomen dat de teksten in de infographic te klein zijn om te lezen.

Video's

Video's worden steeds populairder op Pinterest, en je kunt video's rechtstreeks van YouTube importeren als je daar al een kanaal hebt. Tutorials en doe-het-zelf video's presteren over het algemeen goed op Pinterest, dus hier kun je op inspelen door bijvoorbeeld tutorials over producten die je verkoopt te plaatsen, of leuke toepassingen van een product laat zien middels een video.

Haal het meeste uit Pinterest

Pinterest is anders dan alle andere social media platforms, omdat gebruikers net zo gemotiveerd zijn om items voor zichzelf te bewaren als ze te laten dienen ter inspiratie voor anderen. Het platform heeft een uitzonderlijke verkoopkracht, vooral voor e-commerce. Om te slagen op Pinterest is het belangrijk dat je weet wie je wilt bereiken, dat je consistent blijft in je pins en boards, en dat je op de hoogte blijft van best practices en veranderingen die zich voordoen op het platform.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord