Wat is Google Shopping en hoe koppelt u uw webwinkel aan Google Shopping?

11-05-2011

Door: Bas Boudrie

Recentelijk heeft Google in Nederland Google Shopping gelanceerd. In andere landen is Google shopping al succesvol geïntroduceerd en nu volgt dus ook Nederland.

Google Shopping is een extra toevoeging op de standaard zoekmachine binnen in Google. Het is soortgelijk aan het zoeken naar afbeeldingen. Wanneer u naar google.nl gaat ziet u boven in allerlei kopjes met onderwerpen waarin u kunt zoeken. Een van deze kopjes heet "Shopping".

Wanneer u daar op klikt kunt u zoeken op producten. Laten we als voorbeeld de iPad nemen. Als u daarop zoekt, zult u zien dat u alle iPad modellen te zien krijgt met daarbij de prijs. Deze prijs is de laagste aangeboden prijs van alle webwinkels die aangesloten zijn bij Google Shopping. Ook ziet u meer informatie over het product en hoe dit product gewaardeerd wordt.

U klikt bijvoorbeeld op de bovenste iPad in de resultaten. Vervolgens krijgt u onder andere alle webwinkels te zien die dit product leveren. Daarbij ook alle benodigde informatie zoals prijs, verzendkosten en eventuele webwinkel recensies. Hierdoor kan de consument zien in hoeverre de webwinkel betrouwbaar is.

Google Shopping is, zoals u ziet, dan ook een tegen hanger van onder andere vergelijksites zoals beslist.nl, vergelijken.nl en kieskeurig.

Het koppelen van Google Shopping aan uw webwinkel is geheel gratis. Als webwinkelier hoeft u niets te betalen om tussen de lijst met webwinkels genoemd te worden. Ik raad u dan ook aan om altijd uw producten te koppelen aan Google Shopping. Elke extra bezoekers is er immers één extra.

Aanmelden voor Google Shopping

Het aanmelden gaat via de Google Merchant Center. Hierin kunt u een productfeed (een bestand met alle gegevens van de producten in uw webwinkel) opgeven zodat Google uw producten kan indexeren.


Voordat u hier gebruik van kunt maken, moet uw website geverifieerd worden. Dit gaat door middel van Google Webmaster Tools. Met deze tools van Google kunt u uw webwinkel analyseren en meer informatie achterhalen over het zoekgedrag van uw bezoekers.

Instructies om uw webwinkel te verifieren en te koppelen met Google Webmaster Tools staan beschreven in ons support center.

Wanneer u de webwinkel geverifieerd heeft, kunt u uw productfeed toevoegen aan Google shopping door naar het Google Merchant Center te gaan. U klikt op "gegevensfeeds" aan de linkerkant en kiest vervolgens voor ?Nieuwe gegevensfeed? in het midden. Bij bestandsnaam vult u een willekeurige naam in. Dit is dus niet de feed die u daadwerkelijk toevoegt maar een fictief bestand wat Google gebruikt om later gegevens aan te koppelen. Vul hier bijvoorbeeld in ?Feed.txt?.

Wanneer u dit gedaan heeft zult u zien dat er een nieuwe feed aangemaakt is. Het is nu alleen nog zaak om aan de nieuwe feed producten te koppelen. Dit doet u door een planning aan te maken voor deze nieuwe feed. Hierin geeft u aan welke producten wanneer binnen gehaald moeten worden. U klikt bij deze feed dan ook op "maken" onder ?upload planning?.


Bij het nieuwe venster kunt u o.a. bepalen hoe vaak Google de productlijst ophaalt vanuit de servers, in dit geval, van BiedMeer. Ook moet u hier opgeven waar de productlijst opgehaald moet worden (bij Feed-URL). Dit is het webadres is voor BiedMeer klanten: http:///ExportBestanden/Export.php?Type=gshopping. Deze vult u dan ook in bij Feed-URL. Als u deze planning aangemaakt heeft zal Google uw producten toevoegen aan Google Shopping en uw webwinkel tonen bij de producten die in uw product feed zitten.

 

 

Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben rondom Google Shopping dan horen wij dit uiteraard graag.

 

 

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring