Welke mogelijkheden bieden markplaatsen als extra verkoopkanaal

voor jouw webshop?

04-05-2021

door Bregje Geerts

Om je webshop te laten slagen, is een goede marketingmix essentieel. Onderdeel hiervan kunnen verschillende verkoopkanalen zijn. Bij verkoopkanalen kun je onder andere denken aan verkopen via social media of het aanbieden van je producten op vergelijkingssites. Een andere optie is om gebruik te maken van een marktplaats. Maar wat zijn hier de voor- en nadelen van? En past dit type verkoopkanaal bij de verkoop van jouw producten? In deze blog proberen we antwoord te geven op deze vragen, zodat je beter kunt overwegen of een marktplaats ook voor jouw webshop een waardevolle aanvulling is.

Wat zijn online marktplaatsen?

Wie kent ze niet? Bol.com, Wehkamp, Amazon en Marktplaats.nl. Allemaal voorbeelden van online marktplaatsen. Online marktplaatsen zoals deze zijn de laatste jaren enorm gegroeid. Niet alleen in aantallen, maar ook steeds meer online aankopen verlopen via een marktplaats.

 

Een online marktplaats kun je dan ook het best vergelijken met een groot warenhuis. Klanten kunnen hier veel verschillende producten kopen. Een online marktplaats kan dit brede en uitgebreide assortiment aanbieden door met een groot aantal leveranciers te werken. Bij online marktplaatsen kunnen dit groothandels zijn of bijvoorbeeld webshops. De platforms bieden, in het geval van webshops, de producten van webshops aan op hun platform waarvoor het platform de etalage en o.a. de betaling verzorgt, tegen een commissie. Als webshopeigenaar kun je het daarom zien als een extra verkoopkanaal. Naast het aanbieden van de producten in jouw webshop, toon je namelijk je producten ook op een marktplaats.

Wat zijn de voordelen van online marktplaatsen?

Je producten verkopen op een marktplaats heeft verschillende voordelen. De belangrijkste voordelen zijn:

 

checkHet is een extra mogelijkheid/kanaal om jouw producten te kunnen verkopen.

checkDoor te verkopen op een marktplaats maak je gebruik van de grote naamsbekendheid van het platform. Vanwege hun naamsbekendheid hebben deze sites veel bezoekers en is het aantal verkopen enorm groot. Van dit grote bereik kun je als (startende) webwinkelier profiteren.

checkJe betaalt bij de meeste marktplaatsen alleen als je daadwerkelijk een product verkoopt. De kosten per verkoop heb je hierdoor prima in de hand.

checkSteeds meer online verkopen verlopen via een marktplaats. Door ook op deze marktplaatsen te verkopen kun je profiteren van deze groei.

checkEr zijn eenvoudige mogelijkheden binnen de software van CCV Shop om jouw producten óók te tonen op een marktplaats.​​​​​

Wat zijn de nadelen van online marktplaatsen?

Het verkopen van producten op marktplaatsen levert niet alleen maar voordelen op. Er staan ook zeker een aantal nadelen tegenover:

 

checkDoor te verkopen op een marktplaats ben je vaak verplicht om je te confirmeren aan de regels en servicevoorwaarden van het betreffende platform. Hierdoor heb je niet de mogelijkheid om conform je eigen algemene voorwaarden te verkopen.

checkAls je producten ook door een andere leverancier worden aangeboden op een marktplaats, is de enige mogelijkheid om te concurreren op prijs. Hierdoor komen winstmarges onder druk te staan.

checkVan de verkoopprijs ben je een gedeelte kwijt aan het platform. Voor het verkopen van jouw producten vragen ze namelijk een commissie.

checkHet opbouwen van een eigen merk en naamsbekendheid is bij verkoop op een marktplaats vele malen minder. De klant heeft het gevoel dat ze het product koopt bij het platform en niet bij jouw webshop.

checkBij de verkoop van je producten in je webshop krijg je steeds meer inzicht in je klanten en bezoekers. Bij de verkoop op een platform zijn deze klantdata niet inzichtelijk voor jou als webwinkelier.

Wanneer is verkopen op een platform een goed idee?

Als het goed is heb je voor de start van je webwinkel een bedrijfsplan gemaakt. In dit bedrijfsplan heb je onderzoek gedaan naar je product en markt. Tevens heb je nagedacht over je doelgroep, propositie en doelstellingen. Al deze punten bepalen of het verkopen op een platform een goed idee is. Onderstaand een aantal voorbeelden:

 

checkHeb je een redelijk gangbaar product? Dan kan een marktplaats een logische keuze zijn. Heb je te maken met een niche markt? Bijvoorbeeld producten voor de jacht of onderdelen van oldtimers. Dan kun je je afvragen of je doelgroep deze producten probeert te vinden op een marktplaats.

checkIndien je propositie bijvoorbeeld gericht is op exclusiviteit en luxe, voelt een marktplatform als een minder logische keuze. Als je propositie gericht is om zoveel mogelijk mensen te laten profiteren van de voordelen van je product, kan de afweging juist positief  uitvallen.

checkKijkend naar je doelgroep is het van belang je af te vragen óf ze op platformen kopen én op welk platform ze goed vertegenwoordigd zijn.

checkZijn je doelstellingen alleen gericht op het zo veel mogelijk verkopen van producten? Dan kun je stellen dat een marktplaats een goede toevoeging kan zijn. Zijn je doelstellingen gericht op naamsbekendheid en het vergroten van je online zichtbaarheid? Dan kun je jouw marketingbudget beter inzetten voor het promoten van je eigen webshop.

Hoe combineer je een webwinkel van CCV Shop met een marktplaats?

CCV Shop heeft diverse koppelingen met de bekendste marktplaatsen. Deze koppelingen kun je terugvinden in de App Store. Als je je webshop koppelt aan een marktplaats, heeft dit een aantal voordelen. Zo heb je altijd een up to date voorraad in je webshop en de marktplaats. Daarnaast hoef je een wijziging maar één keer door te voeren. Of het nu gaat om een prijswijziging, een tekstuele aanpassing of het bijwerken van je nieuwe voorraad. Je past het aan in je webshop en de koppeling zorgt ervoor dat de wijzigingen automatisch door worden gepushed naar de betreffende marktplaats. Tenslotte wordt een aankoop op een marktplaats altijd doorgezet naar een order in je webshop. Hierdoor kun je het verwerken van je orders altijd via één plek regelen en valt er niks tussen wal en schip. 

 

Tip: De marktplaats “Marktplaats.nl” verkoopt naast tweedehandsproducten ook nieuwe producten. Ten opzichte van andere marktplaatsen toont Markplaats.nl alleen jouw advertentie. De daadwerkelijke verkoop vindt plaats in jouw eigen webshop.

Conclusie 

We kunnen niet voor alle webwinkeliers stellen dat verkopen via een marktplaats een goed idee is. Je zult op basis van de opgenoemde criteria (doelgroep, propositie, markt, doelstellingen en je product) zelf een afweging moeten maken of het voor jouw webwinkel interessant is. Als je ervoor kiest om te verkopen op een marktplaats is het wat ons betreft altijd náást een webshop. Op korte termijn kun je snel resultaten behalen op een marktplaats. Het grote nadeel is dat je geen duurzaam concurrentie voordeel opbouwt. Daarom is het belangrijk om je afhankelijkheid van een marktplaats niet te groot te maken. Tenslotte is het combineren van een webshop met het verkopen op een marktplaats prima te realiseren door de koppelingen die CCV Shop beschikbaar heeft.

 

Ben je na het lezen van deze blog ook benieuwd naar andere verkoopkanalen? Wellicht is deze blog over vergelijkingssites dan interessant voor jou!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring