WonderfulFind: verder kijken dan de grote woonwinkels
door meubels een nieuw leven te geven

15-09-2020

door Eva Rouwenhorst

Yannicke runt Wonderfulfind.nl, via waar ze woonaccessoires en meubels verkoopt die toe zijn aan een tweede, derde of volgend leven. Voor de grotere meubels kunnen geïnteresseerden zelfs terecht in haar eigen loods in Oudekerk aan de Amstel. Hoe is Yannicke op het idee gekomen om tweedehands interieurproducten te gaan verkopen? Hoe regelt ze de inkoop en zorgt ze voor onderscheidend vermogen? En hoe helpt de software van CCV Shop haar bij de online verkoop? Je leest het in het verhaal achter.

Je runt de webshop Wonderfulfind.nl en verkoopt via daar woonaccessoires en meubels die toe zijn aan een tweede, derde of volgend leven. Hoe ben je op dit idee gekomen?

Yannicke: “Ik werkte hiervoor als ambulant begeleider en dat was een veeleisende baan. In combinatie met twee kleine kinderen en een man thuis werd het me een beetje veel. Ik dacht, ik wil eigenlijk iets voor mezelf doen, iets wat ik echt leuk vind en waar ik energie uit haal. Het idee om iets te gaan verkopen schoot door mijn hoofd omdat ik daarmee ook een stuk creatieve vrijheid zou hebben. Producten verkopen van de groothandel leek me niets omdat je dan gebonden zit aan regels, inkoop- en verkoopprijzen en het creatieve gedeelte dan ontbreekt. Uiteindelijk kwam ik op het idee om tweedehands spullen te gaan verkopen, omdat dat aardig bleek overeen te komen met mijn wensen- en eisenlijstje.”

Heb je veel marktonderzoek gedaan om er achter te komen of dit idee levensvatbaar was, of heb je een gok genomen? En merk je een trend qua populariteit wanneer het gaat om tweedehands meubelen?

“Van tevoren heb ik een soort businessplan gemaakt waarbij ik voornamelijk de concurrentie heb bekeken. Wat is er al, hoe pakken zij het aan, en hoe zou ik het anders kunnen doen? Ik ben klein begonnen in de Raaks Halle in Haarlem waar ik eerst vooral accessoires, lampen en glaswerk ging verkopen. Het viel me op dat tweedehands meubelen wel echt trending waren en er veel animo voor was, dus op een gegeven moment heb ik de stap genomen om groot in te kopen en er een echt bedrijf van te maken.”

En hoe regel je de inkoop en bepaal je jouw productaanbod?

“Het inkopen van de meubelen is iets dat tot top de dag van vandaag een uitdaging blijft. Ik heb namelijk geen vaste inkoopadressen dus ik ben constant aan het zoeken. Ik koop veel in van particulieren, zoals via Marktplaats, Ebay of Catawiki, maar heb ook contacten in Europa. Daar reserveer ik een tijd lang meubelen, die spaar ik als het ware op, en vervolgens komen ze als het er genoeg zijn per vrachtwagen deze kant op. En, leuk om te vermelden, ondertussen zijn er ook particulieren die bij weten te bereiken en vragen of ik interesse heb in specifieke meubels.”

“Verder koop ik echt op gevoel en op basis van stijl, voornamelijk vintage jaren vijftig, zestig en zeventig. Als ik een meubelstuk voor me zie in combinatie met andere interieur items die ik bijvoorbeeld zelf heb, dan is het een go. Ik moet zeggen dat ik wel streng ben op de kwaliteit, alles moet gaaf zijn ondanks dat het niet meer nieuw is. Als ik het in mijn eigen huis zou plaatsen is het goed genoeg.”

Je hebt ook een shop in shop en een pop-up store, tof! Merk je dat veel mensen de meubelen liever eerst fysiek zien voordat ze deze online bestellen?

Yannicke: “De meerderheid komt wel eerst kijken, vooral naar de wat grotere meubelen. Helemaal bij tweedehands producten is dit best logisch, want het is natuurlijk een business die niet rechttoe rechtaan is. Het is niet alsof je shirtjes verkoopt die je per honderd inkoopt en die allemaal hetzelfde zijn waardoor de klant weet wat hij kan verwachten.”

 

“De shop in shop in de Raakshallen heb ik toevallig net opgezegd, eigenlijk vanwege corona. De verkoop is daar sinds de uitbraak in maart echt stil komen te liggen, wat me veel geld heeft gekost. In plaats van het nog langer te rekken en te kijken of het weer aantrekt heb ik besloten om de stekker er uit te trekken.”

 

“De pop-up store heb ik nog wel, in een loods van driehonderdvijftig vierkante meter. Daar staan alle meubelen nu, en daar heb ik me helemaal op toegespitst. Eigenlijk gaat al mijn tijd daar op dit moment ook in zitten, dus wat dat betreft is het niet erg dat ik niet ook nog naar de Raakshallen in Haarlem moet.”

En hoe zorg je ervoor dat jouw webshop onderscheidend is van je eventuele concurrenten?

“Ik probeer echt op gevoel mijn zaak in te richten en wil een mooi totaalplaatje neerzetten. Alles moet bij elkaar passen en de uitstraling en sfeer moeten mensen inspireren. Ik kijk dus niet enkel heel zakelijk naar wat iets waard is, en naar hoeveel winst ik er op kan maken, maar vraag mezelf constant af, straalt dit sfeer uit, en is dit aansprekend? Verder zou ik graag wat meer feedback willen ontvangen van klanten om mijn shop op basis daarvan te kunnen verbeteren of verder te kunnen onderscheiden. Een paar maanden terug heb ik een open dag georganiseerd, wat ik als erg prettig heb ervaren omdat je dan wél contact hebt met de mensen en een gesprekje kunt aankopen. Binnenkort organiseer ik zeker nogmaals zo’n open dag.”

Wonderfulfind.nl heeft maar liefst 1.3 duizend volgers op Instagram. Vertel, hoe zet je social media in voor de webshop? En welke toegevoegde waarde biedt Instagram?

“Instagram werkt goed om onder de aandacht te komen bij potentiële klanten en er komen ook directe verkopen uit voort. Daarnaast gebruik ik het als kanaal om mijn personal brand neer te zetten en de balans te creëren tussen mij als persoon en het merk WonderfulFind. De webshop zelf is vrij basic, daarop krijg je niet echt een beeld van hoe het er achter de schermen aan toe gaat of van wie er achter de webshop zit. Instagram is voor mij dé manier om dat gedeelte te laten zien.”

Welke marketingkanalen zet je naast social media in om klanten te werven, en wat werkt voor jou tot nu toe het beste?

“Ik heb een tijdje Google Ads gebruikt, en ik adverteer op Marktplaats. Daarnaast heb ik een samenwerking gedaan met een YouTuber die vlogt over vintage en fashion, Roosmarijn Koster. Zij heeft bij mij in de loods wat spullen uitgezocht en daar YouTube video’s over gemaakt. Wanneer ik een gesprek heb met een klant die een meubelstuk bij me koopt, vraag ik altijd hoe ze bij mijn shop terecht zijn gekomen. De naam Roosmarijn valt dan vaak, dus die samenwerking heeft zeker wat opgeleverd.”

Hoe ben je bij CCV Shop terecht gekomen en hoe helpt de software je bij de online verkoop?

“Mijn vader was bekend met CCV Shop en samen met hem hebben we bij CCV Shop een workshop gevolgd over hoe je een webwinkel start. Dat was direct ook hetgeen ons over de streep trok. Aangezien ik geen ervaring had met online ondernemen, was het fijn om op deze manier kennis te maken met alles wat bij online ondernemen komt kijken en tegelijkertijd met de mogelijkheden van CCV Shop.”

 

“Ook al kan ik niet vergelijken, ik ben erg tevreden over CCV Shop. Wat ik erg prettig vind is het korte lijntje met de supportafdeling. Ik kan er altijd terecht bij vragen en krijg uitgebreid antwoord. Zo kun je zelfs als leek zonder enige technische kennis een webshop runnen, ideaal.”

 

“Daarnaast heb ik door CCV Shop een StartNu laten uitvoeren, waarbij de basis van mijn shop is neergezet. Deze samenwerking verliep soepel en de basis was binnen no-time gerealiseerd. Vervolgens kon ik zelf naar hartlust experimenteren, en zo is de shop geworden tot wat hij nu is.”

Welk hoogte- en of dieptepunten ben je tegengekomen tijdens het starten van je shop? Kan je op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?

“Het hoogtepunt was voor mij wel echt de open dag die ik heb georganiseerd. Ik heb die dag én heel veel verkocht, én de connectie met de klant kunnen maken waar zo naar opzoek ben. Verder heb ik slim ingespeeld op Koningsdag, die dit jaar was omgedoopt tot Woningsdag. Mijn webshop was toen net drie weken live, en ik besloot de kortingscode woningsdag aan te maken die enkel die dag geldig was op alle producten in de webshop. Woningsdag is zo de eerste dag geworden waarop ik meerdere orders op één dag kreeg.”

 

“Het grootste dieptepunt was toch wel het feit dat ik mijn locatie in de Raakshallen heb moeten sluiten wegens de gevolgen van corona. Daarnaast komt het wel eens voor dat ik iets inkoop dat toch mankementen blijkt te hebben die ik op de foto’s of video niet kon zien. Dat soort situaties zijn goed om mezelf scherp te houden, ik leer ervan en probeer uitgebreider de tijd te nemen om alle producten goed te controleren op kwaliteit.“

Als je zonder beperkingen mag dromen, wat is dan je toekomstdroom met Wonderfulfind.nl?

“Mijn toekomstdroom is niet om miljonair te worden, maar wel om voor mezelf op werkgebied volledige vrijheid te krijgen en te kunnen doen en laten wat ik wil. Dat lukt op dit moment al aardig. Veder wil ik wat voor andere mensen betekenen, ik wil ze inspireren om meer tweedehands te kopen en ze laten zien dat er zo veel meer is dan de grote meubelketens, dat het ook anders kan. In het kort is mijn toekomstdroom dan ook om met WonderfulFind een grote inspiratiebron te worden op interieurgebied, want dat is wat me echt gelukkig maakt.”  

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring