Een eigen webshop beginnen

Met onze webwinkelsoftware kun je snel en eenvoudig jouw online shop openen.

Webshop beginnen

 

Denk je er al een tijdje over na om jouw eigen webshop te beginnen? Of je nu wel of geen ervaring hebt met online ondernemen, je kunt eenvoudig een webwinkel maken in slechts 5 stappen en van jouw droom werkelijkheid maken.

    Breng jouw idee in de praktijk

    Misschien droom je al een tijdje over het starten van een eigen webshop. Tijd om van deze droom werkelijkheid te maken. Consumenten shoppen almaar meer online, waardoor er veel kansen liggen om van jouw idee een succes te maken.

    Geen technische kennis nodig

    Wanneer je kiest voor een webwinkel maken met de software van CCV Shop heb je geen technische kennis nodig. Je kunt jouw webshop eenvoudig opzetten en beheren via de onderhoudstool zonder dat je hoeft te werken met HTML of code.

    Snel en eenvoudig online

    Aan de hand van vijf stappen leggen wij je uit hoe je jouw eigen webshop kunt beginnen waarna je in no time online bent. Heb je tijdens dit proces hulp nodig? Dan staat ons supportteam altijd voor je klaar om je hierbij te ondersteunen.

Stap 1: Kies jouw product en definieer jouw doelgroep

Voordat je begint met een webshop maken en starten is het belangrijk om helder voor ogen te hebben wat je wilt verkopen. Wil je bijvoorbeeld een breed assortiment aan producten aanbieden of wil je juist inspelen op een nichemarkt? Stel jezelf hierbij de vraag hoe je ervoor gaat zorgen dat jouw webshop opvalt en uniek is.

 

Jouw unieke verkoopargument (USP) is een kwaliteit die jij hebt met jouw webshop, maar jouw concurrenten waarschijnlijk niet. Jouw USP kan van alles zijn, van gratis verzending tot het verkopen van alleen milieuvriendelijke producten. Werk jouw USP of USP’s uit door antwoord te geven op bijvoorbeeld de volgende vragen: Welke producten verkoop ik? Waarom zou iemand juist bij mijn shop kopen? Wanneer je dit helder voor ogen hebt, kun je de doelgroep definiëren waarop jij je wilt richten.  

 

Zorg ervoor dat jouw product relevante kenmerken heeft die aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep. Uiteindelijk moet deze groep mensen het product immers kopen in jouw webshop. Een tip voor het bepalen van je doelgroep is om in te beelden hoe jouw ideale klant eruit ziet. Wat zijn kenmerken van deze doelgroep? Denk aan leeftijd, geslacht, interesses en online shoppinggedrag.

Stap 2: Maak een plan en regel jouw inschrijving

Een goed begin is het halve werk. Wil je succesvol een webwinkel maken, dan is het hebben van een goed plan een belangrijke voorwaarde. Met het opstellen van zo’n plan ben je goed voorbereid op zakelijke aspecten waarmee je als webshopeigenaar te maken krijgt. Breng in ieder geval het volgende in kaart:

  • Welke juridische regels er van toepassing zijn

    keyboard_arrow_down

    De belangrijkste wet waar je als webwinkelier mee te maken krijgt is de Wet Koop op afstand. Dat is een consumentenwet die klanten van webshops bescherming biedt. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat zij ongewild producten aanschaffen, of producten kopen die ze eigenlijk helemaal niet willen hebben. Naast deze wet heb je ook te maken met bijvoorbeeld garantie en retourrecht. Zorg dat je weet waarmee je allemaal rekening moet houden voordat je jouw webshop definitief begint.

  • Hoe je de inkoop van jouw producten gaat regelen

    keyboard_arrow_down

    Om jouw producten zelf te kunnen verkopen, dien je ze natuurlijk eerst ergens in te kopen. Dit begint bij het zoeken naar een goede leverancier. Vind je het lastig om online goede leveranciers te vinden? Zoek dan eens op zoektermen als ‘groothandel’ gecombineerd met een product. Bijvoorbeeld: groothandel + kleding of leverancier + kinderkleding. Maak concrete afspraken met een leverancier over de inkoopprijs, verzending et cetera.

    Tip: Wij hebben koppelingen met diverse groothandels. Bekijk of jouw product aangeboden wordt bij één van deze groothandels.

  • Wat je nodig hebt aan materialen om bestellingen te kunnen versturen

    keyboard_arrow_down

    Wanneer de eerste bestelling binnenkomt op jouw webshop is het belangrijk dat je deze bestelling ook daadwerkelijk kunt afronden. Je hebt hiervoor waarschijnlijk allerlei materialen nodig, van dozen tot tape en van adreslabels tot visitekaartjes om bij het pakketje te voegen. Breng in kaart wat je nodig hebt zodat je wanneer het zo ver is, de eerste bestelling zo snel mogelijk kunt verzenden.

  • Met welke verzendpartij je zaken gaat doen

    keyboard_arrow_down

    Klanten willen hun producten snel ontvangen, maar natuurlijk ook in goede staat. Kies je voor een webshop maken met CCV shop? Wij bieden koppelingen aan met diverse verzendpartijen waaruit je een keuze kunt maken, zowel nationaal als internationaal. Daarnaast kun je verzendkosten instellen op basis van landen, postcodes en zones en heb je diverse opties wanneer het gaat om verpakkingen. Bekijk de verschillende bezorgopties en USP’s van de verschillende verzendpartijen en maak op basis daarvan een keuze.

  • Onder welke bedrijfsnaam en organisatievorm je jouw webshop gaat inschrijven bij de KvK

    keyboard_arrow_down

    Voor het inschrijven van jouw webshop moet je een afspraak maken bij de Kamer Van Koophandel. In Nederland bevindt zich in elke regio een kantoor van de KvK. Nadat jij je hebt ingeschreven ontvang je een KvK-nummer. Plaats dit nummer als je bezig gaat met het inrichten ervan op jouw webshop. Dit straalt extra vertrouwen uit naar jouw websitebezoekers.

    Ga je winst maken met jouw webshop? Dan ben je in de meeste gevallen online ondernemer. Wanneer jij je hebt aangemeld bij de KvK worden jouw gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Je webshop behoort dan ook te voldoen aan een aantal wettelijke regels. Het is verstandig om je hierin van tevoren te verdiepen.

 

Stap 3: Sluit een webshoppakket af en kies en claim jouw domeinnaam

Nadat je jouw producten, doelgroep en plan vastgesteld hebt en jouw inschrijving bij de KvK hebt geregeld, is het belangrijk dat je bij het afsluiten van jouw webshoppakket een domeinnaam kiest en claimt die aansluit op jouw webshopidee. Dit helpt bij de herkenbaarheid, bereikbaarheid en uitstraling van jouw webshop. De domeinnaam van ons is bijvoorbeeld www.ccvshop.nl: simpel en herkenbaar. Probeer dus een domeinnaam te kiezen die eenvoudig te spellen en te onthouden is en die logischerwijs te maken heeft met jouw productaanbod. Begin je met een webwinkel maken die enkel verkoopt in Nederland? Dan is een .nl domein een goede optie. Wil je juist in het buitenland verkopen? Dan is het beter om voor een andere extensie te kiezen, zoals .de voor Duitsland of .be voor België.

 

Ik wil een webshop beginnen

Stap 4: Richt jouw webshop in en maak een mooie online etalage

Wanneer je jouw webshoppakket hebt afgesloten en een domeinnaam hebt geclaimed gaat het echte werk beginnen. Nadat je jouw logingegevens hebt ontvangen kun je starten met het inrichten en vormgeven van jouw webshop. Het is belangrijk dat jouw webshop een duidelijke huisstijl krijgt die past bij jouw bedrijf en productaanbod. Als basis kun je kiezen uit de vele webshopthema’s die we gratis aanbieden. Zo’n thema kun je vervolgens op allerlei gebieden aanpassen. Kies een aantal basiskleuren uit die je overal terug laat komen en zorg voor een herkenbaar logo.

Wat betreft het inrichten van jouw shop kun je door productcategorieën toe te voegen aan jouw webshop eenvoudig structuur aanbrengen. Voor bezoekers is het hierdoor makkelijker om door jouw webshop te navigeren. De producten die je toevoegt kun je vervolgens onder een productcategorie hangen zodat alles een logisch geheel vormt. Producten voeg je overigens eenvoudig toe in slechts een paar muisklikken. Kies artikelnamen en prijzen en voeg wanneer je bijvoorbeeld kleding verkoopt diverse maten en kleuren toe.

Tip: Wordt een categorie te groot? Gebruik dan subcategorieën om het zoeken extra gemakkelijk te maken.

Bij een webshop maken zijn naast een logische navigatiestructuur ook goede productafbeeldingen en -omschrijvingen van groot belang. Met goede kwalitatieve foto’s kun je een waarheidsgetrouwe indruk van jouw producten geven. Voeg daarnaast bij elk product een originele beschrijving toe met kenmerken die relevant zijn voor jouw doelgroep. Naast dat een goede leesbaarheid met relevante termen zorgt voor een hoge organische rank in Google (SEO), begrijpt jouw doelgroep ook het product beter en kunnen deze bezoekers van jouw webshop direct een aankoop doen. De productpagina is vaak de plek waar een bezoeker beslist om tot een aankoop over te gaan, dus het is belangrijk om hier uitgebreid aandacht aan te besteden.

Tip: Met eigen geschoten productfoto's kun jij je webshop onderscheiden ten opzichte van webwinkels van concurrenten

Stap 5: Trek bezoekers naar jouw webshop

Door gebruik te maken van online marketing, kun je ervoor zorgen dat jouw webshop beter gevonden wordt. Optimaliseer jouw eigen webwinkel bijvoorbeeld voor zoekmachines (SEO) of maak gebruik van Google Ads, zodat je zeker weet dat je bovenaan de zoekresultaten komt. Dit is een betaalde manier van online marketing. Bij CCV Shop helpen we je om zo goed mogelijk gevonden te worden in zoekmachines zodat je zoveel mogelijk websitebezoekers krijgt. Dit doordat jouw webwinkel zoekmachinevriendelijke URL’s heeft en je producten en pagina's eenvoudig titels en meta descriptions kunt meegeven. Ook kun je gratis gebruikmaken van de SEO analyse tool die je helpt met al je SEO activiteiten.

Vergeet daarnaast social media niet. Tegenwoordig is iedereen actief op social media. Ook voor jou als webwinkelier is het belangrijk om hierop aanwezig te zijn. Kies de juiste kanalen uit om jouw doelgroep te bereiken en koppel vervolgens jouw webshop aan deze kanalen. Via onze software kun je koppelen met Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, en/of LinkedIn.

Tip: We hebben koppelingen met verschillende vergelijkingssites, waarmee je nog meer bezoekers kunt trekken naar jouw webshop.

Veelgestelde vragen

 

✅ Moet ik ervaring hebben om een webwinkel te beginnen?

Nee hoor, ook als je onervaren bent in het online landschap kun je een webshop beginnen. Bij CCV Shop heb je namelijk geen technische kennis nodig om een webshop te beginnen en hoef je niet te werken met HTML of code. Heb je een goed productidee of een droom die je graag werkelijkheid wilt maken? Je zet in slechts enkele stappen jouw webshop op en kunt direct starten met de verkoop van jouw producten. Hulp nodig? Ons supportteam staat altijd voor je klaar om je te helpen.

Kan ik mijn webshop naar wens aanpassen?

Ja zeker! Je kunt kiezen uit één van de vele webshopthema’s die we aanbieden waardoor er al een mooie basis staat. Vervolgens kun je het thema op allerlei gebieden aanpassen. Kies de kleuren die bij jouw bedrijf passen en voeg een logo toe. Wanneer je jouw producten gaat toevoegen kun je categorieën en subcategorieën aanmaken waaronder deze producten vallen, zodat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren. Ook kun je vanzelfsprekend maten en kleuren toevoegen bij producten, zodat klanten hierover niet hoeven te twijfelen.

Ben ik vrij in het kiezen van betaalmethoden en verzendpartijen?

Uiteraard ben je hier volledig vrij in. Je kunt jouw webshop eenvoudig koppelen aan een Payment Service Provider (PSP). Een PSP is een organisatie die in één module verschillende betaalmethoden aanbiedt, zoals iDEAL, Creditcard en PayPal. Je bepaalt zelf welke hiervan je wilt aanbieden. CCV Shop heeft zelfs haar eigen PSP, namelijk CCV Online Payments. Zo heb je alles geregeld bij één partij en profiteer je van een extra voordelig tarief. Ook heb je een ruimte keuze uit verzendpartijen. Zo hebben we koppelingen met onder andere PostNL, MyParcel en DHL.

 

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring