8 tips om succesvol een kledingwebshop te beginnen

07-07-2020

door Adonay Ghebremariam

Het aantal webshops blijft groeien. In 2020 is er zelfs een groei van 21,3% genoteerd. Daarmee stijgt ook het aantal kleding webshops. Heb jij ook altijd al je eigen kleding webshop willen starten? Tegenwoordig is dat helemaal niet zo moeilijk meer. Echter is het wel een uitdaging om succes te behalen en te behouden met een kleding webshop. Daarom geven wij jou 8 tips waarmee jij succesvol een kleding webshop kan beginnen.

1. Breng jouw unieke eigenschappen naar voren

Vraag je zelf wat jou uniek maakt en wat jouw kledingwebshop onderscheidt van anderen en omschrijf daarbij jouw bestaansreden. Is bijvoorbeeld kleding op zichzelf al uniek? Of kun je met jouw webshop op een speciale manier voldoen aan de behoeften van jouw potentiële klanten? Naast dat het beantwoorden van deze vragen een goede motivatie voor jezelf is, heb je bij het in kaart brengen van deze antwoorden ook een belangrijk deel van jouw missie en visie gevormd, wat je als basis kan gebruiken om je te onderscheiden van concurrenten. Deze kun je op verschillende onderdelen van je webshop terug laten komen, zoals in een korte blok in de footer of wat uitgebreider op een ‘’over ons’’ pagina.

2. Minimaliseer & versoepel retourneringen

De kledingbranche is een branche waarin veel retourneringen voor komen. Veel e-commerceondernemers krijgen er mee te maken. Daarom is het belangrijk (dat er geprobeerd wordt) om deze continu te minimaliseren. Dit kan je doen door onder andere maten en pasvormen zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk te communiceren op jouw productpagina. Houd daarbij ook rekening met maateenheden uit verschillende landen. Plaats daarnaast gedetailleerde foto’s die de producten goed weergeven. Dit kan helpen bij de verwachting van de klant.

 

Tip: Wanneer er modellen gebruikt worden voor de productfoto’s, geef dan aan hoe lang deze zijn en welk maat ze dragen van het desbetreffende product

 

Mocht je toch te maken krijgen met retourneringen, wat helemaal niet erg is, breng dan in kaart waarom mensen retourneren en speel hier vervolgens op in. Dit kun je doen door een formulier mee te sturen bij elke verzending waarbij klanten een (vooraf aangegeven) reden kunnen invullen of aanvinken voor de retournering. Om het jezelf gemakkelijker te maken, kun je via CCV Shop op makkelijke wijze zelf je retournering regelen via jouw eigen webshop. Daarmee maak je het niet alleen makkelijk voor jezelf, maar ook voor de klant. Daarnaast krijg je daarmee ook goed (online) inzicht in de reden van retournering.

Zorg er ook voor dat je een beleid hebt voor retourneringen. Wanneer dit niet het geval is om makkelijk te retourneren, kan het zijn dat een klant een minder goede ervaring krijgt met jouw kledingwebshop en daardoor niet meer terugkomt in de toekomst.

 

Een aantal tips waarmee je dit kun toepassen voor jouw webshop:

1.       Gebruik eenvoudige verpakkingen die de klant ook kan gebruiken bij een retour.

2.       Geef de klant de mogelijkheid om aan te geven waarom hij/zij een product wil retourneren. Dit kan via bij CCV Shop heel makkelijk via de webshop zelf.

3.       Wees vooraf duidelijk over de verzending en retournering voorwaarden. Communiceer ook duidelijk over de terugbetaling.

4.       Geef de klant genoeg tijd om na te denken over een retournering.

3. Vergroot de gebruikerservaring van een bezoeker

Door de gebruikerservaring van een bezoeker te vergoten, haakt deze minder snel af tijdens een bezoek aan jouw webshop.  Zorg er daarom dan ook voor dat je website er overzichtelijk, duidelijk en tegelijkertijd ook aantrekkelijk uit ziet.

 

Hoe kan je dit toepassen in jouw kledingwebshop? Allereerst kun je een passende thema gebruiken voor je webshop. CCV Shop biedt talloze thema’s aan die bijdragen aan de aantrekkelijkheid van jouw webshop. Daarnaast kun je ook gebruik maken van een productfilter. Daardoor kan een bezoeker op gemakkelijke wijze gewenste producten naar voren halen. Kies bijvoorbeeld niet enkel voor algemene categorieën als T-shirts of Jassen, maar maak ook specifieke subcategorieën als hemdjes, T-shirts met korte mouwen of spijkerjassen.

 

Tot slot moet je ervoor zorgen dat jouw categorieën helder zijn ingedeeld, zodat de bezoeker op makkelijke wijze kan navigeren door jouw kledingwebshop.

4. Plaats veel passende foto's

Ook kwalitatieve foto’s dragen bij aan de gebruikservaring van een bezoeker, mits deze natuurlijk relevant zijn.

 

Welker foto’s zijn relevant voor jouw kledingwebshop?

 

1.       Eigen gemaakte foto’s voor jouw productpagina. Deze ondersteunen jouw productbeschrijving.

2.       Logo’s en afbeeldingen die jouw bedrijf goed weergeven

3.       Lookbooks. Dit zijn foto’s van een collectie die in een collage weergeven zijn. Dit geeft bezoekers ideeën over hoe outfits te stijlen of om te laten zien wat de laatste ontwikkelingen in de mode zijn.

 

Houd met het plaatsen van foto’s rekening met de formaten en hoe dit uitkomt in een mobiele weergave.

5. Zorg voor beleving bij de klant via de verzending

Het is natuurlijk altijd een leuk moment als je een bestelling binnenkrijgt. Dit geldt zowel voor jouw kledingwebshop als voor de klant die deze bestelling thuis ontvangt. 

 

Vermeld daarom altijd leveringstijden en maak gebruik van een track- en trace code zodat de klant weet waar hij of zij aan toe is. Wil je het moment van ontvangst van een klant helemaal onvergetelijk maken? Stuur dan iets kleins mee zoals een gepersonaliseerd bedankkaartje of een kortingscode die gebruikt kan worden bij een volgende aankoop.

6. Maak het betaalproces gemakkelijk

Dit om te voorkomen dat de klant, net voordat een bestelling definitief wordt gemaakt, afhaakt. Hierop kun je inspelen door het aanbieden een One Page Checkout, waarbij de klant al zijn of haar details voor de bestelling maar op één pagina hoeft in te vullen, in plaats van dat dat over meerdere pagina’s moet.

 

Daarnaast is het ook goed om zoveel mogelijk betaalopties aan te bieden op jouw kledingwebshop. Met CCV Online Payments heb je alle online betaalmethoden direct geïntegreerd met jouw webshop. Dit is inclusief betaalmogelijkheden waar klanten later kunnen betalen, zoals Klarna en AfterPay. Hierdoor vergroot je de (betaal-) mogelijkheden van klanten om toch een aankoop te doen in jouw webshop.

 

Houd met de betaalmogelijkheden ook rekening met de retourneringen. Wellicht dat sommige betaalmogelijkheden gekoppeld zijn aan hoge retournering percentages en daardoor voor jou minder aantrekkelijk zijn. Deze kan je dan ook weglaten.

7. Zet je marketing goed in

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk bezoekers trekken naar je webshop wanneer deze live is gegaan. Daarom is het belangrijk dat je een marketingplan ontwikkelt voor jouw webshop. Op welke manier wil jij klanten trekken naar jouw kledingwebshop en wat is jouw marketingdoelstelling? In dit artikel hebben we 6 tips geschreven hoe jij klanten kunt trekken naar jouw kleding webshop.

 

Ook kun je door middel van influencers de prestaties van jouw webshop stimuleren. Wellicht dat dit artikel je ook helpt bij het inrichten van jouw marketing.

8. Maak het voor jezelf makkelijk

Ondanks dat het tegenwoordig makkelijk via CCV Shop een eigen kleding webshop te starten, kun jij het jezelf nog makkelijk maken. Dit kun je doen door je kledingwebshop te koppelen met onze apps.

Verkoop

CCV biedt vele extra verkoopkanalen aan voor jouw webshop. Onder deze verkoopkanalen valt ook een koppeling met Fashionchick, een kledingplatform, speciaal gericht op vrouwen. Hierdoor heb je een extra verkoopkanaal voor jouw kledingwebshop op een platform met een groot bereik.

Boekhouding

Dit is misschien een minder leuke kant die komt kijken bij het ontwikkelen van een kledingwebshop. Toch kunnen we het wel makkelijker voor je maken door de apps die we aanbieden, zoals Moneybird, Exact en Twinfield. Daarmee kan jij je administratie makkelijk bijhouden.

Verzending

CCV Shop biedt verschillende apps aan die de verzending en eventuele retournering voor jou nog gemakkelijker maken. Naast dat dit veel tijd en moeite scheelt, zijn de meeste apps ook gratis.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord