De kledingbranche is een branche waarin veel retourneringen voor komen. Veel e-commerceondernemers krijgen er mee te maken. Daarom is het belangrijk (dat er geprobeerd wordt) om deze continu te minimaliseren. Dit kan je doen door onder andere maten en pasvormen zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk te communiceren op jouw productpagina. Houd daarbij ook rekening met maateenheden uit verschillende landen. Plaats daarnaast gedetailleerde foto’s die de producten goed weergeven. Dit kan helpen bij de verwachting van de klant.
Mocht je toch te maken krijgen met retourneringen, wat helemaal niet erg is, breng dan in kaart waarom mensen retourneren en speel hier vervolgens op in. Dit kun je doen door een formulier mee te sturen bij elke verzending waarbij klanten een (vooraf aangegeven) reden kunnen invullen of aanvinken voor de retournering. Om het jezelf gemakkelijker te maken, kun je via CCV Shop op makkelijke wijze zelf je retournering regelen via jouw eigen webshop. Daarmee maak je het niet alleen makkelijk voor jezelf, maar ook voor de klant. Daarnaast krijg je daarmee ook goed (online) inzicht in de reden van retournering.
Zorg er ook voor dat je een beleid hebt voor retourneringen. Wanneer dit niet het geval is om makkelijk te retourneren, kan het zijn dat een klant een minder goede ervaring krijgt met jouw kledingwebshop en daardoor niet meer terugkomt in de toekomst.
Een aantal tips waarmee je dit kun toepassen voor jouw webshop:
- Gebruik eenvoudige verpakkingen die de klant ook kan gebruiken bij een retour.
- Geef de klant de mogelijkheid om aan te geven waarom hij/zij een product wil retourneren. Dit kan via bij CCV Shop heel makkelijk via de webshop zelf.
- Wees vooraf duidelijk over de verzending en retournering voorwaarden. Communiceer ook duidelijk over de terugbetaling.
- Geef de klant genoeg tijd om na te denken over een retournering.