Een webshop beginnen: zo doe je het (compleet stappenplan met praktische tips)

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 22 mei 2023

Een webshop beginnen brengt veel met zich mee en gaat niet vanzelf. Je moet veel stappen doorlopen, komt soms voor lastige keuzes te staan en moet op het juiste moment beslissingen nemen. Om je hierbij te helpen hebben we een uitgebreid stappenplan gemaakt met daarin de belangrijkste stappen die je moet nemen in verschillende fases van een webshop beginnen. Van een product kiezen om te verkopen tot het kiezen van webshopsoftware en van jouw webshop maken, inrichten en vormgeven tot marketing voor je webshop. Het ultieme stappenplan om in 7 stappen jouw eigen webshop te beginnen.

Een webshop beginnen: hoe start je?

Het CBS verwacht dat het totaal aantal webshops over een aantal maanden uit komt op 85.245 webshops. Het grootste gedeelte van deze webshops verkoopt fashion (19.480) of non-foodartikelen (13.900). Voordat je begint met het starten van een webshop dien je dus eerst goed na te denken over welke producten je wilt verkopen. Wil je starten in een branche die al redelijk verzadigd is en waarin je dus veel concurrentie hebt, of start je in een niche? Waar liggen voor jou mogelijkheden? Welke markt kun je het beste aanboren en hoe kom je aan jouw producten?

Stap 1: Een product kiezen om te verkopen

Een product vinden om online te verkopen

Bij een webshop beginnen is het product dat je online verkoopt medebepalend voor het succes. Bij een product te vinden om online te verkopen kun je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Welke producten zijn populair?
  • Ga je zelfgemaakte producten verkopen of producten in kopen?
  • Bied je een breed assortiment aan of kies je voor een niche?
  • Hoe onderscheidt je jezelf van concurrenten met jouw productaanbod?
  • Op welke doelgroep richt ik mij met mijn producten?

Digitale producten verkopen

Misschien heb je er nog niet bij stilgestaan, maar je kunt in plaats van een fysiek product, ook een digitaal product verkopen. Denk aan mp3’s, sjablonen en werkboeken, e-books, e-tickets, activatiecodes voor computerspellen, posters of foto’s. Deze producten hebben als voordeel dat je ze eenvoudig meerdere malen kunt verkopen. Ook hoeft het product niet fysiek verstuurd te worden naar jouw klant.

Hoe verkoop je digitale producten?

https://www.ccvshop.nl/hulp-nodig/nieuws/hoe-verkoop-je-digitale-producten-plus-4-ideeen-om-je-op-weg-te-helpen

Manieren om aan producten te komen

Producten inkopen

Wanneer je geen handgemaakte producten gaat verkopen, moet je jouw producten laten maken. Oftewel, je gaat producten inkopen bij een leverancier of fabrikant. Er zijn talloze merken en fabrikanten die je hiervoor kunt benaderen. Vraag offertes op en kies een betrouwbare leverancier.

Orderchamp – Inkoopplatform
Orderchamp is een digitaal inkoopplatform. Via deze online groothandel koop je unieke producten in die vervolgens automatisch worden doorgestuurd naar je webshop. 

Wat kost een webshop?

Een webshop hoeft niet duur te zijn. Bij CCV Shop start je bijvoorbeeld al een webshop voor slechts € 30,- per maand, inclusief hosting en continue updates. Wil je liever eerst kijken of de software van CCV Shop bij je past? Kies dan voor een gratis trial van 21 dagen. Er zijn geen verborgen kosten en je trial eindigt bovendien automatisch.

Vraag gratis trial aan

Dropshipping

Zonder groot startkapitaal en risico’s een webshop beginnen? Kies dan voor dropshipping. Bij een dropshipping webshop besteed je naast de verzending ook de inkoop en het voorraadbeheer uit aan een groothandel oftewel dropshipping leverancier. Pas als een klant een bestelling heeft gedaan op jouw webshop en deze heeft betaald, zet je deze bestelling door naar de groothandel. Zij regelen vervolgens de rest.

Producten verkopen via dropshipping webshop beginnen

Verkoop naast offline ook online

Ga je een webshop beginnen? Denk er dan ook over na om daarnaast jouw producten in een fysieke winkel te verkopen om zo meer klanten te bereiken en naamsbekendheid te creëren. Dit hoeft natuurlijk niet jouw eigen winkel te zijn, maar wellicht kun je jouw producten in een pop-up store aanbieden of laten opnemen in het assortiment van een winkeleigenaar.

Verkoop naast offline ook online webshop beginnen

Doe onderzoek naar je concurrenten

Wanneer klanten uit veel webshops kunnen kiezen om hetzelfde product te bestellen, moet je jezelf afvragen hoe je hen ervan overtuigd om voor jou te kiezen. Onderzoek daarom wie jouw concurrenten zijn. Wat bieden zij precies aan en tegen welke prijs? Hoe waarderen klanten deze webshops? Bekijk de websites van jouw concurrenten uitvoerig om te zien waarin jouw webshop onderscheidend kan zijn.

Stap 2: Een pakkende bedrijfsnaam kiezen en je webshop officieel maken

Nadat je jouw producten en doelgroep hebt vastgesteld, is het belangrijk dat je een bedrijfsnaam bedenkt die hierop aansluit. Het is slim om jouw bedrijfsnaam direct in een domeinnaam te registreren. Dit helpt bij de herkenbaarheid, bereikbaarheid en uitstraling van jouw webshop.

Een goede bedrijfsnaam kiezen voor je webshop is best lastig. Kom je er niet uit? Dan kun je de hulp van AI inschakelen. Er zijn verschillende bedrijfsnaam generators die op basis van een paar trefwoorden een originele bedrijfsnaam voor je genereren.

Maak het officieel: inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Maak je winst met jouw webshop? Dan ben je in de meeste gevallen online ondernemer en moet je jouw webshop inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Bepaal de juiste rechtsvorm voor je webshop als je je inschrijft, bijvoorbeeld een eenmanszaak of een besloten vennootschap (BV). Wanneer jij je hebt aangemeld bij de KvK worden jouw gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. In het eerste jaar wordt vaak pas achteraf beoordeeld of je ook een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Houd je aan de regelgeving voor jouw webshop

Bij het starten van een webshop zijn er verschillende juridische aspecten waarmee je rekening moet houden. Denk aan:

  • Het opstellen van duidelijke en juridisch bindende algemene voorwaarden waarmee klanten akkoord moeten gaan voordat ze een aankoop doen.
  • Regels die zijn vastgelegd in de Wet Koop op Afstand, zoals de informatieplicht aan consumenten, het herroepingsrecht (bedenktijd), retourprocedures en terugbetalingen.
  • Naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wanneer je persoonsgegevens verwerkt. Stel een privacybeleid op waarin je precies aangeeft voor welke doeleinden je welke gegevens gebruikt.

Onze partner WebwinkelKeur biedt diverse gratis voorbeelddocumenten aan die je kunt gebruiken voor het opstellen van jouw algemene voorwaarden, privacy statement en herroepingsrecht.​​​​​​

Schrijf een ondernemingsplan

Ook het schrijven van een ondernemingsplan schrijven is een belangrijk onderdeel bij een webshop beginnen. Het helpt je om je ideeën en doelstellingen op papier te zetten en een gedetailleerd plan te maken voor het opzetten en runnen van jouw webshop. onderneming. Zo ben je goed voorbereid op uitdagingen en kansen.

Een logo ontwerpen

Bij een webshop starten hoort natuurlijk ook het ontwerpen van een passend bedrijfslogo. Verdiep je in typografie, kleurenpsychologie analyseer de logo's van succesvolle bedrijven in diverse branches om inzicht te krijgen en inspiratie op te doen. Je kunt ook gebruikmaken van een gratis logo ontwerptool of een designer inschakelen.

Meer lezen over het schrijven van een succesvol businessplan voor jouw webshop of over het starten van een webshop in het algemeen?

https://www.ccvshop.nl/nieuws/hoe-begin-ik-een-webwinkel-2020

https://www.ccvshop.nl/nieuws/7-stappen-een-succesvol-businessplan-voor-jouw-webshop

Stap 3: Besluiten welke webshopsoftware het beste bij jou past

Om jouw webshop daadwerkelijk te gaan bouwen, heb je webshopsoftware nodig. Bij het kiezen van webshopsoftware zijn er verschillende factoren waarmee je rekening moet houden om te bepalen wat het beste bij je past.

De verschillen tussen Saas en Open Source op een rijtje

https://www.ccvshop.nl/webwinkel-software

Checklist kiezen webshopsoftware

Houd verder bij het kiezen van een geschikt webshopplatform rekening met:

  • Functionaliteiten
  • Welke functionaliteiten en mogelijkheden heb je nodig voor jouw webshop? Zet alle voor jou essentiële functies onder elkaar en kijk welke webshopsoftware hieraan kan voldoen. Denk aan het aanbieden van verschillende betaalmethodes, verzendopties, voorraadbeheer en klantaccounts.
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Bekijk hoe gebruiksvriendelijk de webshopsoftware is die je overweegt, met name als je zelf niet technisch bent. Kun je gemakkelijk je producten kunt beheren en wijzigingen doorvoeren?
  • Schaalbaarheid
  • Is de webshopsoftware geschikt voor eventuele groei van jouw webshop? Bekijk of bijvoorbeeld het toevoegen van een groter aantal producten mogelijk is.
  • Lay-out en ontwerpopties
  • Ga na of je de lay-out van jouw webshop eenvoudig kan aanpassen en denk na over hoeveel vrijheid je hierin wilt. Kun je met de software zelf aanpasbare thema’s kiezen en kun je de lay-out van je webshop personaliseren? Bekijk ook hoe de product- en categoriepagina’s er uitzien en hoeveel ruimte er is voor het tonen van productteksten en -kenmerken en de weergave van productfoto’s.
  • Support en ondersteuning
  • Kijk in hoeverre er (gratis) support beschikbaar is en wat hiervan de kwaliteit is door bijvoorbeeld reviews te lezen van andere gebruikers. Kun je ook telefonisch contact opnemen? En is er een kennisbank met handleidingen?
  • Integraties
  • Controleer of de webshopsoftware koppelingen aanbiedt met bijvoorbeeld boekhoudsoftware en marketingtools die je helpen bij het runnen en optimaliseren van jouw webshop.
  • Kosten
  • Verdiep je in de totaalkosten van diverse aanbieders. Is het maandbedrag ook het totaalbedrag? En hoeveel kosten add-ons en apps? Vergelijk de prijzen om een weloverwogen beslissing te nemen.​​​​​​

Het is slim om demo's of gratis proefversies van verschillende webshopsoftware te proberen zodat je een goed beeld krijgt van de gebruiksvriendelijkheid en opties. Vergeet niet om ook ervaringen van andere gebruikers te lezen en vraag andere online ondernemers waarom zij gebruikmaken van bepaalde webshopsoftware.

Meer lezen over de verschillen tussen SaaS en Open Source en het maken van een keuze?

https://www.ccvshop.nl/nieuws/feiten-en-fabels-over-saas

https://www.ccvshop.nl/nieuws/5-redenen-om-voor-een-saas-webshop-te-kiezen

Stap 4: Je webshop bouwen en inrichten

Nadat je webshopsoftware hebt gekozen, is het tijd om jouw webshop in te richten. Hierbij komen verschillende aspecten kijken die stuk voor stuk belangrijk zijn. Denk aan het toevoegen van je producten, het creëren van een duidelijke (menu)structuur voor jouw productaanbod en overzichtelijke pagina’s. We hebben wat tips voor je samengevat:

Producten en categorieën

Producten toevoegen

Voeg je producten in alle beschikbare varianten toe aan jouw webshop, zoals diverse kleuren en maten. Geef een productnaam en productprijs mee en geef aan  hoeveel stuks je op voorraad hebt.

Een duidelijke (menu)structuur en navigatie

Breng structuur aan door productcategorieën toe te voegen aan jouw webshop waar je jouw producten onder kunt hangen. Voor bezoekers is het hierdoor makkelijker om te navigeren waardoor ze sneller vinden waarnaar ze op zoek zijn. Verkoop je veel producten? Kies dan ook voor subcategorieën.

Jouw webshop bouwen en inrichten

Unieke productbeschrijvingen

Schrijf daarnaast zelf aansprekende productbeschrijvingen en neem productbeschrijvingen niet klakkeloos over van jouw leverancier. Google waardeert eigen geschreven teksten en ook jouw klant raakt sneller overtuigd als je je best doet om het product aan hem te verkopen in de tekst.

Productfoto’s van goede kwaliteit

Plaats bij de producten naast een aantrekkelijke beschrijving ook mooie productfoto’s. Probeer het product vanuit alle hoeken te laten zien en kies voor uniformiteit: gebruik bijvoorbeeld óf foto’s met een witte of transparante achtergrond zodat het product zwevend wordt getoond, óf sfeerfoto’s. Het door elkaar gebruiken van deze twee typen foto’s oogt vaak rommelig.

Content en SEO

Scanbare pagina’s en content

Zorg ervoor dat je op de pagina’s binnen jouw webshop geen onnodig lange teksten plaatst zodat jouw pagina’s goed scanbaar blijven voor bezoekers. Houd het kort en maak gebruik van alinea’s en koppen om de leesbaarheid te bevorderen.

Verdiep je in SEO

Zowel bij het schrijven van productbeschrijvingen als overige teksten op je webshop is het slim om rekening te houden met SEO. Richt jouw pagina’s optimaal in voor Google en andere zoekmachines door de juiste zoekwoorden te verwerken in je teksten.

Contactinformatie duidelijk leesbaar

Zorg ervoor dat je in de footer contactinformatie toont zodat klanten dit op iedere pagina van je webshop makkelijk kunnen vinden. Daarnaast is het opzetten van een contactpagina ook slim.

Orderverwerking, verzendingen, betalingen en retouren

Stel de verzendkosten in die van toepassing zijn en bepaal de verzendregio’s. Kunnen klanten producten enkel in Nederland laten bezorgen, of bezorg je ook internationaal? Kies ook een verzendpartij met wie je zakendoet en regel je retourproces inclusief het plaatsen van een duidelijk retourbeleid op je webshop. Koppel daarnaast met een Payment Service Provider om daadwerkelijk betalingen te kunnen ontvangen via diverse betaalmethoden zoals iDeal, PayPal of creditcard.

Internationaal ondernemen

Wil je jouw producten niet enkel in Nederland verkopen, maar ook over de grens? Dan begin je een internationale webshop en dien je jouw webshop voor alle betreffende talen in te richten. Claim de gewenste domeinextensies of kies voor meertaligheid op jouw webshop. Zorg voor professioneel vertaalde teksten, koppel per land met de verzendpartijen en betaalmethoden die daar populair zijn en houd rekening met afwijkende verzendkosten. Als jouw webshopsoftware aanbieder een multishop functionaliteit heeft, wordt internationaal ondernemen extra makkelijk. Je beheert dan namelijk meerdere webshops vanuit één beheeromgeving.

Gratis download: e-book internationaal ondernemen

Vraag gratis aan

Webwinkelkeurmerk aanvragen

Vraag direct bij de start van jouw webshop een webwinkelkeurmerk aan. Dit straalt betrouwbaarheid uit naar bezoekers van jouw webshop omdat het aantoont dat je voldoet aan de e-commerce wet- en regelgeving, dat jouw bestel- en betaalomgeving veilig zijn en dat je een eerlijke klachtenprocedure hanteert. Je kunt een keurmerk aanvragen bij:

  • Thuiswinkel Waarborg
  • Qshops
  • WebwinkelKeur
  • Webshop Keurmerk

Stap 5: Je webshop vormgeven met een professioneel design

Klanten willen winkelen op een webshop die er aantrekkelijk en betrouwbaar uitziet. Een professioneel design is daarom een must en vergroot de gebruiksvriendelijkheid. Kies een webshoptemplate die bij je past en pas kleuren en lettertypes naar wens aan. Zorg voor een professionele uitstraling en een herkenbare huisstijl die terugkomt op de gehele webshop.

Ook productfoto’s dragen bij aan de professionaliteit van het design. Zorg voor foto’s van goede kwaliteit en maak deze het liefst zelf zodat je het product vanuit allerlei hoeken kan laten zien en ook details in beeld kunt brengen.

Zorg ervoor dat je op de juiste plaatsen buttons plaatst, call to actions, zodat je klanten verleid om door te klikken naar bijvoorbeeld een bepaalde productcategorie, een specifiek product, of naar de kassa om het product af te rekenen. Om deze buttons op te laten vallen is het slim om ze een kleur te geven die opvalt tegen de achtergrondkleur van jouw webshop.

Meer design tips

https://www.ccvshop.nl/nieuws/het-lanceren-van-je-webshop-9-stappen

https://www.ccvshop.nl/nieuws/7-design-tips-voor-je-webshop

https://www.ccvshop.nl/nieuws/hoe-maak-je-optimaal-gebruik-van-alle-designmogelijkheden-binnen-jouw-webshopplatform

https://www.ccvshop.nl/hulp-nodig/nieuws/dit-het-belang-van-een-goed-webshoptemplate

Checklist: is jouw webshop om live te gaan?

Ben jij klaar om jouw webshop live te zetten?

Stap 6: Verkoopkanalen kiezen voor je webshop

Wist je dat je jouw producten ook op andere verkoopkanalen dan enkel je eigen webshop kunt verkopen? Denk aan marktplaatsen en vergelijkingssites. Het grote voordeel hiervan is dat je op die manier een groter publiek bereikt, het vergroot de kans dat mensen met jouw product in aanraking komen. Een mooie aanvulling op jouw webshop dus. Een productvermelding op een online verkoopkanaal kan daarnaast ook de zoekmachineresultaten verbeteren waardoor meer klanten jouw product vinden.

En verkoop je via jouw eigen webshop niet internationaal, maar is er wel vraag van kopers uit het buitenland? Dan kun je jouw producten via platformen zoals Amazon en eBay alsnog internationaal verkopen.

Naast verkoopkanalen zoals eBay, Amazon, Google Shopping, Bol.com, Wehkamp, Beslist, en Marktplaats.nl kun je jouw producten ook op social media verkopen. Zo kun je gebruikmaken van Facebook Shops, waardoor jouw productassortiment ook op Facebook wordt getoond en klanten daar direct een aankoop kunnen doen.

Stap 7: Marketing inzetten voor je webshop

Als jouw webshop live is, is het tijd om je te focussen op het allerbelangrijkste: de juiste doelgroep naar jouw webshop krijgen zodat er daadwerkelijk bestellingen worden geplaatst. Door gebruik te maken van marketing kun je ervoor zorgen dat jouw webshop beter gevonden wordt. Optimaliseer jouw webshop bijvoorbeeld voor zoekmachines of maak gebruik van Google Ads zodat je zeker weet dat je hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komt.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Eerder in dit webshop beginnen stappenplan vertelden we al dat het slim is om bij het schrijven van teksten op je webshop rekening te houden met SEO. Ook nadat je jouw webshop hebt gelanceerd staat SEO-optimalisatie niet stil. Om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google en andere machines te komen met jouw webshop raden we aan om teksten te blijven optimaliseren. Doe regelmatig een zoekwoordonderzoek en pas teksten op basis van de resultaten aan. Als je je goed verdiept in deze gratis marketing methode voor jouw webshop, is het een waardevolle gratis manier van marketing.

Zoekmachine optimalisatie

Voorbeeld: Stel je verkoopt wandelschoenen. Dan is het niet verstandig om in de teksten op jouw webshop enkel vaak het woord ‘wandelschoenen’ terug te laten komen omdat dit een te algemeen zoekwoord is. Mensen zoeken waarschijnlijk eerder op een term zoals ‘waterdichte wandelschoenen voor dames’. Wees dus specifiek.

Linkbuilding

Een andere, grotendeels gratis, manier van marketing is linkbuilding. Bij linkbuilding gaat het erom dat je logische links van en naar pagina’s op jouw eigen webshop plaatst. Google waardeert deze logische verwijzingen en plaatst jouw webshop daarom hoger in de zoekresultaten, waardoor de kans groter is dat mensen doorklikken naar jouw webshop.

Voorbeeld: Op de categoriepagina over dames wandelschoenen is het niet vreemd om een tekst te vermelden waarin je aangeeft dat je ook heren wandelschoenen verkoopt. Achter ‘heren wandelschoenen’ kun je een link plaatsen naar die betreffende categoriepagina.

Ook kun je andere websites vragen om een link te plaatsen naar jouw webshop. Deze link moet echter wel logisch zijn. Vraag dus bijvoorbeeld niet aan een online gaming platform om een link te plaatsen naar jouw webshop in wandelschoenen. Op een website waarop natuurliefhebbers terechtkunnen om mooie wandelroutes te downloaden is zo’n link juist wél weer logisch. Het kan zijn dat er een bepaald geldbedrag wordt gevraagd voor het plaatsen van een link.

Google Ads

Je kunt ook betaald zorgen voor marketing van jouw webshop, bijvoorbeeld door Google Ads, oftewel, advertenties op Google. Maak een Google Ads account aan om jouw advertenties op te zetten. Bepaal welk budget je maximaal wilt uitgeven en zet je advertenties slim op om hoog in de zoekresultaten te verschijnen en zo veel clicks te genereren naar jouw webshop.

E-mailmarketing

Koppel jouw webshop nadat deze is gelanceerd met een e-mailmarketingtool om zo e-mailadressen van jouw webshopbezoekers en klanten te verzamelen. Deze e-mailadressen zijn waardevol omdat je jouw doelgroep en klantgroep op deze manier eenvoudig kan bereiken. Zo kun je hen bijvoorbeeld mailen bij de lancering van een nieuwe collectie of kun je hen een actiecode sturen om de verkoop te stimuleren.

Social media

Social media marketing is een must voor iedere webshop. Maak een account aan op de social media kanalen waarop jouw doelgroep actief is, zoals Facebook en Instagram, en plaats regelmatig updates. Dit kunnen foto’s zijn van nieuwe producten, maar ook een link naar een blog die je hebt geschreven met daarin advies over waar je op moet letten bij het kopen van wandelschoenen. Door nuttige informatie te delen en jouw producten onder de aandacht te brengen, bouw je een goede relatie op met je volgers en verhoog je de conversie.

Influencer marketing

Als onderdeel van de social media marketing voor jouw webshop kun je influencer marketing inzetten. Hierbij zoek je contact met iemand met een groot aantal volgers op Instagram. Je vraagt diegene of hij of zij jouw product onder de aandacht wil brengen in een post of story waardoor je in één klap duizenden mensen bereikt. De kans is groot dat daar mensen tussen zitten die het product op jouw webshop uiteindelijk kopen. Reken er wel op dat hier een geldbedrag tegenover staat. En: zorg ervoor dat je niet zomaar iemand vraagt, maar iemand kiest die affiniteit heeft met jouw product(aanbod).

Contentmarketing en persberichten

Een andere manier om jouw webshop onder de aandacht te brengen is door contentmarketing en persberichten. Bij contentmarketing gaat het erom dat je informatieve content creëert voor de bezoekers van jouw webshop. Google waardeert het als je dit doet en ziet jou dan als expert waardoor jouw webshop hoger in de zoekresultaten komt. Schrijf bijvoorbeeld blogs over diverse onderwerpen die gerelateerd zijn aan wandelschoenen (waar let je op bij de aankoop, tips voor het onderhoud, welke zool is geschikt voor welke ondergrond et cetera).
Probeer ook om jouw webshop onder de aandacht te brengen in de (lokale) pers. Benader kranten en magazines en kijk of ze bereid zijn om een artikel op te nemen over de lancering van jouw webshop en de meerwaarde die jouw producten bieden.

Klantreviews

Er gaat niets boven het lezen van ervaringen van anderen. Vraag klanten daarom na hun aankoop om een review achter te laten op jouw webshop. Bezoekers van jouw webshop lezen deze reviews vervolgens, wat zorgt voor vertrouwen in jouw merk en producten, wat de kans op het plaatsen van een bestelling vergroot. Zorg er dus voor dat er op de homepage maar ook op productpagina's reviews te zien zijn.

Conversieratio verhogen

Naast alle marketingmethoden hierboven, die uiteraard ook als doel hebben om de conversie op jouw webshop te verhogen, zijn er meer manieren om het conversieratio op te krikken. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van bepaalde pop-ups op jouw webshop waarin je een actie communiceert of een specifiek product uitlicht. Of koppel met een tool die twijfelende bezoekers probeert te overtuigen hun aankoop af te ronden door hen op het laatste moment een aantrekkelijk aanbod te doen. Wel eens aan een spaarpuntensysteem gedacht? Ook dit is een tool die conversie verhogend werkt. Er zijn talloze apps en plug-ins op het gebied van conversieverhoging, dus kijk welke het beste bij jouw webshop past.

De eerste bestellingen zijn binnen. Hoe nu verder?

Nadat de eerste bestellingen binnen zijn kun je helaas niet achterover leunen. Als online ondernemer is het belangrijk om je te focussen op een aantal aandachtsgebieden om het succes van jouw webshop verder te laten gaan dan de eerste bestellingen.

Klantenservice

Je wilt natuurlijk dat jouw klanten tevreden zijn met hun gekochte product(en) en de service die jij levert. Zorg dus dat je goed bereikbaar bent, beantwoord vragen en verzoeken op tijd, bied hulp en zorg voor een positieve klantervaring. Zo'n positieve ervaring kan namelijk bijdragen aan positieve mond-tot-mondreclame en de kans op herhaalaankopen vergroten.

Reviews

Vraag klanten om na het ontvangen van hun bestelling een review achter te laten op jouw webshop waarin ze hun ervaring delen. Positieve reviews kunnen het vertrouwen van potentiële klanten enorm vergroten doordat het oordeel van anderen voor veel mensen zwaar weegt. Of je nu positieve of negatieve feedback ontvangt, zorg er altijd voor dat je eventuele problemen snel oplost. Als het even kan in het voordeel van de klant.

De eerste bestellingen zijn binnen reviews

Analyse en optimalisatie

Volg op de voet hoe jouw webshop presteert met behulp van analysetools zoals Google Analytics. Bekijk statistieken zoals verkeersbronnen (waar komen de meeste bezoekers vandaan?), conversieratio's en de gemiddelde bestelwaarde per klant om inzicht te krijgen in de positieve en negatieve punten van je webshop. Op basis van deze informatie kun je jouw webshop verbeteren, advertenties anders insteken en uiteindelijk de conversie op jouw webshop optimaliseren.

Voorraadbeheer

Neemt de vraag toe nadat je de eerste bestellingen hebt ontvangen? Vergeet niet om ervoor te zorgen dat je voldoende producten op voorraad hebt om aan deze vraag te kunnen voldoen. Als het lastig is om dit handmatig bij te houden, denk er dan eens over na om te koppelen met een voorraadbeheersysteem. Zo hoef je jouw klanten nooit teleur te stellen.

Door je te richten op al deze aspecten kun je de groei van je webshop aan en kun je je webshop verder laten groeien. Vergeet niet om te blijven experimenteren, evalueren en optimaliseren om de beste resultaten te behalen voor je online onderneming. Veel succes!

Wat kost een webshop?

Een webshop hoeft niet duur te zijn. Bij CCV Shop start je bijvoorbeeld al een webshop voor slechts € 32,- per maand, inclusief hosting en continue updates. Wil je liever eerst kijken of de software van CCV Shop bij je past? Kies dan voor een gratis trial van 21 dagen. Er zijn geen verborgen kosten en je trial eindigt bovendien automatisch.

Vraag gratis trial aan

Basic

Een basis webshop om snel en eenvoudig online te verkopen. Geschikt voor een klein productaanbod.

  • Vele webshoptemplates

  • Diverse betaalproviders

  • Eigen domeinnaam

€ 32 Per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct

Professional

Een professionele webwinkel die klaar is voor de toekomst. Naar wens uit te breiden met vele extra tools.

  • Koppelingen met groothandels

  • Meertaligheid

  • Toegang tot API

€ 53 Per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct

Enterprise

Een schaalbare e-commerce oplossing met ontelbare mogelijkheden. Voor ondernemers die ontzorgd willen worden.

  • Business to business app

  • Premium support

  • Mogelijkheid tot maatwerkdesign

€ 115 Per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct

*Alle vermelde prijzen zijn excl. btw en het betreft een jaarcontract.